چهارشنبه 28 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی دایی: روزی از تیم ملی می‌روم که خودم بخواهم، خبرآنلاین

مصمم است مثل همیشه. می‌گوید می‌خواهد و تاریخ نشان داده هر وقت بخواهد، انجامش می‌دهد. می‌گوید عربستان را می‌برد و توجهی به حاشیه‌هایی که علیه‌اش می‌سازند ندارد و تجربه نشان داده همیشه در اوج سختی‌ها، اوست که با اراده‌اش پیروز می‌شود. او علی دایی است، مردی که بسیاری برای به زیر کشیدنش از تیم‌ملی لحظه‌شماری می‌کنند ولی بی‌آنکه حتی استرسی به دل راه دهد این گروه را رؤیاپردازانی لقب می‌دهد که خیالات واهی دارند. دایی می‌خواهد تیمش را به جمع 16 تیم دور دوم جام جهانی برساند، یعنی نه تنها از مرحله مقدماتی صعود کند که از مرحله گروهی بازی‌ها در آفریقای جنوبی هم گذر کند و تاریخ ساز باشد. او در گفت و گوی اختصاصی با خبرآنلاین، اصرار دارد که به این گفته‌اش اطمینان داشته باشیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وضعیت تیم‌ملی چطور است. خیلی‌ها معتقدند تیم بازی‌های دوستانه، تیم اصلی ایران نیست و تفاوت زیادی بین دو تیم وجود دارد؟
من این حرف را قبول دارم اما زیاد نه. ممکن است از نظر فنی با حضور لژیونرها کیفیت بازی ما بهتر شود؛ اما با همین بچه‌ها بازی خیلی خوبی را برابر کنیا پشت سر گذاشتیم و از آنها راضی هستم. این بچه‌ها در یک سال گذشته پیشرفت بسیار چشمگیری داشته‌اند و این برای من مربی امیدوار‌کننده است. اصلاً این حرف را قبول ندارم که لژیونرها چون از لیگ‌های خارجی می‌آیند حتماً باید فیکس بازی کنند. لژیونرها که به تمرینات اضافه شدند باید بیایند پا به پای دیگر بازیکنان تمرین کنند و در صورتی به ترکیب اصلی می‌رسند که شرایط‌شان بهتر از بازیکنان لیگ برتری باشد وگرنه روی نیمکت می‌نشینند.


مهمترین ویژگی تیم دایی، جوانگرایی و تغییر نسلی است که اتفاق افتاد. البته معمولاً تیم‌ها این کار را سال بعد از جام جهانی انجام می‌دهند؛ اما تقریباً این اتفاق برای تیم‌ملی ایران خیلی دیر افتاد. حرکتی که به دلیل کمبود تجربه بازیکنان جدید می‌تواند حساسیت‌زا باشد. شما از تصمیمی که گرفتید راضی هستید؟
من کاملاً راضی‌ام و به کاری که انجام دادم ایمان دارم. البته اگر این اتفاق زودتر می‌افتاد حالا ما هم مثل بسیاری از کشورها نسلی باتجربه‌تر داشتیم ولی سئوال من این است که تیم گذشته ما در 3 سال گذشته چه نتایجی گرفته بود که می‌خواستیم با همان بازیکنان مسیر را ادامه بدهیم؟ تازه از یاد نبریم که آن بازیکنان در این مدت، 3 سال هم مسن‌تر شده بودند و توان‌شان هم گرفته و طراوت آن تیم هم کمتر شده بود. اصلاً کاری ندارم که بازیکنان پیر شده بودند یا نه، بحث اصلی من روند نتایج تیم است.

نتایج ناکام در جام جهانی و حذف از جام ملت‌های آسیا...
فکر می‌کنم جواب سئوال مرا به درستی دادید. با آن روند دیگر امکان نداشت که بخواهیم با همان بازیکنان مسیر را ادامه بدهیم. به همین دلیل هم بود که وقتی آمدم سعی کردم بدون توجه به نام بازیکنان، فقط آماده‌ها را انتخاب کنم. نگاه کردم دیدم چه کسانی می‌توانند به تیم کمک کنند و بر این اساس تقریباً هر کس که آماده بوده را دعوت کردم و خدا را شکر، فکر می‌کنم خیلی از آن انتخاب‌ها حالا به درد تیم ما خورده‌اند.
اوج این جوانگرایی، بازی با کره بود که شما برای اولین بار از چند بازیکن جدید در ترکیب ثابت استفاده کردید. آن هم در یک بازی حیاتی که البته نتیجه‌اش پیروزی برای تیم‌ملی نبود.
کل تیم ما برابر کره خیلی خوب بازی کرد. شما نگاه کنید که در کره 6 بازیکن بودند که در لیگ‌های برتر دنیا، فیکس بازی می‌کردند.

