July 2024 Archives

ghadyani.jpgحسین قدیانی

آقای خامنه‌ای! هفته‌ی پیش گفتی: «هر کس به هر که رأی بدهد، به نظام رأی داده» اما ناظر بر تحریم شصت درصدی، الان می‌گویی: «تحریم انتخابات به منزله‌ی مخالفت با جمهوری اسلامی نیست!» و خب! این حد از تناقض- اگر اسمش را چیز دیگری نگذاریم- در فقط هفت روز، زیبنده‌ی کسی نیست که علاوه بر میدان سیاست خود را در حوزه‌ی دیانت هم ره‌بر مملکت می‌خواند. آقای خامنه‌ای! اقلاً در سال‌های اخیر جوری از جمهوری اسلامی به بی‌جمهوری اسلامی پل زده‌ای که جوانی فقط به صرف آوردن یک سطل زباله به کف خیابان اعدام شود لیکن جز برخورد مؤمنانه نشود با منبری‌های بیت‌تان. بیایید و صداقت پیشه کنید و یک بار برای همیشه صدای اعتراض مردم را بشنوید و اگر نه، حتی جلیلی و جلیلیون هم وقعی به امر و نهی شما مبنی بر انصراف نمی‌نهند.

اگر رسانه‌های رسمی، جلیلی را تنها گزینه‌ی جبهه‌ی انقلاب در دور دوم انتخابات می‌خوانند، این یعنی: چه آن کسانی که جمعه‌ی گذشته با تحریم انتخابات به شخص شما نه گفتند و چه آن کسانی که آدینه‌ی آینده بنا دارند با انتخاب پزشکیان باز هم مشخصاً به شخص شما نه بگویند، هیچ دلی در گروه حکومت اسلامی مصباح ندارند که مع‌الاسف ره‌برش شما باشی. خوب به حوادث تلخ دی نود و شش و آبان نود و هشت و پاییز هزار و چهارصد و یک نگاه کنید. آیا راه دیگری برای اعتراض به نظام باقی گذاشته‌اید، جز دو راه تحریم انتخابات یا رأی به پزشکیان؟ آقای خامنه‌ای! برگرد و دوباره این یادداشت #حق را بخوان تا بفهمی چرا دیگر حتی ح‌ق هم راضی نیست تن به ولایت‌تان بدهد.
▪️
و اما سخنی با مردم! به درستی پیش‌بینی کرده بودم که خامنه‌ای حتی تحریم انتخابات را هم جوری تفسیر می‌کند که کم‌تر ضرر کند. با این حساب آیا عاقلانه‌ترین راه بل‌که تنها راه مؤثر و موجود برای اعتراض به حاکمیت، انتخاب مسعود پزشکیان نیست؟ بگیر جمعه اصلاً هفتاد درصد مردم انتخابات را تحریم کنند و سعید جلیلی را رئیس‌جمهور. وقتی خامنه‌ای در هر حال هیچ گوش شنوایی برای شنیدن صدای اعتراض مردم ندارد، حکم عقل چیست؟ قدر مسلم خامنه‌ای، هم تحریم را و هم رأی به پزشکیان را مصادره می‌کند اما در شق اول او می‌تواند دلش را خوش کند که جلیلی روانه‌ی پاستور شده و در شق دوم ما می‌توانیم دل‌مان را خوش کنیم که پزشکیان را علی‌رغم میل ره‌بر، رئیس‌جمهور کرده‌ایم...
▪️
ذکاوت توی هم‌وطن می‌تواند جمعه‌ی پیش رو را به «جمعه‌ی جمهور» تبدیل کند و اگر هم مدعی شدند هر که حتی به #مسعود هم رأی داده، به نظام آری گفته، پاسخ ما روشن است: تو که راست می‌گی ولی اون‌جای آدم خالی‌بند...

***

حسین قدیانی از بسیجیان و اصولگرایانی است که نامش با تندروی و توهین به مقامات سیاسی اصلاح‌طلب پیوند خورده بود. او فرزند شهید اکبر قدیانی است و در بین محافل حزب اللهی هواداران زیادی دارد. قدیانی اخیرا به منتقد حکومت تبدیل شده و فساد و رانتخواری و استبداد مقامات نظام را مورد حمله قرار می دهد.

