شنبه 18 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


سازمان افسران حزب توده، دکترمصدّق و رويداد ۲۸ مرداد ۳۲ (بخش دوّم)، علی ميرفطروس

علی ميرفطروس
دکتر مصدّق: "بودجهء دولت، با کسری حدود چهارصد ميليون تومان روبرو است و فقر و آشوب در سراسر کشور، گسترده است. معلّمين مدارس، حقوق ماهيانه‌ای به مبلغ يکصد تومان ـ که معادل ۲۵ دلار است ـ دريافت می‌کنند، اين مبلغ به دشواری هزينهء پرداخت اجارهء يک اطاق را در ماه کفايت می‌کند، در نتيجه: بسياری از معلّمين، هوادار و متمايل به کمونيسم شده‌اند، و اين افکار را در سراسر مدارس کشور ترويج می‌دهند" ... [ادامه مطلب]

باز خط برخورد و باز ديو توقيف، علی کلائی

علی کلائی
شهروند امروز به دستور همان خط برخوردی که سال ۷۹ به قتل عام مطبوعات در ايران پرداخت تعطيل شد. احتمال پليسی شدن فضا و خط برخورد با بقيه جريانات فعال از قانونی، از ديدگاه جمهوری ولايی، تا غير قانونی، و از صاحب نشريه تا غير آن می رود ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی خطاب به احمدی نژاد: نامه شما به اوباما قابل دفاع نيست، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس مرکز پژوهشهای مجلس در نامه‌ای به احمدی نژاد، نامه وی به اوباما را قابل دفاع ندانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، متن کامل نامه احمد توکلی نماينده مردم تهران به رئيس جمهور به اين شرح است:
برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد
رئيس جمهور محترم
سلام عليکم
پيام تبريک جنابعالی به رئيس جمهور منتخب آمريکا در سه دهه اخير بی‌سابقه بود. در اين باره چند نکته قابل توجه، تقديم حضورتان می‌شود:
۱. اثر مثبتی که در بدو امر به چشم می‌خورد، تلاش برای ارايه چهره‌ای منطقی از ايران اسلامی به عنوان کشوری خواهان صلح‌ عادلانه و انسانی است. اين تلاش که در اقدامات مشابه جنابعالی نيز نهفته بود، درخور تقدير است. سخنرانی شما در دانشگاه کلمبيا در سال گذشته و برخورد متين در مواجه با آن بی‌نزاکتی‌ها، در مجموع نمونه قابل ذکری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲. در سال‌های اخير اين چندمين تلاش جنابعالی برای باز کردن باب مراوده با رئيس جمهور آمريکاست. نامه به بوش، اعلام آمادگی به مذاکره با اوباما و مک‌کين و اين تبريک از جمله مصاديق آشکار آن است، بگذريم از اعلام آمادگی‌های مکرر و سهل و آسان برای از سرگيری ارتباط با آمريکا. اين تلاش يک جانبه که مرتباً با بی‌اعتنايی طرف مقابل و يا بدتر از آن برخوردهای متکبرانه رايجشان روبرو شده، چگونه با شرط حفظ عزت سازگار است؟ شرطی که يکی از پايه‌های مسلم سياست خارجی ما و اقتضای جهت‌گيری دولت و روحيه شخصی شماست، که گفته‌اند: "چه خوش بی ‌گر محبت هر دو سر‌ بی"
۳. در سياست خارجی فرصت اقدام‌های بديع و کم‌سابقه به ندرت پيش می‌آيد و به‌ راحتی قابل تکرار نيست. در فضايی آکنده از بی‌اعتمادی بين دو کشور و با وجود دشمنی‌های سابقه‌دار آمريکا، اگر ارزيابی از اقتضائات اين باشد که ابتکاری برای آغاز فصل جديدی در روابط دو جانبه به صلاح است بيش از يکبار نمی‌توان از ظرفيت نوشتن نامه مستقيم رئيس جمهور به رئيس جمهور سلطه‌جوی کشور متخاصم بهره‌ جست؛ يا بعد از ۳۰سال، انتخاب رئيس جمهور آمريکا را تبريک گفت. چه ارزيابی‌های علمی و دقيقی صورت گرفته است که بکار گرفتن اين فرصت‌های بی‌بديل مجاز شناخته شده است؟ وقتی اقدامات پيشين جواب درخور نيافت چرا بايد با تکرار اقدامات مشابه، فرصت‌های جديد را سوزاند؟
۴. در سياست خارجی هر کنش سياسی به اميد واکنش‌ خاص طراحی می‌شود. مکاتبه، مذاکره يا تجديد ارتباط هيچ کدام فی‌ حد نفسه خوب يا بد نيست، بلکه نتايج آن‌ها برای منافع ملی است که آنها را در خور صفت مثبت يا منفی می‌سازد. در طول سه سال اخير، توفيقات سياست خارجی ما در جلب حمايت ملت‌های مسلمان در جهان چشمگير بوده است. اين توفيق‌ها بيشتر مرهون مواضع ضد سلطه‌گری و صلح‌طلبی عادلانه بوده است. سوال اين است که اقداماتی مانند نامه به بوش يا پيشنهاد گفتگو با اوباما و مک کين چه منافعی را برای کشور ما به ارمغان آورده است ؟ مواضع متکبرانه آقای اوباما حتی بعد از صدور نامه تبريک جنابعالی چه تفاوتی با اسلافش داشته است؟
۵. اساسا اين‌گونه اقدامات در کنار مواضع به‌ حق ضداستکباری شما اين سئوال را برمی‌انگيزد که سياست دولت آقای احمدی‌نژاد در قبال دولت آمريکا چيست؟
۶. علت پرهيز روسای جمهور پيشين يا نخست وزيران بعد از جنگ، از کاری مشابه جنابعالی اين نبود که از عرف سياسی مناسب اين مواقع غافل بودند، بلکه تاکيد امام رضوان‌ا... عليه و مقام معظم رهبری بر مصلحت‌جويی‌های حکيمانه و عزت‌مندانه و نيز توجه به اين واقعيت بود که دشمنی مداوم آمريکا و عدم تفاوت اساسی بين رفتارهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، جايی برای رعايت تشريفات اخلاقی يکطرفه باقی نمی‌گذارد.
با وجود هزينه‌های برشمرده، نامه اخير جنابعالی متضمن تبريک و نصيحت به رئيس جمهور جديد آمريکا، قابل دفاع نيست. البته نقطه مثبت مذکور در صدر اين مطلب نيز در اقدامات ديگر جنابعالی همواره وجود داشته و به خوبی از پس آن برآمده‌ايد و برای تامين آن نيازی به اين اقدام پرهزينه نبود.

بـا احترام
احمد توکلی





















Copyright: gooya.com 2016