این قدر حرفه‌ای بودند که با یک غفلت ما نتیجه بازی را عوض کنند؟
بله اما بچه‌های ما خیلی خوب بودند و عالی بازی کردند. مهم نیست که چه نتیجه‌ای رقم خورد اما من از بازی بچه‌ها راضی هستم. قول می‌دهم که این بازیکنان روز به روز بهتر از قبل شوند. علی دایی اگر تیم‌ملی را جوان کرده به بازی‌های مقدماتی فکر نمی‌کرده. من می‌خواستم تیمی بسازم که در جام جهانی و در مرحله اصلی بازی‌ها افتخار‌آفرین باشد.

این حرف یعنی ما قطعاً به جام جهانی صعود می‌کنیم؟
ببینید هیچ حرفی را قطعی نمی‌شود گفت اما این را می‌توانم بگویم که ما بالای 90 درصد شانس صعود از گروه‌مان را داریم آن هم به عنوان تیم اول و نه تیم دوم گروه. حالا می‌بینید که تیم‌ملی با بالا رفتن تجربه بازیکنان در مرحله برگشت نتایج بسیار موفق‌تری را نسبت به دور رفت می‌گیرد. تازه تیم ما شکل گرفته و بچه‌ها خودشان را باور کرده‌اند و این مرا به آینده دلگرم می‌کند.

یکی از ایرادهایی که از تیم‌ملی می‌گیرند بازی‌های بی‌نشاط است. می‌گویند تیم‌ملی جذاب بازی نمی‌کند و برای تماشاگر جذابیت ندارد؟
شما دیشب (یکشنبه‌شب) بازی بارسلونا و آلمریا را دیدید؟ حتماً قبول دارید که بازیکنی تکنیکی‌تر از لیونل مسی در دنیا نداریم، اما این بازیکن، چه وقت در تمام 90 دقیقه حتی یک دریبل زد؟ او فقط دو تا پاس داد تا تیمش با پاس‌های این بازیکن به گل برسد. فوتبال در دنیا عوض شده است. مثلاً در تمام تیم لیورپول بازیکنی داریم که 10 بازیکن را دریبل بزند؟ من سئوال از شما می‌پرسم؟ ولی همین تیم 4 گل به رئال‌مادرید می‌زند مثل آب خوردن. در حالی که بازیکنان رئال تک به تک بهتر از لیورپول بودند و تکنیکی‌تر؛ اما این لیورپول بود که بازی را برد هم در مادرید و هم در ورزشگاه خانگی. یا همین بازی لیورپول و منچستر. مگربازیکنی بهتر از کریس رونالدو داریم؟ او می‌تواند همه بازیکنان را دریبل کند؛ اما چرا این کار را نمی‌کند؟ فوتبال یک بازی تیمی است. منکر نقش تک ستاره‌ها در بعضی از بازی‌ها نمی‌شوم اما الان دیگر رکن فوتبال، کار گروهی است. مثال بارزش هم همین لیورپول است که گفتم.

برخی افراد یکی از دلایل خالی بودن آزادی در روز بازی‌های ملی را با همین بازی‌های نه‌چندان دلچسب تیم‌ملی مرتبط می‌دانند؟
ما باید به جام جهانی برویم و این چیزی است که برای‌مان اهمیت دارد. ما هدفگذاری کرده‌ایم و باید به جام جهانی برسیم پس نمی‌توانم برای اینکه در یک بازی دوستانه 5 هزار نفر بیشتر بیایند چشمم را روی تلاش‌های بازیکنان تیمم ببندم و توانایی فنی آنها را نادیده بگیرم و بازیکنانی را جای آنها به میدان بفرستم که چند تا دریبل می‌زنند و باعث می‌شوند عده اندکی از این حرکات لذت ببرند. نه من این کار را نمی‌کنم چون می‌خواهم که تیمم به جام جهانی برسد نه اینکه نمایشی بازی کند. مثال هم آوردم تا بدانید با چه منطقی از تصمیمم دفاع می‌کنم. تیمی برنده می‌شود که کار گروهی‌اش بهتر است نه تیمی که بازیکنانش تک به تک بهتر دریبل می‌زنند.

