چهارشنبه 13 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت وگوى ابرار ورزش با صمد مرفاوى سرمربي تيم فوتبال استقلال

نخستين گفت وگوى صمد مرفاوى در شرايطى انجام شد كه سرمربى جديد تيم استقلال نگاه خوش بينانه اى به آينده تيمش دارد. عبدالصمد مرفاوى براى نخستين بار پس از انتصابش به عنوان سرمربى استقلال با سايت اين باشگاه به گفت و گو نشست. با ما همراه باشيد:

• از چه زمانى مى دانستيد سرمربى مى شويد؟ عده اى مى گويند قبل از سفر امارات هم مشخص بود مرفاوى سرمربى استقلال خواهد شد.
-اين كه يك عده مى گويند من از قبل مى دانستم، صحت ندارد. خودم خبر نداشتم. هر چه بود بعد از امارات بود. خودم هم اصلا خبر نداشتم بازى با الجزيره آخرين بازى فصل بود، بعد از آن فصل تمام شد و هر كس مى تواند براى خودش تصميم بگيرد. به من سپاهان را هم پيشنهاد كرده بودند كه به عنوان مربى همراه امير بروم اما نمى توانستم به شهرستان بروم. دقيقا بعد از الجزيره بود كه پيشنهاد همكارى با استقلال مطرح شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




• چه شد كه پذيرفتيد؟ شما قبلا هم در يك دوره سرمربى استقلال بوديد.
- همان طور كه مى گوييد، من قبلا هم اين مسئوليت را بر عهده داشتم، فكر كردم مى توانم كمك كنم. به اعتقاد خودم علاقه به استقلال خيلى مهم است، اگر علاقمند نبودم نمى آمدم. من به استقلال علاقه دارم و اگر خودم هم سرمربى نباشم سعى مى كنم هميشه هر كمكى از دستم برمى آيد انجام بدهم. بهترين دوران بازيگرى ام و همچنين مربيگرى ام در اين تيم بود و دوست داشتم اينجا باشم و خدا هم قسمت كرد و برگشتم اينجا.

• منظورم اين است كه با چه هدفى پذيرفتيد سرمربى استقلال باشيد. به هر حال براى پذيرفتن اين سمت بايد اهداف بزرگى در سر داشته باشيد؟
- هدف، باشگاه هاى آسياست. ضمن اينكه ليگ و حذفى را داريم كه مى تواند مقدمه خوبى براى ليگ قهرمانان آسيا باشد. تيم ما بايد آماده قهرمانى باشد و براى رسيدن به جام چه در ليگ، چه در جام حذفى و چه در ليگ قهرمانان حركت كند.

• حقيقت اين است كه در گذشته هم همه از كسب هر ۳ جام سخن گفته اند و اينكه مى گويند قهرمان آسيا مى شويم. اما در عمل پس از زمان بازيگرى شما در سال ۱۹۹۰ كه قهرمان آسيا شديد، ديگر اين قهرمانى بدست نيامده است.
- ببينيد حقيقتا رسيدن به آنجا سخت است. تيم هاى شرق آسيا به دقت سرمايه گزارى و برنامه ريزى مى كنند. سخت است اما بايد مرحله به مرحله رفت جلو. ما بايد رو به جلو حركت كنيم. مثلا بتوانيم تجربه لازم را به دست آوريم. ما در اين فصل كه گذشت از تجربه كم آورديم و تمركز را از دست داديم. از طرفى اگر وضعيت ما در ليگ بهتر بود و در كورس با ذوب آهن نبوديم در ليگ قهرمانان آسيا راحت تر بازى مى كرديم. ليگ برتر به تيم فشار آورد، تجربه لازم را نداشتيم و خستگى تاثير گذار بود و از نظر روحى و بدنى نتوانستيم. اما انشاالله با تجربه اى كه بچه ها فصل گذشته پيدا كرده اند و انگيزه اى كه پيدا مى كنند در اين مسابقات بهتر بازى خواهيم كرد.