3-4.jpgرنجبران مقام سابق صداوسیما: صداوسیما ۳ سال است که در خدمت جلیلی و فامیل‌هایش است؛ فقط برادرش هم نیست / پسرخاله جلیلی چطور معاون سیاسی شده که به دستور دفتر رهبری در اسفندماه عزل می‌شود؟

محمد حسین رنجبران گفت: جلیلی یک کارنامه نیابتی دارد، سازمان صداوسیما ۳ سال است که در خدمت ایشان و فامیل‌هایش است؛ فقط برادرش هم نیست.

مقام سابق صداوسیما تاکید کرد: پسرخاله [جلیلی] چطور معاون سیاسی شده که به دستور دفتر رهبری در اسفندماه عزل می‌شود؟ پس از عزل معاون سیاسی، رئیس دفتر سابق [جلیلی]معاون سیاسی می‌شود و فرد عزل شده هم می‌شود مشاور عالی سازمان.

او افزود: آقای روزی‌طلب (مشاور سابق جلیلی) هم در حال حاضر مدیرکل برنامه‌های سیاسی است و همه برنامه‌های انتخاباتی زیر است ایشان است

حاضران در یک کنسرت هنگامی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، برای صحبت‌های تبلیغاتی در مورد انتخابات به روی صحنه رفت، در اعتراض به او گفتند: «بشین»

:::

roostaee.jpgفرزانه روستایی

این صحبت های خانم مریم اشرفی گودرزی است که می گوید مردهای مدل جبهه پایداری صبح که از منزل بیرون می آیند گویی عضوی از بدن خود را در دست دارند و از قضا همین عضو است که آنها را هدایت می کند و اگر زن بی حجابی را ببینند کنترل از دست می رود و مجوز تعرض فعال می شود.

در دنیایی که ایلان ماسک دارد کمربند تور مانند متشکل از هزاران ماهواره استارلینگ را کامل می کند تا هیچ ابوالبشری در جهان بدون اینترنت نماند و از تحولات دنیای نزدیک و دور غافل نشود، و نیز دنیایی که شرکت های خصوصی رقیب ناسا در آمریکا در تدارک سفر انسان به مریخ و استخدام داوطلبان سفر هیجان انگیز و بی بازگشت به مریخ هستند جبهه پایداری الگوی خود در اداره اجتماع و حل مساله زنان را عرضه کرده و می گوید که مردان مجوز تجاوز به زن بی حجاب را دارند.

دانشمندان مطالعات زیادی در مورد جفتگیری موجودات زنده کره ارض از پرنده و چرنده و ماهی ها انجام داده اند و اساسا جفتگیری در میان همه موجودات مقدمات لازمی دارد که تا محقق نشود باروری و تولید مثل محقق نمی شود. به غیر از چهارپایان، تنها حیوانی که بدون مقدمه جفتگیری می کند فقط گوریل نر است.

یکی از زیباترین مستندهای تلویزیونی سر دیوید اتنبرو مستند ساز و پیامبر محیط زیست در بی بی سی در باره مراسم جفتگیری پرندگانی است که حجم مغز آنها بیشتر از یک فندق نیست، اما برای جفتگیری چندین روز نمایش خواهش و تمنا و رقص و پرواز دارند تا یک جفتگیری چند ثانیه ای محقق شود. بر اساس همین مستندها مراسم جفتگیری برخی از پرندگان در جنگل های آمازون از مقدمات عروسی انسان ها کمتر نیست.

zrf.jpgرادیو فردا - نشر بخشی از سخنرانی فاطمه مهاجرانی در تجمع انتخاباتی حامیان مسعود پزشکیان که دو روز پیش با حضور محمدجواد ظریف در اراک برگزار شده بود واکنش‌برانگیز شده است.

🔸در این سخنرانی خانم مهاجرانی از مهرشاد شهیدی‌نژاد، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» یاد کرده و می‌گوید: «به عنوان یک مادر اجازه نخواهم داد مهرشاد شهید دیگری بر خاک بیفتد. اجازه نمی‌دهیم اندکی تمامیت خواه کوچه های ما را پر از خون جوانان ما کنند.»



🔸در حالی که این سخنان با تشویق حاضران همراه می‌شود، کاربران به بی‌اعتنایی محمدجواد ظریف به این سخنان واکنش نشان داده‌اند.

🔸مهشاد شهیدی‌نژاد، خواهر مهرشاد، در زیر یکی از این پست‌ها نوشته: «چیزی جز وقاحت ندیدم»

🔸خانوادۀ مهرشاد شهیدی‌نژاد اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

🔸مهرشاد شهیدی‌نژاد متولد ۱۳۸۱ در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بر اثر ضرب‌و‌شتم و ضربات باتوم نیروهای حکومتی کشته شد.

