جمعه 8 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطبی: "اتمسفر مثبت" درس بزرگ هيدينگ بود، گفتگوی سايت AFC با افشين قطبی

افشين قطبی سومين مربی ايران از روز بازی با عربستان تا به حال است. بسياری به او اميدوارند چون با نام های بزرگ کار کرده و در دو جام جهانی حضور داشته است. او با بحث آناليز ويدئو بازيها وارد کره شد و در سال ۲۰۰۷ توانست تا سمت کمک مربی بالا بيايد. در کره جنوبی مردم او را دوست دارند چون بخشی از موفقيت بزرگ سال ۲۰۰۲ بوده است. کره ای ها می گويند او ما را ياد خاطرات خوبی می اندازد. قطبی تلاش می کند تا همين ذهنيت را اين بار در مقام سرمربی در ايران بسازد.
مصاحبه او را با the-afc.com که قبل از سفر به چين انجام شده می خوانيد:

شما وقتی به ايران فراخوانده شديد که فوتبال با نااميدی همراه بود. برای تغيير اين شرايط چه برنامه ای داريد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قطبی: سعی کردم حس اتحاد بوجود بياورم. سعی کردم به همه مربيان بازيکنان، طرفداران و باشگاه احترام ويژه ای نشان بدهم. ما به حمايت همه احتياج داريم و بايد نزديکتر باشيم. الان هم تلاش می کنم همه احساس کنند يک تيم دارند. يک تيم که متعلق به خود آنهاست.

البته افشين قطبی محبوبيت قابل ملاحظه ای در بخشی از طرفداران هم دارد. اما يک شکست در کره شمالی می تواند همه چيز را عوض کند. آماده روزی هستيد که طرفداران از شما رو گردان شوند؟
قطبی:
ما بايد از لحاظ ذهنی آماده باشيم. ما فقط مربی و بازيکن نيستيم. منظورم رسانه ها و طرفداران و اهالی فوتبال هم هست.گرفتن حداقل شش امتياز ضروری است. ما ۲۷۰ دقيقه بازی داريم نه فقط ۹۰ دقيقه برابر کره شمالی. کار ما در پيونگ يانگ تمام نمی شود.آنجا آخر جهان نيست و اين ديدار مرگ و زندگی نخواهد بود پس بازی ادامه خواهد داشت و بايد ظرفيت خود را بالا نگه داريم.

البته اين داستان می تواند به پلی آف هم بکشد.
قطبی:
من اميدوارم کار را در همين گروه تمام کنيم. اما خودمان را برای هر دو بازی در پلی آف هم آماده کرده ايم و نگرانی نداريم. من هم ازبکستان را می شناسم که ممکن است تيم سوم گروه يک شود و هم نيوزلند را. با تمريناتی که در تهران داشتيم من خيلی اميدوارم و ذهنيت مثبتی دارم.

واگر در هر صورت ايران به جام جهانی نرسيد در ايران خواهيد ماند؟
قطبی:
من تا روزی که فدراسيون فوتبال و ميليون ها طرفدار بخواهند در خدمت تيم ملی خواهم بود. کار در فوتبال ايران برايم افتخار است.

ادامه همکاری شما بطور رسمی منوط به چه چيزی شده؟
قطبی:
من و فدراسيون فوتبال ايران خيلی سريع به توافق رسيديم. البته فکر آينده را هم کرده ام. قرار است وقتی بازيهای انتخابی تمام شد بنشينيم و با فدراسيون صحبت کنيم و شايد تا يکسال ديگر همکاری را تمديد کنيم.

يکی از دلايل اميد طرفداران به شما تجربه کار با مربيان بزرگ است. می شود بگوييد گاس هيدينگ در تيم کره جنوبی بطور خاص چه تاثيری روی شما داشته؟
قطبی:
او در شرايط سختی کره جنوبی را در سال ۲۰۰۲ به مقام چهارم جام جهانی رساند. تمرکز هيدينگ در کار فقط روی کارهای تاکتيکی نيست. او در آن زمان ايده ايجاد گروه های قوی پزشکی، فنی و رسانه را به تيم ملی آورد. هيدينگ هوش بالايی دارد و از هر فرصت برای پيشبرد کارها استفاده می کند حتی سر صبحانه و شام. نکته اصلی کار او ايجاد فضای مثبت در تيم است تا تمرکز همه روی برنامه ها باشد. هيدينگ می داند چگونه اتمسفر خوبی درست کند.

