سه شنبه 21 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برای سينمايی که روزش تقويم را شلوغ کرده بود!

۲۱ شهريور ماه مصادف با روز سينمايی است که درج روزش در تقويم‌ها پس از سال‌ها اختياری شده است.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مناسبت روز سينما در سال جاری به بخش ضمائم تقويم رسمی منتقل و درج آن در تقويم‌ها، اختياری شد.

خبرنگار سينمايی ايسنا ۲۰ تير ماه امسال طبق مشاهدات تقويم‌ها گزارش کرد که مناسبت روز سينما از اکثريت قريب به اتفاق تقويم‌ها حذف شده است.

پيش از انتشار گزارش در تماس با شورای فرهنگ عمومی، دريافت اطلاعات و توضيحات احتمالی در اين زمينه پيگيری شد که ضمن اظهار بی‌اطلاعی‌های اوليه، ارايه پاسخ به بررسی موضوع موکول شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در نهايت پس از ساعاتی اعلام شد که اين اتفاق جديدی نيست و مناسبت يادشده از دو سال پيش به قسمت ضمائم منتقل شده است.

در پی اين اظهار نظر پيگيری خبرنگار ايسنا نشان داد که در تقويم رسمی اعلام شده از سوی شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۰ روز سينما مناسبت درنظر گرفته شده برای تاريخ ۲۱ شهريور بوده و درنتيجه می‌توان نتيجه گرفت که اين مناسبت از ۲ سال قبل تغيير وضعيت نشده اما در تقويم رسمی سال ۹۱ روز سينما به همراه مناسبت‌های ديگری چون: روز جهانی جهانگردی، دريانوردی، ناشنوايان، سالمندان، کودک، پست، استاندارد، غذا، صادرات، مبارزه با ايدز، معلولان، بيمه و... و برخی مناسبت‌های مذهبی و مناسبت‌های مربوط به انقلاب اسلامی، به بخش ضمائم منتقل شده که درنتيجه، درج آن در تقويم‌ها الزامی نبوده، اما بلامانع است.

می‌توان نتيجه گرفت که اين مناسبت نيز مانند برخی مناسبت‌های ديگر با يک درجه تخفيف به بخش ضمائم منتقل شده که معمولا در تقويم‌های عمومی درج نمی‌شوند.

اما سرانجام دبير شورای فرهنگ عمومی درباره حذف روز سينما از تقويم توضيح داد:« تقويم رسمی ما بيش از حد شلوغ شده بود و برای همين بايد برخی مناسبتها را حذف و برخی را نيز به ضمايم منتقل می کرديم و روز سينما هم از جمله مواردی بود که به بخش ضمايم منتقل شد.»

دبير شورای فرهنگ عمومی همچنين مطرح کرد: « ذکر روز ۲۱ شهريور به عنوان روز سينما در تقويمها مانعی وجود ندارد. اينکه روز سينما را به ضميمه منتقل کرده‌ايم مانع اين نمی‌شود که ناشران تقويم نتوانند آن را در داخل تقويم ذکر کنند يعنی ناشران تقويم همچنان می‌توانند روز سينما را داخل تقويم بياورند.»

جواد شمقدری ـ رييس سازمان سينمايی ـ هم اعلام کرد که پيگير دلايل حذف اين روز است.

به گزارش ايسنا، هر ساله سينماگران روز سينما را بهانه‌ای می‌کردند تا از برگزيدگانشان تقدير کنند و بزرگداشت پيشکسوت‌ها را جشن بگيرند و در عين حال از دغدغه‌هايشان بگويند.

اگر به تاريخ مراجعه کنيم، اولين جشن ۱۹ تيرماه سال ۱۳۷۶ برگزار شد و اعضای شورای برگزاری آن اکبر نبوی، ابوالحسن داوودی، احمدرضا درويش، محمدرضا مؤينی و منوچهر شاهسواری بودند.

ابوالحسن داوودی در آن مقطع گفته بود: «موضوع “روز سينما” در جلسات مطرح و مقرر شد که يک روز از سال با عنوان “روز ملی سينما” نامگذاری و جشن سينما همزمان با آن روز برگزار شود. البته قرار است ۳۱ ارديبهشت هر سال را با عنوان “روز ملی سينما” ارج نهيم و اين موضوع را به شورای عالی فرهنگ ارايه کرديم و در صورت موافقت و پس از تصويب مجلس شورای اسلامی، رسما می‌توانيم هر ساله جشن خانه سينما را همزمان با اين روز برگزار کنيم.»

اما در بهمن سال ۷۸ بود که روز ملی سينما ۲۱ شهريورماه اعلام و در همان دوران اظهار نظرهايی پيرامون روز ملی سينما بيان شد. چهارمين جشن سينمای ايران هم در سال ۱۳۷۹ در روز ۲۱ شهريورماه مقارن با ايام بزرگداشت صدمين سالگرد حيات سينمای ايران در مجموعه‌ی ورزشی انقلاب برگزار شد.

از آن پس هر ساله روز ملی سينما فقط بهانه‌ای بود برای بيان دغدغه‌ها و توجه افکار عمومی به اين هنر ـ صنعت اما اظهارنظرهايی هم مطرح می‌‌شد که اساسا معتقد بودند، بود و نبود اين روز خيلی هم اهميت ندارد. با اين اوصاف خيلی‌ها هم معتقدند با توجه به اينکه سينمای ايران در ديدگاه صاحب‌نظران و ديدگاه کلان جامعه از جمله دغدغه‌های اصلی است که به اين واسطه برای آن سازمان سينمايی هم تعريف شده است، حُسن وجود نمادين اين روز در همه‌ی تقويم‌ها قابل انکار نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016