شنبه 16 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نايب‌رييس فدراسيون فوتبال: پرسپوليس،استقلال و تراكتورسازي از آماتور هم آماتورترند!

نايب‌رييس فدراسيون فوتبال فراهم كردن شرايط براي راهيابي تيم ملي به جام جهاني برزيل را اولويت اصلي برنامه‌ها در سال جديد دانست و از اهتمام ويژه فدراسيون نسبت به حرفه‌اي‌سازي باشگاه‌ها طبق ضوابط بين‌المللي، تشكيل مدارس فوتبال واحد براي توسعه فوتبال و بازنگري اساسي در كميته‌هاي مختلف طي سال جاري خبر داد.

سيدهادي آيت‌الهي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اهداف فدراسيون فوتبال در سال 1391 اظهار كرد: مجموعه نظرات و خواسته‌هاي مردم از فوتبال براي ما شرط است. ما تلاش مي‌كنيم سال 91 سالي پربار براي خانواده فوتبال باشد و انتظارات مردم و علاقمندان برآورده شود. تقويم فشرده مسابقات تيم‌هاي ملي از آخرين مرحله رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني برزيل، مسابقات قهرماني آسيا در رده‌هاي جوانان و نوجوانان كه حكم انتخابي براي جام جهاني را هم دارد، مسابقات المپيك فوتبال ساحلي، رقابت‌هاي فوتسال قهرماني آسيا و نيز مسابقات فوتبال بانوان قهرماني آسيا در رده زير 19 سال، باعث مي‌شود تا سال 91 اهميت ويژه‌اي براي فوتبال ايران و فدراسيون داشته باشد. ضمن اينكه ما اهداف و برنامه‌هاي ديگري هم داريم كه به بحث‌هاي ساختاري فوتبال باشگاهي و پايه ما مربوط مي‌شود و لازم‌الاجراست.

وي تاكيد كرد: براي اجراي هرچه بهتر برنامه‌ها و حضور قدرتمند برنامه‌هاي تيم‌هاي ملي در مسابقات بين‌المللي در اين تقويم فشرده، فدراسيون فوتبال نيازمند حمايت دولت، وزارت ورزش و جوانان، مجلس شوراي اسلامي، رسانه‌ها، مردم و تمامي كساني كه براي فوتبال مملكت‌شان دل مي‌سوزانند خواهد بود. آنها بايد در اين راه قدم بگذارند و همه كمك كنيم تا سال 91 براي فوتبال‌ ايران موفقيت‌آميز باشد هرچند اولويت اصلي ما صعود تيم ملي بزرگسالان به جام جهاني 2014 برزيل است.

آيت‌الهي با اشاره به تشكيل ستاد ويژه‌اي براي پيشبرد برنامه‌هاي تيم ملي به منظور راهيابي به جام جهاني، ادامه داد: اين ستاد عملياتي در شروع سال جديد كارش را آغاز كرده و تمام فعاليت‌هاي آن براي اجرايي شدن برنامه‌هاي تيم ملي و ايجاد بستر مناسب براي آماده‌سازي اين تيم است. چون شكل‌گيري اين ستاد در جلسه 27 اسفند 90 قطعي شد.

نايب رييس فدراسيون فوتبال درباره رفع چالش‌هايي كه پس از انتخابات فدراسيون فوتبال براي جايگاه رياست فدراسيون بوجود آمد نيز گفت: فضاي كنوني فوتبال و فدراسيون از التهابي كه شايد پيش از اين در درونش حس مي‌شد، خارج شده و به آرامش بسيار خوبي در مجموعه خود رسيده است. ما به عنوان سرباز نظام و مملكت، خدمتگذار مردم در فدراسيون فوتبال هستيم و هدفي جز اين نداريم. مردم از ما راهيابي تيم ملي‌شان به جام جهاني را طلب مي‌كنند و رسيدن به اين هدف قطعا بستري از آرامش را مي‌‌خواهد. حتي از رسانه‌ها هم مي‌خواهم اگر نقدي دارند نقدهاي سازنده به فوتبال و تيم ملي داشته باشند. واقعا امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند آرامش هرچه بيشتر در مجموعه فوتبال و فدراسيون هستيم.

