شنبه 18 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


او با ماست! حميد فرخنده

باراک اوباما
پیروزی باراک اوباما می تواند از یکسو در باز شدن فضای کشور موثر باشد و از سوی دیگر فرصت هایی در جهت دفاع از منافع ملی ایران به همراه داشته باشد. آیا فرصت سوزی ها ادامه خواهد یافت؟ آیا رئیس جمهور آینده ایران دستان باراک اوباما را خواهد فشرد؟  ... [ادامه مطلب]

انتخاب اوباما: پيروزی اميد بر ترس، علی کشتگر

باراک اوباما
پس از تصويب قانون اساسی آمريکا به همت توماس جفرسون و جورج واشنگتن و لغو برده داری به فرمان ابراهام لينکن، انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه پوست، سومين نقطه عطف در تاريخ تحول دموکراسی و حقوق بشر در اين کشور است. بحران فراگير مالی و پيروزی اوباما نشانه شکست اقتصادی و سياسی نئوليبراليسم نيز هست ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلخ شدن ايام به کام دولت ايران با آمدن اوباما، دويچه وله

* احمدی‌نژاد نخستين رئيس جمهور ايران از سال ۱۳۵۷ تا کنون است که به فرد برگزيده در انتخابات رياست جمهوری آمريکا تبريک می‌گويد

بازار حدس و گمانه‌زنی درباره‌ی آينده‌ی روابط ايران و آمريکا داغ است. برخی کارشناسان روزگار دشوراری را برای ايران پيش‌بينی می‌کنند. تنها چند روز پس از پيروزی اوباما آمريکا تحريم‌های اقتصادی تازه‌ای عليه ايران اعمال کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو روز پس از پيروزی اوباما، محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران در پيامی به اوباما، پيروزی وی را تبريک گفت. منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران اظهار اميدواری کرد که اوباما با تغييرات اساسی در رفع بی‌اعتمادی فزاينده‌ی جهان نسبت به ايالات متحده بکوشد.

در حالی که بسياری از مقامات ايرانی از پيروزی اوباما اظهار خشنودی کرده‌اند، برخی کارشناسان امور سياسی معتقدند که انتخاب اوباما الزاماً به معنای گشايش‌های سياسی برای ايران در سطح بين‌‌المللی نخواهد بود. روزنامه‌ی اتريشی "استاندارد" در مطلبی تحت عنوان "شادی زودهنگام، همه چيز با آمدن اوباما آسان‌تر نمی‌شود"، برای ايران در برخی زمينه‌ها روزگار دشوارتری را در مقايسه با دوران بوش، پيش‌بينی می‌کند. در اين مقاله، تشاو (Techau) کارشناس عضو انجمن آلمانی سياست خارجی (DGAP) ، می‌نويسد که ايران ممکن است به "ميدان مين" تبديل شود. تشاو پيش‌بينی می‌کند که اوباما اروپا را برای تشکيل جبهه‌ای واحد و تشديد تحريم‌ها عليه ايران بسيج کند.

اولريش پيک (Ulrich Pick)، گزارشگر شبکه‌ی يک تلويزيون آلمان هم در تحليلی به بررسی وضعيت احتمالی ايران پس از روی کارآمدن اوباما پرداخته است. پيک معتقد است که ايران در نگاه اول بايد از انتخاب اوباما خوشحال باشد چرا که «اوباما برخلاف مک کين و بوش در رفتار با تهران راه حل ديپلماتيک را ترجيح می‌دهد.»

اين تحليل‌گر آلمانی، برگزيده شدن اوباما را برای جمهوری اسلامی ايران در حوزه‌ی سياست خارجی "مطلوب" و در حوزه‌ی سايست داخلی، "نامطلوب" پيش‌بينی می‌کند. به اعتقاد وی، اوباما را، برخلاف رئيس جمهوران پيشين آمريکا، به سختی می‌توان بهانه و هدف تبليغات ضدآمريکايی قرار داد. پيک می‌افزايد، اوباما با شعار دگرگونی در سياست آمريکا پا به ميدان نهاده و به اين ترتيب، بعيد است که "احمدی نژاد و همرزمانش" بتوانند وی را به عنوان "دشمن تمام عيار" ايران به مردم غالب کنند.

بوش تا آخرين نفس عليه دولت ايران

در حالی که بازار پيش‌بينی‌ها و حدس و گمان‌ها درباره‌ی چگونگی مناسبات ايران و آمريکا با آغاز دوران اوباما گرم است، دولت کنونی ايالات متحده حلقه‌ی تحريم‌های اقتصادی عليه ايران را بازهم تنگ‌تر کرد.

روز پنجشنبه (۶ نوامبر/۱۶ آبان)، دولت آمريکا در مناقشه بر سر برنامه‌ی اتمی ايران، دست به تصويب تحريم‌های تازه عليه اين کشور زد. وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرد که اين کشور با ممنوع کردن انواع معينی از انتقال سرمايه، دسترسی ايران را به نظام مالی آمريکا محدود می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمريکا اعلام کرده است، بانک‌های آمريکايی ديگر اجازه ندارند در مبادله‌ی سرمايه با ايران به عنوان ايستگاه بينابينی عمل کنند.

برای دادان پاسخ درست به پرسش‌ها درمورد آينده‌ی روابط ايران و آمريکا، ضرر يا سود انتخاب اوباما برای جمهوری اسلامی ايران، بايد منتظر ماند.

باراک اوباما روز ۲۰ ژانويه‌ی سال ۲۰۰۹ رسماً زمام قدرت را در دست می‌گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016