چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رقابت چهل و شش عضو AFC برای انتخاب چهارمين کرسی آسيا در فيفا، ايسنا

پيدا شدن رقيب سرسختی به نام شيخ سلمان برای محمدبن‌همام آن هم بعد از سيزده سال، رييس قطری AFC را در وضعيت دشواری قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، از سال ۱۹۹۶ محمد بن‌همام قطری بدون اينکه رقيبی در آسيا داشته باشد، در دوره‌های چهار ساله عضو آسيايی کميته اجرايی فيفا بود اما، اين بار در انتخابات۲۰۰۹ شيخ سلمان بحرينی که اختلافات فراوانی با بن‌همان دارد خودش را در حد يک رقيب جدی مطرح کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




صف بندی‌ای که بين کشورهای آسيايی به وجود آمده نشان دهنده پيچيدگی موضوع است. کشورهايی مانند کره جنوبی، ژاپن، عربستان، چين، کويت و بحرين پشت سر شيخ سلمان قرار گرفته‌اند و استراليا و قطر حمايت رسمی‌شان را از محمدبن‌همام اعلام کرده‌اند.

در ميان قطب‌های فوتبال آسيا اين ايران است که هنوز وضعيت خود را مشخص نکرده است. گرچه علی کفاشيان پيش از سفر رييس شورای المپيک آسيا و ديدارش با محمد علی‌آبادی به صراحت اعلام کرد که رای ايران محمد بن‌همام است و رييس سازمان تربيت بدنی هم از مرد ثروتمند قطری حمايت کرد اما، پس از حضور شيخ احمد در ايران، کفاشيان در چرخشی عجيب گفت که رای ايران مخفی است. حتی حضور شيخ سلمان در تهران هم نتوانست نظر رييس فدراسيون فوتبال را تغيير دهد.

رييس فدراسيون گرچه با پيشنهاد محسن صفايی فراهانی روبرو شد که گفته بود «هر کس به بن‌همام رای ندهد، متضرر می‌شود.» اما، وقتی متوجه شد که منافع فوتبال ايران در مخفی نگه داشتن رای فدراسيون فوتبال ايران است، دست به اين کار زد.

البته اگر اين توجيه را بپذيريم که تصميم فدراسيون فوتبال ايران صحيح بوده با اين سوال مواجه می‌شويم که آيا کشورهايی مانند کره جنوبی، ژاپن و عربستان که پشت سر شيخ سلمان قرار گرفته‌اند مرتکب اشتباه شده‌اند. در واقع حاميان شيخ سلمان با وجود شانس اندکی که در ابتدا برای او قائل می‌شدند، به صورت رسمی حمايت‌شان را از اين مرد بحرينی اعلام کرده‌اند و اين اعلام حمايت ريسکی برای آنها به حساب می‌آمد. ريسکی که در صورت موفقيت در آن، می‌تواند جايگاه فوتبال اين کشور را بهبود ببخشد.

اين کشورها با لابی با شيخ سلمان وضعيت خوبی را برای خود در صورت رای آوردن اين مرد بحرينی به وجود خواهند آورد اما، پشت اين حمايت نکته‌ای است که از چشمان سران فدراسيون فوتبال ايران هم پنهان نمانده است. قدرت‌های فوتبال آسيا در شرق قاره با حمايت از شيخ سلمان قصد تضعيف مديريت بن‌همام را دارند و اين اتفاقی است که در صورت پيروزی سلمان در انتخابات سرنوشت‌ساز جمعه رخ خواهد داد.

در صورتی که اين اتفاق بيفتد دو سال باقی مانده از مديريت بن‌همام به حالت Standby می‌رود و حتی ممکن است همان طور که بن‌همام گفته از مديريت AFC استعفا بدهد که اين اتفاق انتخابات سرنوشت‌ساز ديگری را پيش‌روی کشورهای آسيايی قرار می‌دهد که در اين صورت کشورهای شرق آسيايی با معرفی کانديدای خود راه را برای کشاندن مديريت فوتبال آسيا به شرق قاره فراهم می‌کنند. اين دقيقا همان چيزی است که باعث شده فدراسيون فوتبال ايران از شيخ سلمان حمايت نکند و از آن طرف هم حمايت خود از بن‌همام را رسانه‌ای نکند.

در اين شرايط جمعه اين هفته چهل و شش عضو کنفدراسيون فوتبال آسيا برای انتخاب چهارمين کرسی کنفدراسيون فوتبال آسيا در خانه AFC گرد هم می‌آيند تا در رقابتی فشرده عضو غرب آسيايی کميته اجرايی فيفا را انتخاب کنند.

آسيا در کميته اجرايی فيفا چهار عضو دارد که داتوک سری چونگ کونگ جون از کره جنوبی، جونجی اوگورا از ژاپن (شرق آسيا) و واردی ماکودی از تايلند (جنوب شرق آسيا) و محمد بن‌همام از قطر (غرب آسيا) عضو اين کميته بيست و چهار نفره بوده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016