مصداق حرف شما، علی کریمی است؟
نه! من از کسی اسم نمی‌آورم و منظورم شخص خاصی نیست. گفتم که آماده‌ها را دعوت می‌کنم کسانی که خوب باشند. به کارم هم اعتقاد دارم. هیچ وقت منکر توانایی فنی کریمی نبودم. او یکی از بزرگترین فوتبالیستهای تاریخ ایران بوده؛ اما علی باید تلاش کند تا دوباره یک بازیکن 90 دقیقه‌ای باشد که همان اثرگذاری گذشته‌اش را در یک مسابقه فوتبال داشته باشد.

هیاهوی دوری کریمی از تیم‌ملی تأثیری روی کار تیمی شما نداشت؟
اصلاً تأثیری نداشت. بچه‌های تیم، مرا می‌شناسند. خدا را شکر اگر هیچ کاری برای تیمم نکرده باشم تنها چیزی که به بچه‌ها اضافه کردم این است که بدانند اگر آماده باشند فیکس بازی می‌کنند و این جنجال‌های بیرونی روی بازیکنانم اثری نمی‌گذارد.

در چند روز گذشته شما با علی کریمی دیدار داشتید و انگار آشتی کرده بودید؟
من این چیزهای خنده‌دار در روزنامه‌ها می‌خوانم این‌ها خیلی خنده‌دار است. این مطالب را باید در مجلات کودک و نوجوان بنویسند. تیم‌ملی و نام ایران که وسط می‌آید اصلاً قهر یا آشتی مفهومی ندارد. مگر بچه‌بازی است؟ من نمی‌دانم این حرف‌های خنده‌دار چرا این قدر مطرح می‌شود. اگر شما یکی از دردسرهای مرا در تیم‌ملی داشتید، یک روز هم در این مسئولیت نمی‌ماندید و فرار می‌کردید. اصلاً این حرفها نیست. مهدی مهدوی‌کیا دعوت نمی‌شود می‌گویند دایی با او قهر است. مگر من هر کسی را دعوت نکنم با او قهرم؟ مگر روی پیشانی بازیکنی نوشته شده که حتماً باید به تیم‌ملی دعوت شود؟ شرایط فرق می‌کند، هر بازی با بازی دیگر زمین تا آسمان فرق می‌کند. باید ببینی که چطور می‌شود بهتر نتیجه گرفت.

علی دایی برای انتخاب بازیکن مثلاً می‌گوید سیستم تیم من 1-3-2-4 است و بازیکنانش را بر اساس سیستم انتخاب می‌کند یا اول بازیکنان را دعوت می‌کند و بعد تیمش را ارنج می‌کند؟
من فقط در بازی با کره جنوبی 1-3-2-4 بازی کردم و سیستم‌های مختلفی را در بازی‌های دیگر داشتم. من بازیکنان را اول بر اساس آمادگی دعوت می‌کنم و آن وقت بر اساس پست‌ها می‌چینم. مثلاً ما در بعضی از پست‌ها بازیکنان خوب زیادی را داریم. مثلاً در هافبک دفاعی ما جواد نکونام، مازیار زارع، حسین کاظمی، کیانوش رحمتی و حتی آندو تیموریان را داریم. یا در دفاع راست حسین کعبی، خسرو حیدری، علی حمودی و مهدی مهدوی‌کیا. البته مثلاً ممکن است که در این جمع یکی دو بازیکن باشند که در جمع خوبها، بهتر از سایرین باشند پس آنها را دعوت می‌کنیم.

در این شیوه گزینش بازیکنان، چقدر دیگر اعضای کادرفنی نقش دارند؟
ما یک گروه هستیم البته اریش چون خیلی از فوتبال ایران شناخت ندارد، من و هومن افاضلی و بهزاد غلامپور بیشتر بازی‌های لیگ را زیر نظر می‌گیریم اما در نهایت این هستم که تصمیم نهایی را می‌گیرم.

با دعوت از شیث رضایی تقریباً تمام بازیکنانی که گفته می‌شد با آنها مشکل دارید به تیم‌ملی دعوت شده‌اند و این نشان می‌دهد که شما هیچ خط قرمزی در تیم‌تان ندارید.
اصلاً خط قرمزی در تیم‌ملی وجود ندارد. در زمان بازی من مشکلات زیادی بوده. مثلاً الان که نمی‌توانم چون آن سال‌ها با شیث یک برخورد کوچک در زمان بازی داشتم حالا چشمم را به تمام توانایی‌های این بازیکن ببندم و دعوتش نکنم. قبلاً هم گفتم وقتی اسم ایران وسط باشد این اختلافات اصلاً معنایی ندارد. شما هر کسی را بگویید من دعوت کردم. مثلاً مهدوی‌کیا در بازی با امارات، روز بدی را داشت و برای همین نتوانستم ریسک کنم و در بازی با کره دعوتش کنم ولی حالا که دوباره آماده شده دعوتش کردم تا مهدی دعوت نمی‌شود هزار جور بحث راه می‌افتد. درحالی که اینگونه نیست.