• گفته بوديد استخوان بندى تيم را حفظ خواهيد كرد.
- بله استقلال نياز به تغييرات زياد ندارد. اما مى كوشيم نيازهايمان را در پستهاى مختلف برطرف كنيم. ما بايد در هر پست نفرات خوبى داشته باشيم كه بتوانند پشتوانه خوبى براى تيم داخل زمين باشند. هر وقت تيم شما كامل باشد مى توانيد از نفرات به خوبى استفاده كنيد. كارى كه در سالهاى قبل در استقلال شده است. مثلا در سال ۹۰ كه قهرمان آسيا شديم، آن سال يك تيم به زمين مى رفت و يك تيم روى نيمكت بود. وقتى مى گويم شكل تيم را حفظ مى كنيم يعنى مى خواهيم از نفراتى كه روى آنها در سالهاى گذشته سرمايه گذارى شده استفاده كنيم. همچنين بايد تا جايى كه مى شود از بازيكنانى كه در سن اميد و جوانان برايشان هزينه شده بهره گرفت. تلاش ما اين است كه نفرات جديد هم كه مى آيند را با قديمى ها هماهنگ مى كنيم كه مشكل پيش نيايد و راحت تر نتيجه بگيريم. تجربه نشان داده اگر تيم يك دست باشد و نفرات بيرونى مثل نفرات داخل زمين باشند موفق خواهيد شد. سپاهان ۲ فصل پيش هم همين كار را كرد كه به ديدار فينال راه يافت. دست مربى پر بود، نفرى كه داخل بود و آن كه بيرون بود، فرقى با هم نداشتند و اين باعث موفقيت شد. ما هم مى خواهيم اين كار را انجام دهيم.

• اما هميشه اين مشكل بوده كه بازيكنى كه داخل زمين نيست ناراحت است و گاهى هم براى خود و هم براى تيم مشكل ايجاد مى كند. براى اينكه نفرات بيرون بى انگيزه نشوند، چه خواهيد كرد؟
- «تقسيم كار» يعنى همه در شرايط بازى هستند و همه داخل كار هستند.

• يعنى تركيب استقلال در سال آينده چرخشى مى شود؟ هر بازى يك تركيب به ميدان مى رود؟ - نه به آن شكل كه دائم تغييرات باشد اما دائم هم با يك تركيب به ميدان نخواهيم رفت. تلفيقى از اين ۲ را خواهيم داشت . تركيب تيم را هر هفته
بر اساس شرايط بازى مان، نوع تخصص بازيكنانمان و توانايى هايمان مشخص خواهيم كرد. وقتى ما اين كار را مى كنيم، انگيزه مى دهيم كه همه در شرايط مسابقه باشند. اين موضوع قبلا هم بود اما ما سعى مى كنيم قدرى بيشتر استفاده كنيم. نه اينكه در جاهاى مختلف تغييرات زياد بدهيم اما با توجه به شرايط بازى تغيير خواهيم داشت.

• عده اى بر اين باورند كه شما با روته مولر اتفاق نظر نداريد و چطور ايشان بايد با شرايطى كه دارد زير نظر شما كاركند و صحبتهايى از اين دست. آمدن روته مولر با نظر موافق شما بود؟ - صد در صد. وقتى چنين فرد آگاهى را مى آوريم مى خواهيم از تجربه و فكر بالاى ايشان استفاده كنيم و شخصا موافق حضور وى بودم.

• اما استدلال آن عده اين است كه مرفاوى ۳ سال پيش وقتى يك مربى خارجى (يونگ) در كنارش قرار گرفت با او كار نكرد و نتيجه مى گيرند كه اين مشكل بين شما و روته مولر پيش بيايد.
- اولا من با آمدن يونگ مخالف بودم چون فكر مى كردم در آن زمان احتياج نيست و الان هم سر حرفم هستم كه آن زمان نيازى به حضور وى نبود. ما جلسه اى براى آوردنش نداشتيم. اگر من سرمربى بودم بايد با هم مى نشستيم و تفكيك وظايف مى كرديم. اما آن زمان يونگ آمد و معرفى شد. به من گفتند: ايشان يونگ است! اما در مورد روته مولر شرايط كاملا متفاوت بود. قبل از آمدنشان چند بار با روته مولر صحبت داشتم، من در كلاس هاى حرفه اى شاگرد وى بودم و اطلاع كافى از دانش وى داشتم. در نشست هايمان هم وظايف مشخص شد. با آشتيانى صحبت داشتيم و حوزه كارمان را تعيين كرديم، حدود وظايف تعريف شد و با حفظ احترام متقابل در كنار هم خواهيم بود. روته مولر و من وظايف خود را مى دانيم و انشاالله باهم هماهنگ باشيم و مشكلى نداشته باشيم.