هنوز با هيدينگ در تماس هستيد؟ يا می توانيد مشورتی از او بگيريد؟
قطبی:
من تماس ام را نه فقط با هيدينگ که با بقيه همکاران سابق ام حفظ کرده ام. هنوز به ادووکات، پيم وربيک ( مربی استراليا)، استيو سمپسون ( مربی سابق آمريکا) و ديگران ای ميل می زنم و ارتباط دارم.

يکی از مشکلات فعلی ايران گلزنی است. احتمالاً شما همين مشکل را در کره جنوبی هم داشته ايد. آنها سال هاست که گلزن خطرناک ندارند. شايد " آن" در ۲۰۰۲ کمی متفاوت باشد. هيدينگ چه روشی برای حل اين مسئله در جام جهانی ۲۰۰۲ داشت؟
قطبی:
اين مشکل کره جنوبی تنها نيست. کره شمالی و ژاپن هم تا حدی همين مسئله را دارند. به نظرم آنها در يک سوم آخر زمين دچار استرس می شوند. از ترس اشتباه کردن در پاس ها و ضربات آخر ضعيف کار می کنند. خيلی از پاس های گل دقت شان از بين می رود.
فکر می کنم حضور مربيان خارجی سال های اخير در ژاپن و کره جنوبی و تمرينات متفاوتشان اين مشکلات را کمتر کرده است.

مشکل فوتبال ايران نبود گلزن است يا همين مسئله روانی؟
قطبی:
هيچکدام. مشکل گلزنی ايران ميدان نديدن گلزن های متفاوت در سال های اخير است. به اندازه کافی گلزن فوق العاده تربيت نشده است. اما بايد بگويم که کيفيت مهاجمان ايرانی با شرق آسيا خيلی فرق دارد. ايرانی ها از موقعيت صفر به گل می رسند و نبوغ خاصی دارند.

حالا که به گذشته فکر می کنيد مشکل تيم ملی در بازيهای قبلی را در چه چيز می بينيد؟
قطبی:
نمی خواهم درباره قبل صحبت کنم. اجازه بدهيد در گذشته جا نمانيم. ايران پتانسيل بالايی دارد. ايران حتی به جام جهانی ۲۰۰۶ هم رسيد اما بازهم حداکثر توانش را نشان نداد. بگذاريد به آينده و موفقيت های بزرگتر فکر کنيم.

شما تا پايان جام ملت های ۲۰۰۷ با کره بوديد. اين شناخت شما از آنها چه کمکی به ايران می کند؟
قطبی:
من و وربيک بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ بازيکنان جوانتری به تيم آورديم تا برای بازيهای آسيايی دوحه ۲۰۰۶ و المپيک ۲۰۰۸ آماده شويم. من خودم کيم سون يو که شماره ۱۶ می پوشد را از اف سی سئول به تيم ملی آوردم. خيلی از آنها اينک بازيکنان ثابت هستند. ما آنها را با تاکتيک های جديدی آشنا کرديم که به عنوان برنامه های تيم کره جنوبی جا افتاده است.

و البته از سال ۱۹۹۹ در آن کشور زندگی کرديد. خود کره ای ها اعتراف می کنند که شما آنها را خيلی خوب می شناسيد.
قطبی:
برای همين با فرهنگ و طرز تفکرشان خوب آشنا هستم. می دانم که در شرايط مختلف بازی چطور فکر می کنند و چه احساسی دارند. البته کره جنوبی شش بار مداوم است که به جام رفته و تجربه فوق العاده ای دارد. اميدوارم بازی در سئول آن قدرها مشکل نباشد و تکليف صعود آنها تا آن روز روشن شده باشد.

ولی اين تجربه در مورد کره شمالی نزديک به صفر است. جام جهانی فقط بخشی از خاطره آنهاست و بس.
قطبی:
برای همين زير فشار زيادی هستند. آنها در فوتبال همان تفکرات سنتی جنوبی ها را دارند. ما در بازيهای دوحه آنها را در يکچهارم ۳-۰ برديم. فکر می کنم با خوردن يک گل در زمين خودی تمرکزشان مختل شود. می دانم که آنها در پيونگ يانگ اگر يک گل عقب بيفتند چه حالی پيدا می کنند. مقابل تماشاگرانی که دارند. اميدوارم بتوانيم زودتر گل اول را بزنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016