وي گفت: مجمع فدراسيون فوتبال نشان داد كه خانواده فوتبال مقتدر است و حرفش را مي زند. اگر تمام پيشكسوتان، خبرگان و صاحب‌نظران فوتبال ايران، فدراسيون را به معناي واقعي خانه خودشان بدانند، در اينجا حرف‌شان را بزنند. اگر انتقادي دارند بيان كنند و از مسووليت و كاركرد واقعي فدراسيون پشتيباني و حمايت كنند، مشكلات بسيار كمتر خواهد شد و همه مي‌توانيم با تعامل و توان فوق‌العاده‌اي براي پيشرفت فوتبال ايران گام برداريم.

آيت‌الهي درباره بازنگري در كميته‌هاي فدراسيون فوتبال و شروع فعاليت كميته‌هاي مسابقات و فني و توسعه، اظهار كرد: براي موضوع كميته‌هاي فدراسيون هم پس از صحبت‌هايي كه با علي كفاشيان رييس فدراسيون داشتم برنامه‌اي را شروع مي‌كنيم و ابتدا عملكرد آنها طي چهار سال گذشته را بررسي خواهيم كرد و بر اساس چشم‌انداز فوتبال و برنامه‌هاي راهبردي كه در شرح وظايف آنها تعيين شده با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف‌شان، تلاش مي‌‌كنيم بازنگري خوب و جدي در كميته‌ها داشته باشيم. بايد كاملا از بحث شعار دادن خارج و صرفا عملياتي كار كنيم. مردم منتظر تحولات جديد در فوتبال‌شان هستند و فدراسيون نمي‌خواهد كوچكترين فرصت زماني را از دست بدهد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا رياست كميته داوران همچنان برعهده نايب‌رييس اول فدراسيون است و بنا داريد در آينده هم اين مسووليت باقي بماند، گفت: در حال حاضر اگر جلساتي براي كميته داوران تشكيل شود با توجه به اينكه مسووليت رياست آن برعهده نايب‌رييس اول فدراسيون است، بنده در آن شركت مي‌كنم. البته كميته داوران تمام فعاليت‌هايش را طبق برنامه‌ريزي‌هاي قبلي پيش مي برد. در بحث بازنگري كميته‌ها ممكن است تغييراتي ايجاد شود. بنده حتي‌الامكان مي‌خواهم در جايگاه نايب‌رييس اول فدراسيون عهده‌دار رياست كميته خاصي نباشم.

نايب‌رييس اول فدراسيون از توجه بيشتر و جدي‌تر فدراسيون به كميته جوانان نسبت به دوره گذشته خبر داد و به ايسنا گفت: اين كميته براي ما اهميت زيادي دارد چرا كه معتقديم به هر ميزان در آن هزينه شود، هدر نرفته و به همان ميزان براي بازيكن سازي در كشور سرمايه‌گذاري كرده‌ايم.

كميته جوانان در دوره اخير فعاليت‌هاي مثبت مختلفي انجام داده اما قطعا مطلوب ما نيست و بايد خيلي جامع‌تر و بهتر از اين‌ها باشد. در كار اين كميته بايد بخشي‌نگري را كنار بگذاريم و كميته جوانان بايد خيلي فعال‌تر از اين‌ها كار كند. اگر استان‌هاي ما طرح‌هاي ويژن را به خوبي پيش ببرند و آكادمي‌هاي فوتبال در سراسر ايران در قالب برنامه‌اي واحد و منسجم فعال شوند، قطعا خروجي استان‌ها در معرفي استعدادهاي فوتبالي بيش از اين خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آيت‌الهي همچنين از همكاري فدراسيون با وزارت آموزش و پرورش براي تشكيل مدارس فوتبال در تمام كشور خبر داد و گفت: فدراسيون مي‌خواهد با همكاري وزارت آموزش و پرورش، مدارس فوتبالي را در سراسر كشور فعال كند تا در نظام مشخص و واحدي برنامه‌ها استعداديابي و پرورش بازيكنان را پيش ببرند. كاري كه به طور مشخص در كشورهاي اسكانديناوي مثل سوئد انجام مي‌شود.