• و اينكه گفته مى شود بدنساز تيم را روته مولر مى آورد ...؟
- خودم گفتم كه اگر فرد مناسبى مى شناسد، معرفى كند. بعد در موردش بيشتر صحبت كنيم. مى خواهيم هماهنگ باشيم. روته مولر شرايطش را به ما مى دهد و در واقع معرفى مى كند و ما هم او را به واعظى آشتيانى معرفى مى كنيم تا با توجه به بودجه باشگاه تصميم بگيرد.

• و در مورد نفراتى كه جدا مى شوند يا به تعبير برخى ها فهرست اخراجى ها! يا ليست مازاد و ....؟
- من زياد به ليست و اين حرف ها اعتقاد ندارم. بازيكن استقلال شخصيت دارد. هم بازيكن وهم استقلال داراى شخصيت هستند. بعضى ها ليست مازاد درمى آورند و يا لفظ اخراجى و امثال اين كه در شان بازيكن استقلال نيست. اين در فوتبال طبيعى است كه يك تيم در آن پست هايى كه نياز دارد بازيكن جذب كند و يا بازيكنى كه در فصل زياد به كار گرفته نشده بخواهد از تيم جدا شود و فرصت بازى كردن را در تيم ديگرى جست و جو كند. اصلا دنياى حرفه اى اين است كه بازيكن را محترمانه جايگزين كنند، اين چيزى نيست كه حساسيت ايجاد كنيم و شخصيت را پايين بياوريم. اين حق طبيعى هر دو طرف است. چه استقلال و چه ديگر تيمها، در تمام دنيا همين روال هست و براى تقويت و ترميم تيم خود بازيكن جايگزين مى كنند.

• مديرعامل استقلال در يكى از برنامه هاى تلويزيونى گفت « تا آخر فصل به مرفاوى فرصت مى دهم»، اين فرصت دادن به مربى همه جا مطرح مى شود، نگران نيستيد كه زمانى مديرعامل استقلال حمايتش از شما سلب شود؟ تعامل شما با وى چگونه است؟
- من واعظى را يك مدير مدبر، خيلى ثابت قدم و جسور ديدم كه خيلى منظم كار مى كند، در كارش نظم و انضباط حرف اول را مى زند. سال گذشته هم با آمدنش به تيم خيلى كمك كرد. مى توانم بگويم در قهرمانى سهم زيادى داشت، نه اينكه حالا چون من سرمربى شدم اين را بگويم چيزى كه به عينه شاهدم اين است. آدم بايد هم خدا را در نظر بگيرد و هم حقيقت را بگويد. من ايشان را انسان صادقى ديدم.

• نقش مديريت باشگاه در موفقيت تيم چقدر مى تواند باشد؟
- مديريت خيلى مهم است، پشتيبانى و حمايت تمام كار فوتبال است. اگر تيم را در خط مقدم فرض كنيم، كار آن گروهى كه پشت هستند و از ما در خط مقدم حمايت مى كنند بسيار مهم است. اگر پشتيبانى نباشد ما هم كارى از پيش نخواهيم برد. در آن سال كه سرمربى بودم مشكل من همين بود. آن سال تمام كارها را فقط در تيم اصلى انجام مى دادند و از پشتيبانى خبرى نبود. فقط گهگاهى اتفاق مى افتاد به معناى واقعى پشتيبانى نبود. تنها مى توانم بگويم در مقاطعى آقاى اميدوار رضايى حمايت مى كرد اما او هم تنها حمايت
مى كرد. اما الان شرايط كاملا متفاوت است. همه اعضاى هيات مديره و مدير عامل حمايت مى كنند كه بتوانيم موفق باشيم. اين را هم بگويم آن سال ما چندين مرحله داشتيم؛ اول مديرعامل استعفا داد، بعد سرپرست، بعد كل هيات مديره به يك باره استعفا كردند، سرپرست جديد آمد و... ؛ پستى و بلندى زياد داشتيم، اتفاقاتى كه براى يك تيم جالب نبود اين سختى ها را تحمل كرديم. نهايت به جايى رسيد كه همه ديديد، راستش ديگر نمى خواهم به آنها فكر كنم. مى خواهيم به آينده نگاه كنيم و براى ما كه آن روزها را ديديم شرايط كنونى بسيار اميدوار كننده است. انشاالله كه موفق شويم.