01_ka_pz_3.jpgپیام مهدی کروبی از حصر: رأی شما به پزشکیان، رأی به اصلاح نظام است | باید کار ناتمام را تمام کنیم

مهدی کروبی به مردم ایران درباره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پیام منتشر کرد.

پیام مهدی کروبی از حصر : رأی شما به پزشکیان، رأی به اصلاح نظام است | باید کار ناتمام را تمام کنیم

اعتمادآنلاین - مهدی کروبی به مردم ایران درباره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پیام منتشر کرد.

متن کامل پیام مهدی کروبی در باره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بسمه تعالی

مردم عزیز ایران

کسانی که رای دادید

و کسانی که رای ندادید

شما در برابر هم نیستید، در کنار هم هستید.

رای همه شما رای به تغییر بود؛ چه با رای دادن ، چه با رای ندادن. رای به مسعود پزشکیان - با وجود رد صلاحیت همه اصلاح طلبان - یک " نه بزرگ " به حاکمیتی بود که با همه توان برای ریاست جمهوری رئیس مجلس کار می‌کرد و اکنون می‌خواهد یک چهره تندرو را به قدرت برساند و غیبت نزدیک به ۶۰ درصد ملت در انتخابات پیامی به حاکمیت در اعتراض به رد صلاحیت‌ها، حذف مردم ، توهین به زنان و نادیده گرفتن جوانان، ناکارآمدی و فساد دولت و سرکوب اعتراضات بود و این همه انتقادات و اعتراضاتی بود که رای دهندگان هم به آن باور دارند .همان رای دهندگانی که با رای خود مسعود پزشکیان را به نفر اول انتخابات بدل کردند.

چه بسیار خانواده‌هایی که والدین رای دادند و فرزندان رای ندادند.

و فرزندانی که رای دادند اما والدین رای ندادند.

این تفاوت روش درون خانواده‌ای است. اما هدف مشترک است: شکستن انحصار و از بین بردن حاکمیت یکدست.

می‌گویند همه آرای شما رای به نظام است و عجیب است که از داخل حکومت و خارج از کشور این حرف را تکرار می‌کنند. از دو پایگاه مختلف با دو هدف متفاوت یک حرف را می‌زنند تا شما را دلسرد کنند و بگویند رئیس جمهور تعیین شده است و شما هیچ نقشی ندارید.

دروغ می‌گویند و بی‌انصافی می‌کنند. مسعود پزشکیان با دیگران فرق می‌کند. سالم و پاکدست و روشن بین است. رای شما به او رای به اصلاح نظام است و نه فقط رای به حفظ نظام. نظام را به یک فرد یا یک جناح خلاصه نکنید. نظام یعنی مردم. نظام برای مردم است نه مردم برای نظام. نظام بدون مردم معنا ندارد. همانطور که امام عظیم الشان (ره) فرمود: "میزان رأی ملت است". نظام مقابل مردم ارزش ندارد.

اگر نظام از اساس خود که جمهوریت است دور شود و به جای اکثریت، اقلیت بر ملت حکومت کند دیگر نه جمهوری است و نه اسلامی و باید ملت نظام را به نقطه اول خود برگردانند. اگر این به معنای رای به نظام است، پس برای اصلاح نظام باید رای داد. و این همان هدف مشترک رای دهندگان و تحریم کنندگان انتخابات است.

اگر در مرحله اول پیام تحریم طنین انداز شد الان باید پیام تغییر پخش شود .مگر تحریم برای تغییر نبود ؟ حالا نوبت تغییر سرنوشت است. نباید به دست خود زمینه تحکیم انحصار را فراهم کنیم .نباید فریب پیام‌های انحرافی را بخوریم . آنان رای ما را برای حفظ حکومت خود می‌خواهند اما می‌توان با رای خود حکومتشان را تغییر داد. آنان ما را اقلیت می‌خواهند، باید قدرت اکثریت را نشان داد.

باید کار ناتمام را تمام کنیم. باید در ۱۵ تیرماه دوباره به مسعود پزشکیان رای دهیم...

01_gha_kha.jpgابوالفضل قدیانی - زیتون

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ مانند سه انتخابات گذشته گواه عدم مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران و رأس آن، علی خامنه‌ای، بود.

