چهارشنبه 23 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ننه حسن"؛ مکرمه‌ی دوم نقاشی خودآموخته‌ی ايران، ايلنا

"ننه حسن" کشف امسال نمايشگاه هنرمندان خودآموخته و مکرمه‌ی دوم نقاشی خودآموخته‌ی ايران ناميده شد. انجمن هنرمندان خودآموخته نيز مراحل ثبت خود را پشت سرمی‌گذارد تا فعاليت‌های جهانی خود را آغاز کند.

ايلنا: نمايشگاه هنرمندان خودآموخته که قرار بود از ۱۲ تا ۱۷ شهريور ماه برگزار شود، شب گذشته(۲۲ شهريور) با حضور اعضای انجمن هنرمندان خودآموخته که اکثر آنها در سنين ۶۰ تا ۶۵ سال بودند، در گالری دی به کار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، اين نمايشگاه سومين نمايشگاه هنرمندان خودآموخته بود. سنگ بنای اين انجمن را مکرمه قنبری و آثارش گذاشتند. جشنواره‌ای نيز برای يادبود اين هنرمند از ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۸ در روستای دريکنده بابل برگزار می‌شود.

در اين نمايشگاه بيش از ۸۵ اثر از ۱۸ هنرمند خودآموخته به نمايش گذاشته شده بود که بيشتر اين هنرمندان از تهران و شهرهای اطراف آن بودند. اين هنرمندان شامل: مکرمه قنبری، اکرم سرتختی، پروين جلالی، بتول بهشتی، صغرا عبداللهی، فيروزه يزدانی، مهين پيشداد، فاطمه جعفری، فرخنده بلبلی، فرحناز بلبلی، سعادت شيروانی، عليرضا دزواره، داود کوچکــی، جمشيد امين‌فر، مصطفی عليزاده، محمود بلبــلی، محمــد شوقی سرخوش و بهروز دهپور ديلمی بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بنابر گفته‌ی فريال سلحشور(مدير گالری دی) يکی از اين هنرمندان به تازگی کشف شده است. اين هنرمند ۷۴ ساله در يکی از روستاهای زنجان زندگی می‌کند و به "ننه حسن" معروف است او را می‌توان مکرمه‌ی دوم نقاشی خودآموخته‌ی ايران عنوان کرد.

از ميان اين هنرمندان ۱۲ هنرمند خودآموخته حضور داشتند که يک ويژگی در چهره‌های آنها ديده می‌شد: لبخند خوشحالی از اين اتفاق و توجه به آثارشان.



در ابتدای مراسم اختتاميه نمايشگاه، علی عزتی(عضو انجمن هنرمندان خودآموخته) گفت: اعضای اين انجمن دورهم جمع شده‌اند تا آثار خود را به نمايش بگذارند. دليل آن هم مکرمــه قنبری به‌عنوان پيشگام همه هنرمندان خودآموخته بود.

بنابر گفته‌ی علی عزتی، برگزارکنندگان؛ موضوع جشنواره را فراتر از مکرمه قنبری انتخاب کردند و هنرمندان خودآموخته در شاخه‌های مختلف هنری همچون بافندگی، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسيقی و ساير هنرها به اين انجمن دعوت کردند.

آثاری که در گالری دی به نمايش گذاشته شده بود، تابلو نقاشی بود و مجسمه‌هايی در ابعاد بزرگ و کوچک. عليرضا اميرحاجبی(پژوهشگر و منتقد هنر) که در اين مراسم حضور داشت نيز درباره آثار اين هنرمندان گفت: در آثار اين هنرمندان به دليل استفاده از ناخودآگاهشان اشتراک و شباهت‌های عجيبی ديده می‌شود چه ازنظر رنگ‌آميزی و چه ازنظر انتخاب موضوع.

وی در ادامه گفت: به نظر من، داود کوچکی؛ پديده‌ی اين نمايشگاه بود. او کارهايی کاملا سوررئاليستی ايجاد کرده بود. او با کمک تخيل خود؛ هيولاها و موجودات تخيلی را با مداد رنگی، آنهم با استفاده از تک رنگ به تصوير کشيده بود. گويا يک گالری در هلند کارهايش را به نمايش خواهد گذاشت اما کوچکی برای ارسال آنها قادر به پرداخت هزينه‌ی پست نيست.

اميرحاجبی نکته مهم در اين آثار را راه نيافتن اين آثار به حراج‌ها و بازاری شدن آنها عنوان کرد و گفت: تجربه نشان داده که اين هنرمندان به دليل استفاده از تخيل خام در آثارشان با بازاری شدن فاصله دارند. اما کارهای ديگر؛ رنگ و بوی اوليه خود را از دست داده و به سمت سفارشی کار کردن رفته است.

فريال سلحشور(مدير گالری دی) نيز درباره برنامه‌های بعدی اين انجمن گفت: درحال حاضر انجمن شکل حقوقی به خود گرفته و دو وکيل کارهای ثبت انجمن در ايران را پيگيری می‌کنند که اميدواريم به همين زودی انجام شود.

وی افزود: با ثبت اين انجمن در ايران و با فعاليت خودمان در سطح جهانی، انجمن هنرمندان خودآموخته ايران را جهانی می‌کنيم. ما درتلاشيم که سال آينده اسپانسر داشته باشيم تا مانند کشورهای ديگر بتوانيم کتاب انجمن را به چاپ برسانيم.

بنابر گفته‌ی سلحشور، تعداد زيادی از آثار اين هنرمندان خريداری شده که عوايد حاصل از اين نمايشگاه به انجمن هنرمندان خودآموخته تعلق می‌گيرد.

انجمن با اعضای اوليه خود يعنی پاشايی، کازرونی، سلحشور و بلبلی(پسر مکرمه قنبری) آغاز بکار کرد و با هدف معرفی اين هنرمندان گمنام و بی‌ادعا به جامعه‌ی هنری اين نمايشگاه برپا شد.

در پايان اين مراسم نيز سجاد پورقناد با سه تار خود به تکنوازی پرداخت. اين برای اولين بار است که موسيقی درکنار نمايش آثار هنرهای تجسمی بکار برده می‌شود. به گفته‌ی پورقناد؛ برای حمايت از اين هنرمندان خودآموخته تکنوازی او در گالری دی اجرا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016