جمعه 20 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك روانشناس باليني: فرزندان جنگ‌هاي زرگري بين والدين را باور مي‌كنند، ایسنا

يك روانشناس باليني با اشاره به روحيه حساس فرزندان گفت: پدر و مادرها اختلاف سليقه خود را در مقابل فرزندان مطرح نكنند.

سيد محمد موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار«اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: وجود اختلاف سليقه و جرو بحث بين والدين در هر خانواده‌اي طبيعي است اما فرزندان وقتي شاهد درگيري‌هاي لفظي بين پدر و مادر خود باشند، احساس مي‌كنند اين اختلاف عميق است و زندگي خانوادگي آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

وي ادامه داد: به زبان ساده‌تر مي‌توان گفت كه فرزندان جنگ‌هاي زرگري بين والدين را باور مي‌كنند؛ در نتيجه پدر و مادرها سعي كنند اختلافات خود را در مقابل فرزندان مطرح نكنند.

موسوي در خصوص جايگاه و اهميت بالاي خانواده اينطور گفت: درتعريف خانواده گفته مي‌شود كه كوچكترين اجتماع است كه از پدر، مادر و فرزند يا فرزندان تشكيل مي‌شود. اين يك تعريف ظاهري است، در حالي كه اگر عميق‌تر به خانواده نگاه كنيم، به جرات مي‌توانيم بگوييم كه بزرگترين اجتماع است چرا كه افراد جامعه، همان كساني هستند كه در خانواده تربيت شده‌اند و هر خانواده خود به نوعي يك جامعه است.

اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: از اين جهت كاركرد خانواده به عنوان اولين جامعه‌اي كه انسان در آن گام مي‌گذارد اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند و نيز پدر و مادر اولين معلم و الگوي فرزندان خود هستند و بايد بدانند كه فرزندان بيشتر از اينكه بايدها و نبايدهاي والدين خود را در زندگي خود پياده كنند، به رفتار پدر و مادر خود توجه مي‌كنند و از آن درس مي‌گيرند.

اين محقق و پژوهشگر همچنين خاطرنشان كرد: اگر رابطه بين زن و شوهر رابطه‌اي مبتني بر احترام و محبت باشد و هر دو طرف تفاوت‌ها و ويژگي‌هاي انساني يكديگر را درك كنند فرزنداني سالم به جامعه تحويل خواهند داد.

موسوي در ادامه گفتگوي خود براي جلوگيري از تزلزل خانواده‌ها بحث ديگري را مطرح كرد و گفت: هركسي در جامعه و محل كار خود بايد مراقب حريم خصوصي افراد باشد و بداند زندگي دو وجه دارد، يك وجه اجتماعي و يك وجه ويژه فضاي خصوصي افراد؛ به اين معني كه متاسفانه گاهي افراد تصور مي‌كنند اجتماعي بودن يعني روابط آزادانه و بدون و مرز زن و مرد، در حالي كه كسي كه پايبند به اخلاق باشد حتما اين حريم‌ها را رعايت مي‌كند تا به خانواده كسي ضربه نزند.

وي ادامه داد: اين موضوع به اينكه ما جامعه‌اي ديني داريم ربطي ندارد بلكه رعايت حياء و حريم بين زن و مرد يك امر اخلاقي است كه در همه اديان هم روي آن تاكيد شده است.

اين روانشناس باليني در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر در بسياري از خانواده‌ها به اجبار هم مادر و هم پدر شاغل هستند، ابراز عقيده كرد: بسياري ازمعضلات و آسيب‌هاي اجتماعي امروز جامعه ما ناشي از خلاء به وجود آمده از عدم حضور پدر و مادر در ساعاتي از شبانه‌روز در كنار فرزندان است و بهتر است والديني كه هر دو شاغل هستند به گونه‌اي مديريت كنند كه در طول روز حداقل يكي از آن دو كنار فرزندانشان باشند.

وي اضافه كرد: جامعه ما يك جامعه درحال توليد است و از اين رو لازم است گاهي والدين هر دو در چرخه توليد سهيم باشند و كشور از همه نيروي كار خود استفاده كند؛ اما گاهي شاهد آن هستيم كه به جاي اينكه كار به ما خدمت كند و باعث پيشرفت ما شود ما در خدمت آن هستيم و زندگي ما مستقيما از آن كار اثر سوء مي‌پذيرد.

اين مدرس دانشگاه افزود: از طرفي هزينه‌ها و توقع افراد در جامعه امروز بالا رفته است بنابراين زماني را كه افراد خانواده بايد در كنار هم باشند، به خاطر دستيابي به رفاه بيشتر در محل كار مي‌گذرانند. به نظر مي‌رسد اگر از تجملات زندگي امروز كم شود و مردم به فرهنگ قناعت رو آورند افراد خانواده بيشتر در كنار هم خواهند بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي اضافه كرد: البته استفاده نادرست از تكنولوژي نيز اعضاي خانواده را از هم دور كرده است به طوري كه گاهي همه اعضاي خانواده كنار هم هستند اما هر كدام با كامپيوتر، تلويزيون و يا تلفن همراه خود مشغول هستند. در حاليكه خانواده‌ها حتما بايد ساعتي را به گفتگو و بررسي مشكلات خانواده خود اختصاص بدهند.

اين روانشناس باليني در خصوص نقش پدر درخانواده اظهاركرد: امروزه در بسياري از خانواده‌ها پدر نقش خود را از دست داده و به نوعي فقط منبع درآمد شده است، در حالي كه نقش نظارتي براي پدر بسيار مهم است خصوصا در سن نوجواني كه فرزند احساس قدرت مي‌كند و مي‌دانيم كه قدرت هر جا كه باشد چه اقتصاد، چه سياست، چه افراد معمولي فسادآور است، علاوه بر اينكه هيچگاه يك مادر به خاطر حس دلسوزي نمي‌تواند اقتدار يك پدر را داشته باشد و فرزند خود را از كج‌روي‌ها حفظ كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016