این نکته که عزم مردم در عدم شرکت در خیمه‌شب‌بازی انتخابات، حتی دست مهندسان انتخابات و دستگاه پروپاگاندای نظام را برای نمایش مشروعیت بست نیز خود گویاست که جامعه ایران به چه سویی می‌رود.

کار به جایی رسیده است که خودکامه حاکم بر ایران، باز مجبور به وارونه‌نمایی می‌شود و اکثریت قاطع مردم را که با علم و آگاهی از شرکت در نمایش او امتناع کردند را حامیان نظام استبداد دینی بخواند. گفته‌اند که آن کس که خواب است با ندایی بیدار می‌شود و آن کس که خود را به خواب زده با فریاد نیز بیدار نمی‌شود.

این که حتی در چنین عدم مشارکت گسترده‌ای -اینجانب نمی‌توانم به آراء اعلامی وزارت کشور حکومت استبداد دینی اعتماد کنم و به همین دلیل به اعداد اعلامی استناد قطعی نخواهم کرد- باز مسعود پزشکیان بیشتر از کاندیداهای جناح چماق و سرکوب رأی می‌آورد نیز گواه عمق عدم مشروعیت کامل نظام است. کیست که نداند اکثریت کسانی نام مسعود پزشکیان را در برگه رأی نوشتند، از سر استیصال و به مصداق «الغریق یتشبث بکل حشیش» چنین کردند. کیست که نداند اتاق فکر نظام استبداد دینی و شخص علی خامنه‌ای، مستبد قدرت‌پرست حاکم بر ایران، دوگانه‌ای را ساخته‌اند: انتخاب بین جبهه تخریب فعال کشور (جلیلی و جریان پایداری) و جبهه انفعال در برابر تخریب کشور (مسعود پزشکیان و طیف‌های حامی او) و اقشاری از مردم در این دوگانه تصمیم به رأی دادن گرفتند.

ایندیپندنت فارسی - عکسی قدیمی از رابرت کندی جونیور در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که او را درحال گاز زدن گوش کبابی یک حیوان چهارپا نشان می‌دهد. کندی می‌گوید این عکس که مربوط به سال ۲۰۱۰ است را در جریان یک سفر به کشور پاتاگونیا در آمریکای جنوبی گرفته است.

klarge.jpgبا این‌حال، نشریه ونیتی‌فر یادآوری کرد که کندی سال گذشته این عکس را همراه با پیشنهاد یک رستوران در کره جنوبی که گوشت سگ نیز ارائه می‌کند، برای یکی از دوستانش فرستاده بود. کندی در واکنش به این ادعاها، گفت: «من کارهای زیادی در گذشته انجام داده‌ام. هر چیزی هم می‌خورم به جز گوشت سگ، میمون و انسان.»

ونیتی‌فر در این زمینه نظر یک دامپزشک را نیز جویا شد. این دامپزش با توجه به تعداد دنده‌ها و استخوان ابتدای دم، تایید کرد که این عکس به احتمال زیاد مربوط به یک سگ است. کندی این ادعای ونیتی‌فر را «شایعات زباله‌دان» توصیف کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در سال ۲۰۱۰، همان سالی که این عکس گرفته شده است پزشکان متوجه وجود یک کرم در مغز رابرت اف کندی جونیور شدند و او در سال ۲۰۱۲، در جریان دادگاه طلاقش گفت که «احتمالا در سفر به شرق آسیا» این کرم وارد بدنش شده است.

یک روز خیلی معمولی

| No Comments

عکس روز رویترز، تصویری از یک زن اسلحه به دوش در یک نانوایی، در تل‌ آویو، اسرائیل را ثبت کرده است. پس از حمله ۷ اکتبر به اسرائیل که در پی آن بیش از ۱۴۰۰ نفر به دست نیروهای حماس کشته شدند، بیش از ۱۲۰ هزار شهروند اسرائیلی برای دریافت مجوز سلاح گرم درخواست داده‌اند

riflebig.jpg

nik.jpgمناظره‌ها مشارکت را افزایش می‌دهند؟

۶۰ درصد عدم مشارکت هم اعلام رژیم است و ممکن است درست نباشد

مشروعیت ساختار، نزد بخش قابل توجهی از مردم شکسته

هردو جناح در نابودی این سرزمین نقش عمده‌ای بازی کردند

:::

با چهره واقعی مسعود پزشکیان آشنا بشید؛ پزشکیان روی دختران دانشجو چاقو و اسلحه می‌کشید تا حجاب را رعایت کنند. روایت مینا احدی، یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز و هم‌دوره‌ای پزشکیان را در مورد رفتار وحشیانه او و دوستانش در این دانشگاه بشنوید.