• ايرادى كه به عبدالصمد مرفاوى وارد مى كنند اين است كه او در جريان مصاحبه ها خيلى زود از كوره در مى رفت. الان هم اينطور است؟
- آن زمان فشار زيادى روى من بود، وقتى آدم تنها باشد نمى تواند تمام مشكلات را برطرف كند. بپذيريد كه من هم يك نفر آدم هستم، چطور مى توانستم آن همه فشار را تحمل كنم. اما الان وظايف تقسيم شده و راحت تر مى توان فكر كرد. الان من فقط در مسايل فنى بايد جوابگو باشم و فرصت هست كه با حوصله و صبر و آرامش پاسخ بدهم.

• انتقاد پذير هستيد؟
- در حد معقول مى پذيرم، انتقاد چه خوب باشد چه بد بايد منطقى باشد. اما اگر منطق نباشد، نمى شود قبول كرد. شايد فردى انتقادى مطرح كند اما اين انتقاد با لحن خوبى بيان نشده باشد، با اين حال من به نفس موضوع توجه مى كنم و از آن استفاده مى كنم. از انتقاد منطقى در هر شرايطى استفاده مى كنم اما اگر بى منطق باشد، نه!

• شما هنوز كارتان را آغاز نكرده ايد اما انتقادهايى از شما شده و به ديكته نوشته نشده شما نمره مى دهند! چطور با اين موضوع كنار مى آييد؟
- اين فضا براى هر مربى هست، نمى دانم چه چيزى پشت برخى از اين ماجراهاست. من فقط كارم را در نظر مى گيرم. مسئوليتى است و وظيفه اى كه بايد انجام دهم. حالا مى خواهد يك روز باشم يا چند سال، مهم اين است كه وظيفه ام را با توكل به خدا به خوبى انجام بدهم كه سربلند باشم. حالا هر انتقادى و موضعى و هر حرفى مى شود، بشود. بالاخره با صحبت و توهمات ديگران و حرف و حديث ها كه نمى شود زندگى كرد.

• فصل آسانى پيش رو نخواهد بود، سال پس از قهرمانى هميشه مشكل بوده و اين نگرانى ها را افزايش مى دهد.
- ظرف روزهاى آينده من اول مى خواهم در بازيكنانم اين موضوع را جا بيندازم كه رفتار قهرمانانه داشته باشند، نبايد اين فكر از ذهن بازيكنانمان خارج شود كه به چيزهاى كوچك راضى بشويم. بايد راهى كه استقلال در سال گذشته طى كرد و قهرمان شد ادامه داشته باشد. هم بازيكنان با سابقه و هم نفراتى جديد اضافه مى شوند بايد قهرمانانه فكر كنند و بدانند جايى بازى مى كنند كه چشم ميليون ها هوادار به ساق پاى آنهاست. بايد جوابگوى انتظارات هواداران باشند.

• و اينكه برخى معتقدند «استقلال مرفاوى» زيبا بازى نمى كند و استدلال هم بازيهاى زمان سرمربيگرى شما بوده است.
- اين تبليغاتى است كه اول فصل شده. آن سال كه گفتم به خاطر عدم پشتيبانى بوده. اگر حمايت كننده ها باشند تيم خوب بازى مى كند. هر چند آن زمان هم تا ۴ هفته پايانى ما صدر بوديم در حالى كه خيلى ها اذعان داشتند تيم ما كامل نبود. اما اين را بگويم كه استقلال هميشه خوب بازى مى كند، مگر مى شود تيمى بد بازى كند و آن همه نتيجه بگيرد؟ اينها تبليغات بود كه به وجود آوردند. استقلال هميشه در حد نام و شخصيت خودش بازى مى كند و هميشه خوب بازى مى كند. سال گذشته هم خوب بود امسال هم اميدوارم خوب بازى كند، چون همه در استقلال اين اعتماد به نفس را دارند كه خوب بازى كنند.

• صحبتى كرده بوديد در اين باره كه استقلال نياز به آرامش دارد بخصوص در فضاى تمرين، اما گاهى تنش هايى بين هواداران و بازيكنان رخ مى دهد و اين آرامش بهم مى خورد.
- اين را بايد قبول كنيم كه درست است همه هواداران تيم را دوست دارند اما هم بازيكن و هم هوادار بايد احترام متقابل داشته باشند. بازيكن بايد براى تيمش از جان مايه بگذارد و هوادار هم محيط و آن شرايط را به وجود آورد كه از نظر انگيزه بازيكن بتواند جهش لازم را براى موفقيت تيمش انجام دهد و پاسخگوى هوادار باشد. بازيكن احتياج به آرامش براى آموزش دارد و تمرين محل آموزش است. من دوست دارم كه تعامل بين هوادار و تيم به وجود آيد.