قطعا در اين زمينه آكادمي باشگاه‌ها هم نقش برجسته‌اي خواهند داشت. ما كشور پهناوري داريم كه پر از استعدادهاي ناب است و بايد سيستم جامع از استعداديابي و آموزش بازيكن در كشور وجود داشته باشد تا بتوانيم از نيروهاي بالقوه استفاده حداكثري ببريم. اگر اين سيستم اجرا شود و بيش از پيش به سلامت كاري در فوتبال پايه توجه كنيم، بانك اطلاعاتي قوي از بازيكنان پايه داشته باشيم و... قطعا آينده فوتبال تيم‌هاي ملي را تضمين كرده‌ايم.

وي در بخش اجراي مقررات AFC در باشگاه‌ها و هشداري كه كفاشيان در اين‌باره داده است نيز تصريح كرد: فدراسيون تحت هيچ شرايطي از اجراي قوانين بين‌المللي در جهت خودكفا كردن باشگاه‌ها و حرفه‌اي شدن آنها كوتاه نمي‌آيد. AFC هم با ما رودربايستي ندارد و ديديد كه سهميه ايران را در ليگ قهرمانان كم كردند. براي اين مساله بايد فكر اساسي شود و بالاخره از جايي شروع كرد.

ما مي‌خواهيم كانال‌هاي درآمدزايي باشگاه‌ها را كاملا شفاف و ضابطه‌مند كرده و بستري ايجاد كنيم كه بخش خصوصي تمايل به سرمايه‌گذاري در باشگاه‌هاي فوتبال را داشته باشد. مقررات AFC را تمام و كمال درقبال باشگاه‌هاي ايراني لحاظ مي‌كنيم و حتي اگر مجبور شويم ليگ را با 10 تيم يا كمتر برگزار مي‌كنيم و از عنوان حرفه‌اي به آماتور تغيير ماهيت دهيم اما قانون را اجرايي مي‌كنيم. همانطور كه گفتم بايد كار را از جايي شروع كرد و جدي‌تر گرفت تا مشكلات حل شود.

نايب‌رييس فدراسيون تاكيد كرد: تركيه مي‌تواند بهترين الگو براي پروسه احياي باشگاه‌هاي ما باشد. اين‌ همه اماكن ورزشي در كشور ما وجود دارد كه چون استفاده خوبي از آنها نمي‌شود بازدهي‌شان بالا نيست. اين اماكن بايد در چارچوب قانوني مشخصي به بخش خصوصي و باشگاه‌ها واگذار شوند.

تركيه با سياست‌گذاري كه در اين زمينه داشت واقعا در مدت كوتاهي صاحب باشگاه‌هاي خودكفا شد. باشگاهي كه مي‌بينيم در رقابت‌هاي اروپايي به قدرتمندترين باشگاه‌هاي دنيا تنه مي زنند.

فوتبال باشگاهي ما ديگر نبايد آويزان دولت باشد. دولت مي‌تواند به باشگاه‌ها در جهت خودكفا شدن آنها كمك گسترده يكساني را داشته باشد اما باشگاه‌ها نبايد رديف اعتباري مشخصي در درآمدهاي دولتي داشته باشند. در سال‌هاي 2012 و 2013 باشگاه‌ها فرصت دارند تا عملا از حالت آماتوري خارج شوند و يك باشگاه حرفه‌اي واقعي شوند.

فدراسيون ترسي از اجراي مقررات ندارد و از همه مي‌خواهيم به ما كمك كنند. ما بايد از بيان واقعيت‌ها به مردم هراسي نداشته باشيم. بهتر است آنها بدانند مثلا باشگاه‌هاي پرطرفداري چون پرسپوليس، استقلال و تراكتورسازي با اين همه حمايت‌هاي مردمي فقط در عنوان حرفه‌اي هستند و در واقع از يك باشگاه آماتور هم آماتورترند! از چنين باشگاه‌هايي بايد شروع كرد تا به دنبال آنها باشگاه‌هاي ديگر هم از وضعيت فعلي رها شوند. اين كار از محورهاي اصلي برنامه فدراسيون در سال 91 است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016