01_nbv_kh.jpgحاکمیت انعطاف نشان داده؛ نباید طوری رفتار کنیم که پشیمان شود/ ضد هر انقلابی‌ام

بهزاد نبوی گفت: حاکمیت در رویکردهای تند خود اندکی تجدید نظر کرده و انعطافی نشان داده است. باید این انعطاف را به فال نیک گرفت. نباید طوری رفتار کرد که حاکمیت از انعطاف خود پشیمان شود.

اعتمادآنلاین - مهدی بیک اوغلی- بهزاد نبوی در مصاحبه با روزنامه اعتماد از انتخابات و اینکه چرا باید رای داد، سخن گفته است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

به دسته اول یعنی ناامیدها باید گفت: آقا، خانم! آیا از نظر شما فرقی بین دولت سیدمحمد خاتمی و دولت بعدی او (محمود احمدی‌نژاد) وجود دارد یا نه؟ آیا تفاوتی میان دولت حسن روحانی حتی و دولت بعدی او وجود دارد یا نه؟ درست است این دولت‌ها وضعیت کشور را زیر و رو نکرده و به همه مطالبات مردم پاسخ نداده‌اند، اما دستاوردهای بسیاری داشته‌اند.

این گونه نیست که رییس‌جمهور هیچکاره باشد! رییس‌جمهور کارهایی می‌تواند انجام بدهد؛ منتها باید با حاکمیت هماهنگ باشد و به قول معروف با دعوا، کار را به کلانتری نکشاند. از طریق همکاری و پذیرش حاکمیت می‌توان کارهایی انجام داد. این شدنی است، مانند کارهایی که سیدمحمد خاتمی در دولت‌های هفتم و هشتم انجام داد.

خطاب به افرادی که کماکان با این تحلیل رای نمی‌دهند (یعنی تحریم انتخابات برای فشار به حاکمیت) می‌گویم که دیگر فشاری در این مرحله متوجه حاکمیت نخواهد شد و رای ندادن، فاقد اثر خواهد بود. باید توجه داشت عدم مشارکت در انتخابات رای ندادن نیست، رای دادن به رقبای تندروی مسعود پزشکیان است. در واقع همه ایرانیان رای می‌دهند. حتی اگر در انتخابات مشارکت نکنند. منتها آرای تحریم کنندگان به سبد رای رقیب پزشکیان ریخته می‌شود. اگر با آگاهی ترجیح می‌دهند، جلیلی انتخاب شود که دیگر بحثی نیست.

حاکمیت در رویکردهای تند خود اندکی تجدید نظر کرده و انعطافی نشان داده است. باید این انعطاف را به فال نیک گرفت. نباید طوری رفتار کرد که حاکمیت از انعطاف خود پشیمان شود. نباید توقع داشت که حاکمیت با صدای بلند اعلام کند که قصد تجدید نظر دارد، بلکه این پیام را از طریق رفتارها و سیاست‌هایش منتقل کرده است.

یورونیوز - بنا به گزارش‌های منتشر شده، یک فرمانده ارشد حزب الله در حمله اسرائیل به جنوب لبنان در روز چهارشنبه، کشته شده است

terlarge.jpgاین حمله در نزدیکی شهر ساحلی جنوب صور در حالی صورت گرفت که تلاش‌‌های بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری‌ها بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل و تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار که احتمالاً می‌تواند منجر به رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران شود، طی هفته‌های اخیر، شدت گرفته است.

حزب الله با صدور بیانیه‌ای گفته است که فرمانده کشته شده، محمد نعمه ناصر، معروف به «ابو نعمه»، بوده است. یک مقام حزب الله که نخواست نامش فاش شود نیز به رسانه‌ها گفت، که فرد کشته شده، «رئیس واحد عزیز»، یکی از سه بخش منطقه‌ای در جنوب لبنان بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

به گفته منابع امنیتی، او، یکی از ارشدترین فرماندهان حزب‌الله و هم‌ردیف طالب عبدالله فرمانده این گروه بود که ۱۱ ژوئن در حمله اسرائیل کشته شد.

jalili.jpgیک مومن واقعی به انقلاب و یک فاجعه

یورونیوز - سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران که سال‌ها مسئول مذاکرات هسته‌ای تهران بود هیچ‌گاه تحسین دیپلمات‌های غربی که مقابل او نشسته بودند را به همراه نداشت، زیرا این سیاستمدار تندرو بارها در مورد همه چیز برای آن‌ها سخنرانی می‌کرد اما چیزی ارائه نمی‌کرد.