• ارتباط شما با پيشكسوتان چگونه خواهد بود؟
من هميشه به پيشكسوتان احترام مى گذارم و در هر مراسمى كه برخورد مى كنيم نظراتشان را مى گيرم و با كمال احترام از آن استفاده مى كنم. پيشكسوتان خوبى داريم آنها دلسوز استقلال هستند. من هم ممكن است روزى در اين سمت نباشم اما هميشه دلم مى سوزد براى استقلال و سعى مى كنم هر كارى كه ممكن است براى تيم انجام بدهم، چه باشم و چه نباشم. پيشكسوتان همه همين طور هستند. من مى توانم رابطه خوبى داشته باشم با همه آنها و به قول آشتيانى ارتباط ما محترمانه تعريف شده است.

• و تعامل تان با كميته فنى چگونه خواهد بود؟
اعضاى اين كميته نماينده پيشكسوتان و موسفيدهاى استقلال هستند. كسانى كه عمرشان را در فوتبال گذاشته اند. واقعا اعضاى كميته با دانش و تجربه هستند و مى توانند حامى خوبى براى من باشند واز راهنمايى شان برا ى پيشرفت تيم استقلال استفاده مى كنم.

• مرفاوى امروز با مرفاوى ۳ سال پيش چه تفاوت هايى كرده است؟
- قدرى تجربه بيشترى پيدا كردم. انسان هرچه تجربه پيدا مى كند به كارش بيشترآشنا مى شود و با درك عميق تر، بهتر مى تواند تيمش را هدايت كند. حالا مى توانم با درك بهتر، رفتار مناسب تر و گفتار و كردار حساب شده تر با فضايى كه در آن هستم آشنا شوم، به بازيكنم نزديك شوم و تيمم را هدايت كنم. از نظر معنوى هم مسلما به دليل بالا رفتن سن، ديدم نسبت به جامعه و نسبت به فضايى كه داريم بازتر شده، همچنين در سال گذشته سعادت حج واجب نصيبم شد و فكر مى كنم اين توفيق هم مقدارى در رفتار آدم تاثيرگذار است. در آنجا از خدا خواستم آنچه كه ندارم و از نظر معنوى نيازمند آن هستم را به من هديه كند. و خب از ديد فنى هم كلاس هاى حرفه اى را گذراندم. آمادگى هم دارم به هر كلاسى بروم و مطالعه راجع به مسايل روز فوتبال دارم و انشاالله در آينده در سمينارهايى هم شركت كنم تا به روز باشم.

• فوتبال اروپا را دنبال مى كنيد؟ - بله تمام بازى هايى كه در اروپا انجام مى شود كلاس آموزشى هستند. در فوتبال اتفاقاتى مى افتد كه آدم نمى تواند پيش بينى كند اما از طرفى بايد پيش بينى اين اتفاقات را كرد، لازمه آن هم تجربه است. مارچلو ليپى بر اساس تجربياتش مى گويد :« اگر گل بزنى شايد يك بازى را ببرى اما اگر گل نخورى يك فصل يا يك جام را مى برى» خب اين يك نكته است كه هم بايد به فكر پيروزى بود و هم به فكر دفاع. جمع كردن اين نكات ريز و استفاده از آنها به يك مربى خيلى كمك مى كند.

• به آناليز اعتقاد داريد؟
- بله، به دنبالش هستم. اين هم بخشى از تيم سازى ست. از شنبه كارم را شروع مى كنم و دنبال اين هستم كه سريع تيم را جمع كنم. الان هم هر روز در باشگاه فيلم بازيهاى گذشته را مرور مى كنم كه در شروع تمرينات بيشتر كار كنم. در ضمن گروه آناليز را هم مجاب مى كنم تمام نقاط و مسائل فصل گذشته را استخراج كند كه ما بتوانيم پيش زمينه خوبى داشته باشيم.

• و در مورد هواداران استقلال؟
- هواداران باشخصيت و متين كه منطقى هستند. تيم استقلال تيمى بزرگ است و اين بخاطر هوادارانش بوده . استقلال چه بالا بوده وچه پايين با تمام وجود طرفدارى كرده اند و هيچ وقت ما را تنها نمى گذارند. انشاالله ما هم بايارى خدا و كمك هواداران جايگاه خوبى پيدا مى كنيم و مطمئن باشيد تمام وجود را مى گذاريم كه هواداران استقلال سربلند باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016