انگار مدام از وضعیت لژیونرها مطلع هستید؟
بله دقیقاً همین طور است. شاید بتوانم بگویم دقیقه به دقیقه کار بچه‌ها را زیر نظر دارم البته متأسفانه فقط از فریدون زندی بی‌خبرم که حتماً بعد از بازی با عربستان به قبرس می‌روم و وضعیتش را بررسی می‌کنم. نمی‌خواهم حتی در حق یک نفر ظلم شود. فریدون زحمات زیادی را در فوتبال ما کشیده است.

این شایعه روز به روز قوت می‌گیرد که تیم‌ملی اگر در بازی حساس با عربستان نتیجه نگیرد، پایان کار دایی فرا می‌رسد و...
اصلاً من به این حرف‌ها فکر نمی‌کنم و برایم اهمیتی ندارد.

یعنی می‌خواهید بگویید قبول ندارید که عده‌ای علیه شما جوسازی می‌کنند و قصد لطمه زدن به تیم‌ملی را دارند؟
جریان درست بکنند ولی من ناراحت نمی‌شوم چون اینجا که آمده‌ام، کیسه‌ای ندوخته ام. همه یک روز می‌آیند و یک روز هم می‌روند. من مطمئنم که عربستان را می‌بریم و این یک خیال واهی است که عده‌ای برای خودشان رؤیا پردازی کنند. شما مطمئن باش که اگر من یک روز از تیم‌ملی بروم، به میل و خواسته خودم می‌روم نه اینکه نتایجم طوری باشد که اخراجم کنند. این را مطمئن باش. اصلاً هم اهمیتی نمی‌دهم که دیگران برای خالی کردن پشتم چه کار می‌کنند و چه حرفی می‌زنند.

ولی برخوردها نشان می‌دهد که عده‌ای نمی‌خواهند شما سرمربی تیم‌ملی باشید؟
این حرف‌ها را می‌دانم و خودم بهتر از هرکسی می‌دانم که عده‌ای برای اینکه سرمربی تیم‌ملی شوند چه کسانی را پیش انداخته بودند تا برای‌شان لابی کنند. خدا را شکر من تنها کسی بودم که بعد از پیشنهاد گفتم باید فکر کنم و همان لحظه جواب ندادم. من تنها گزینه‌ای بودم که خودشان زنگ زدند و گفتند همین الان می‌خواهند اعلام کنم اما گفتم باید کمی فکر کنم. یک روز روی این ماجرا فکر کردم و وقتی مطمئن شدم تیم را می‌توانم به جام جهانی ببرم، این مسئولیت را پذیرفتم.

از همان ابتدا یکسری شرط هم گذاشتید؟
بله تنها گزینه‌ای بودم که تمام شرایطم را گفتم نه اینکه برایم شرط بگذارند و خدا را شکر که تا الان هم هیچ کس کوچکترین دخالتی در کار من نکرده. به همین دلیل باید تشکر کنم چون نه آقای کفاشیان و تاج و نه سازمان ورزش کوچکترین دخالتی را در مسائل فنی تیم من نداشته‌اند. باز هم می‌گویم همه یک روز می‌آیند و یک روز می‌روند اما اگر بخواهم بروم مطمئن باش که خودم می‌روم و نتایج تیمم نقشی در این جدایی ندارد. ببین کی این حرف را می‌زنم.
سقف آرزوی علی دایی با تیم‌ملی کجاست. کسی که افتخارات زیادی را قبل از این آورده...الان دوست دارم که یکی از 16 تیم مرحله نهایی جام جهانی باشیم برای این کار باید خیلی خوب تمرین کنیم انشاءالله بعد از خرداد که صعودمان قطعی شد برنامه ویژه‌ای دارم که تیم‌ملی با تدارک ویژه‌ای به جام جهانی برود.

و برای سئوال آخر... کریم باقری ...
من باید از کریم تشکر کنم. او خودش با من تماس گرفت و گفت بدنش خالی کرده. او خواست که تا بعد از بازی با عربستان همراه تیم‌ملی نباشد. این یعنی او خیلی مسئولیت‌پذیر است و به موفقیت تیم‌ملی بیش از هرچیز اهمیت می‌دهد. کریم اگرچه با تیم تمرین نمی‌کند اما همیشه در کنار ماست.





















Copyright: gooya.com 2016