جلیلی در آن زمان گفته بود: «همان‌طور که بافتن فرش‌ ایرانی به صورت میلیمتری، دقیق، ظریف و با دوام جلو می‌رود، ان‌شاالله این روند دیپلماتیک نیز به همانگونه پیش خواهد رفت.»

در هر حال ساعت‌ها سخنرانی در سال ۲۰۰۸ باعث توقف مذاکرات هسته‌ای ایران شد، زیرا علی خامنه‌ی و محمود احمدی‌نژاد، رهبر و رئیس جمهور تندرو ایران برنامه هسته‌ای این کشور را پیش بردند.

فشار بر غرب در نهایت در نهایت با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی که تحریم‌های جمهوری اسلامی را لغو کرد، کاهش یافت.

اینک جلیلی ۵۸ ساله در آستانه انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایران قرار دارد، زیرا روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برابر مسعود پزشکیان، سیاستمدار کمتر شناخته‌شده اصلاح‌طلب و جراح قلب قرار دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

با توجه به غنی‌سازی اورانیوم در ایران که نزدیک به آستانه خلوص ۹۰ درصدی تسلیحاتی است، پیروزی جلیلی در این انتخابات می‌تواند مذاکرات هسته‌ای تهران و کشورهای غربی را کاملاً متوقف کند.

ganji.jpg👈اکبر گنجی

🔹رضا پهلوی جمعه گذشته لباس شخصی هایش را در سراسر جهان به سراغ رأی دهندگان فرستاد تا رکیک ترین فحش های زن ستیزانه را به آنها بدهند و آلت تناسلی مردانه را به شرمگاه زنان و دختران و خواهران و همسران و مادران رأی دهندگان احاله کنند.

🔹حال در این فیلم به این عملیات افتخار کرده و آن را عملی آزادیخوهانه قلمداد می کند. چند پرسش:

آیا رضا پهلوی بدین ترتیب همین رذیلت اخلاقی را درباره مادر و خواهر و همسر و دختران خودش روا می داند؟

اگر روا می داند، آیا حاضر است در حضورر خودش و همسر و دخترانش عده ای با دوربین بیایند و همین اقدامات را علیه آنها انجام دهند و فیلم برداری کنند، بدون آنکه اجازه دهند چهره خودشان دیده شود؟

01_nsr_khara.jpgهمچنان با آمریکا ستیز کرده و نوکر روسیه و چین خواهیم بود

کمال خرازی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفت: «استراتژی سیاست خارجی بعد از انتخابات هم ثابت و همانند گذشته ادامه پیدا می‌کند.»

مهدی نصیری: یعنی چه جلیلی رئیس شود و چه پزشکیان، اختیارات وزیر خارجه در حد صفر است، میدان حاکم بر دیپلماسی است، همچنان دهها میلیارد دلار هزینه ۶ ارتش منطقه ای می کنیم، همچنان با آمریکا ستیز کرده و نوکر روسیه و چین خواهیم بود و ...

نظام این بار طاقت نیاورده تا بازی همیشگی اش را بعد از پایان انتخابات شروع کنه، پیش از تعیین رئیس جمهور استارت آن را زده.

مراد ویسی: ظریف دارد همان کاری را می‌کند که یزدی و قطب زاده و بنی‌صدر سال ۵۷ در پاریس می‌کردند یعنی به دنیا می‌گفتند خمینی دنبال یک حکومت جمهوری مثل همه مردم است بعد که به قدرت رسیدند مشخص شد که خمینی دنبال نظام ولایت فقیه است

:::

