چهارشنبه 22 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بنيادهای توتاليتر و دينی بينش سياسی در پرتو ديالوگ سارتر و بنی لِوی، شيدان وثيق

شيدان وثيق
آن چه که در اين بخش نخست، زير عنوان ديباچه ای بر گفتگوهای سارتر- بنی لِوی، از نظر خواننده می گذرد، توضيح ماجرای اين ديالوگ فلسفی – سياسی است. شرايطی که در بستر آن ها، در دهه ی ۱۹۷۰ اين مباحثات انجام می پذيرند؛ شرايطی که خودِ ما چپ های مارکسيست ايرانی، بويژه در خارج از کشور، در آن قرار داشتيم و سرانجام، تحولی که در روند ديالوگ آن دو پيش می آيد ... [ادامه مطلب]

برای صلح پايدار در باختر آسيا، بهروز آرمان

بهروز آرمان
می توان سياست "دگرگونی" در رهبری نوين آمريکا را به ويژه با درجه پايبندی به رويکردهای صلح جويانه و بازگشت به دکترين خلع سلاح در پهنه جهانی و از جمله در باختر آسيا (به جای يکه تازی های جنگ افروزانه، گسترش اتحاديه های نظامی، افزايش شمار پايگاه های تسليحاتی و توليد روزافزون و پرهزينه سلاح های کشتار همگانی) به محک گرفت ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جوانفکر، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد: جلسه استيضاح کردان اشتباهی بود که نهيب پيامبر گونه رهبری را برانگيخت، جهان

رضا بيدار دل - جهان - علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رييس جمهور در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده نسبت به جلسه استيضاح کردان انتقاد کرده و مدعی شده که وجدان ملت با اين جلسه به درد آمده است!

وی در اين مطلب خود نکات بسيار جالب و در عين حال تعجب برانگيزی مطرح کرده که جای تامل بسيار دارد.

وی جلسه روز سه شنبه را از لحاظ حقوقی مورد اشکال دانسته و بعد گفته اين جلسه اشتباهی بود که نهيب پيامبر گونه رهبر عزيز انقلاب را نيز برانگيخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جوانفکر در مطلب نسبتا طولانی خود مطرح کرده که بررسی مساله دروغگويی کردان در صلاحيت مجلس نبوده بلکه وظيفه دستگاه قضايی بوده است و آخر هم نسبت به اينکه نمايندگان محترم مجلس در روز استيضاح جلسه را به خاطر نماز اول وقت تعطيل نکردند انتقاد کرده و بعد گفته:اين احتمال را نمی‌توان ناديده گرفت که اگر نمايندگان محترم مجلس به نماز اول وقت اهميت لازم را می‌دادند ، شايد نتيجه جلسه به آنجا نمی‌رسيد که قلب بزرگان و وجدان مردم از آن به درد آيد!

مطلب جناب مشاور نکات قابل توجهی دارد ليکن توجه ايشان را تنها به چند نکته جلب می‌کنيم:

۱- اول اينکه ايشان به چه حقی سخنان واضح رهبر فرزانه انقلاب را مصادره به مطلوب می‌کنند و آن را نهيبی به نمايندگان می‌شمارند.تصور اين است که جناب جوانفکر متن سخنان معظم له را کامل نديده و نخوانده‌اند و مشاوران به گوش ايشان رسانده‌اند چرا که اگر اين سخنان به صورت کامل مورد توجه قرار می‌گرفت کاملا مشخص بود که رهبری نسبت به زير سوال رفتن دستاوردهای نظام که حاصل تلاش همه دولت‌ها بوده منتقد بودند.يکبار اين سخنان ايشان را مرور بفرماييد:

"اين دستاوردها که مفت به دست نمی‏آيد. تا ملتی فداکار نباشد، تا ملتی بااراده و مصمم نباشد، که اين چيزها به دست نمی‏آيد. ما بيائيم به خاطر دشمنی با زيد و عمرو و اين دولت و آن دولت و مسئولين اجرائی يا مسئولين کذا و کذا، اصل نظام را زير سؤال ببريم؛ سياه‏نمائی کنيم! کاری که متأسفانه بعضی از نخبگان سياسی ميکنند."

ايشان زير سوال رفتن کليت نظام را به بهانه انتقاد به مسئولان گوناگون(که شامل همه دولت‌ها نيز می‌شود)تقبيح کردند.لذا شايسته نيست در مسائل سياسی از رهبر امت هزينه کنيم.

۲-جناب جوانفکر فرمودند که جلسه استيضاح وجدان ملت را به درد آورد.اتفاقا ما با اين بخش از سخنان ايشان موافقيم. وجدان ملتی که صدها هزار جوانان خود را فدای انقلاب کرده‌اند و ۳۰ سال برای آن زحمت کشيده‌اند به درد آمد.اما برای چه؟

اگر شما فقط يک روز وقت می‌گذاشتيد و به ميان مردم می‌آمديد می‌ديديد که مردم در ماجرای کردان چه قضاوتی می‌کنند و وجدان دردشان از چه موضوعی است.

۳-شما چند روز قبل از استيضاح، به کردان انتقاد کرديد.چند روز بعد و دقيقا يک روز قبل از جلسه مجلس به استيضاح انتقاد کرديد و به نمايندگان گفتيد که مراقب باشند با خواست دشمنان و در طراحی انها حرکت نکنند. يک روز پس از استيضاح فرموديد که نمايندگان با برکناری کردان اشتباه اول خود را جبران کردند و دوباره حالا اين مطلب را می‌نويسيد. به مخاطب فرمايشات خودتان حق بدهيد که دچار سرگيجه بشود.

۴-حرف برای گفته بسيار است.ليکن درپايان می‌خواهم خاطره‌ای از مرد پولادين انقلاب برايتان بگويم:حتما جريان برکناری شهيد مظلوم لاجوردی از دادستانی را می‌دانيد.

وقتی که وی را از اين سمت برمی‌دارند برخی از دوستان رو به او می‌گويند مگر امام در جلسه‌ای که خدمتشان بوديد مستقيم از شما حمايت نکردند پس چرا اين حمايت امام را منتقل نکرديد تا برکنار نشويد؟

شهيد بزرگوار رو به دوستان می‌گويد:من به فدای امام.قرار نيست برای ماندن در مسئوليت از ولی و امام خود هزينه کنم.

نمی‌دانم چرا جلسه استيضاح کردان و سخنان شما و برخی مسائل ديگر من را ياد اين خاطره می‌اندازد.





















Copyright: gooya.com 2016