Mansoureh_Behkish.jpgبا تأسف فراوان و اندوه عمیق قلبی، از طریق دوستان با خبر شدم که آقای مجاوریان، از دوستان نازنین، صمیمی و قدیمی خانوادگی ما در مشهد که در استکهلم سوئد زندگی می‌کردند، پنج‌شنبه هفتم تیر ۱۴۰۳ / ۲۷ ژوئن ۲۰۲۳ در منزل خود از میان ما رفتند. آقای مجاوریان و همسر نازنین و مهربان‌شان زنده یاد بهجت خانم را خیلی دوست داشتم. هر دو انسان‌هایی بسیار دوست داشتنی، مهربان و عاشق بودند. آقای مجاوریان بسیار عاطفی بودند و هرگاه درباره‌ی دخترش میترا و دختر برادرش ماندانا یا درباره‌ی عزیزان من و سایر عزیزان و بلاهایی که بر سرمان آورده بودند صحبت می‌کردیم، چشمان‌شان پر از اشک می‌شد، من نیز، با این‌وجود بسیار شوخ طبع و خوش روحیه بودند و بلافاصله صحبت را عوض می‌کردند و حرف‌های شاد می‌زدند و چشمان زیبای‌شان از هیجان می‌درخشید و به ما روحیه می‌دادند.

کاظم مجاوریان متولد ۱۳۱۰ در مشهد بودند. بهجت سالیانی، همسرشان نیز متولد ۱۳۱۰ بودند. این دو یار جدا ناشدنی دارای پنج فرزند، سه دختر و دو پسر بودند که متأسفانه یکی از دختران نازنین‌شان میترا مجاوریان را در دی‌ماه سال ۱۳۶۰ در مشهد در سن بیست سالگی اعدام کردند. هم‌زمان ماندانا مجاوریان دختر برادرشان که نوزده سال بیشتر نداشت را نیز در دی‌ماه ۱۳۶۰ در مشهد اعدام کردند. هر دوی این عزیزان هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران بودند. روز بعد از اعدام میترا، ِآقای مجاوریان را صدا زدند تا اعدام دخترش را به او اطلاع دهند و به او گفتند: «دخترت به درک واصل شد». آقای مجاوریان که در دلش خون بود، ولی با روحیه‌ای مقاوم به پاسداران گفت: «به وجود دخترم که برای عقایدش ایستاده و شهید شده است، افتخار می‌کنم.».

Fatemeh_Haghighatju.jpgیادداشتی خطاب به خانم مریم احدی

با سلام و سپاس از اینکه پاسخی کوتاه در صفحه فیس بوک خود در ارتباط با مصاحبه من با صدای آمریکا در خصوص انتخابات ریاست جمهوری تیر ماه سال ۱۴۰۳ ارایه کردید.

بسیار متاسفم که شما درد و رنج بسیاری به دلیل نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی متحمل شده‌اید. من تلاش می‌کنم با درد و رنجی که کشیده‌اید همدلی کنم. گرچه می‌دانم تحمل چنین رنج هایی در بسیاری مواقع مافوق توان آدمی است. من متاسفم که همسر شما مرحوم اسماعیل یگانه دوست بهمراه خیل زیادی از جوانان این کشور اعدام شدند.

خانم احدی خواسته‌اید من از کارنامه‌ام بنویسم. آن را شاید واگذار کنم به نوشته دیگری. اما با توان و فهم محدودم به سهم خودم در مجلس ششم تلاش کردم که صدای مظلومان باشم به همین دلیل نیز چندین پرونده برای من در دستگاههای قضایی تشکیل شد که منجر به رد صلاحیتم برای شرکت در انتخابات مجلس هفتم نیز شد.

بشیر بی‌آزار آزاد شد

| No Comments

azadshod.jpgایران وایر - با وجود طرح شکایت حقوق بشری علیه «بشیر بی‌آزار»، از مدیران سابق صداوسیما که در فرانسه بازداشت شده، رسانه‌های ایران خبر دادند که او آزاد شده و در راه بازگشت به کشور است.

«محمدمهدی رحیمی»، مدیرکل روابط عمومی دفتر رییس‌جمهوری، در پیامی در شبکه ایکس، خبر از آزادی بشیر بی‌آزار داد و نوشت: «به لطف الهی، برادر بشیر بی‌آزار که به دلایل واهی و بطور غیرقانونی چند هفته قبل در فرانسه دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شده و در مسیر بازگشت به میهن است».

بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما، در فرانسه توسط پلیس این کشور بازداشت شده بود. پس از آن سازمان حقوق بشری «عدالت برای ایران» اعلام کرد در حال تنظیم شکایت علیه بی‌آزار در دادگستری فرانسه به اتهام شکنجه و نقض حقوق‌بشر است.

این مدیر سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی، سوم ژوئن، ۱۴ خرداد ماه، در شهر دیژون فرانسه بازداشت شد. در همین حال سازمان عدالت برای ایران، آقای بی‌آزار را به هم‌دستی در اعمال شکنجه و نقض حقوق‌بشر به دلیل سوابقش در صدا و سیما متهم می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

شیرین اردکانی، وکیل دادگستری، به خبرگزاری فرانسه گفته بود که «نشانه‌های جدی» وجود دارد مبنی بر این‌که آقای بی‌آزار شخصا در ضبط مصاحبه‌های اعترافات اجباری با زندانیان ایرانی و خارجی دست داشته است.

وکیل بشیر بی‌آزار بازداشت و اخراج برنامه‌ریزی شده او را «سیاسی» خوانده بود و مقامات جمهوری اسلامی نیز او را فعال رسانه‌ای معرفی می‌کنند و به بازداشت او اعتراض کرده بودند. در شکایتی که علیه بی‌آزار تنظیم شد آمده است که او در خاک فرانسه به دنبال جمع آوری اطلاعات در مورد فعالان و روزنامه‌نگاران تبعیدی و ارعاب آنها بوده است.

بشیر بی‌آزار در ماه‌های گذشته در رسانه‌های اجتماعی فعال بوده و اظهارات تندی در حمایت از فلسطینیان در جریان جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه داشته است.

01_zeyd_pz_2.jpgاحمد زیدآبادی - چرا به دکتر پزشکیان رأی می‌دهم

من از پیش از دوم خرداد بر این باور بودم که راه اصلاحات در کشور ما از انتخابات عبور نمی‌کند و چه بسا تحمیل یک رئیس جمهور و یا مجلس "غیرخودی" به حکومت، وضع را از جهاتی پیچیده‌تر و راه اصلاح واقعی را ناهموارتر و دشوارتر می‌کند.

همواره بر این باور بودم که نیروهای منتقد و مخالفان مسالمت‌جو باید خارج از قدرت رسمی بایستند و با تکیه بر امکانات مدنی و تقویت نیروی اجتماعی، توازنی در برابر قدرت دولت پدید آورند و از این رهگذر راه تعاملی معنادار و قدرتمند را با نهادهای حاکم به قصد دستیابی به توافقی در جهت اصلاح شیوهٔ حکمرانی بگشایند.

همواره نظرم بر این بوده است که دستگاه دولت فقط مخزن امکانات و منابع نیست، هزاران محدودیت و مسئولیت و گرفتاری هم دارد و در وضعیتی مانند کشور ما چه بهتر که افراد مورد اعتماد و وثوق صاحبان اصلی قدرت زمام امور اجرایی را به دست گیرند تا از یک‌سو در برابر سختی‌ها و زمختی‌های کار اجرایی و فشار مطالبات عمومی به واقع‌بینی روی آورند و از سوی دیگر، دستگاه دولت به محل منازعات فرساینده و بی‌حاصل بین‌جناحی تبدیل نشود و حداقلِ کارآمدی را برای پیشگیری از انباشت مشکلات و تبدیل آنان به سیلی مخرب و یا بهمنی ویرانگر فراهم کند.

از همین رو، همیشه بر لزوم اصلاحات پیشاانتخاباتی برای معنادار شدن امر انتخابات و امکانِ اصلاحات از بالا اصرار داشته‌ام و به همین جهت در اغلبِ مقاطع انتخاباتی تمام فشارهای روانی دوستان و کنشگرانِ مشتاق انتخابات را به جان خریده‌ام و با آنان همراهی نکرده‌ام.

هنوز هم بر همان عقیده‌ام و خللی در ارکان این نگاه و تحلیل پدید نیامده است. با این همه، حادثهٔ غیرمترقبهٔ سقوط هلی‌کوپتر مرحوم رئیسی و همراهانش و روند انتخابات زودهنگام متعاقب آن، وضعی در کشور ما پدید آورده که همگی ما را در شرایط اضطراری و بغرنجی قرار داده است.

اگر انتخابات به سمتی می‌رفت که یک اصولگرای معمول حتی فردی مانند محمدباقر قالیباف به دور دوم انتخابات راه می‌یافت، دلیلی برای احساس اضطرار و لزوم مشارکت در انتخابات پدید نمی‌آمد اما مکر روزگار سبب بالا آمدن کاندیدایی شد که به نظر من پایی بر روی زمین ندارد و چنان شیفتهٔ ذهنیات خود است که امیدی به تعدیل و نرمش او در برابر زمخت‌ترین واقعیات هم نمی‌رود.

او حتی کاندیدایی منفرد هم نیست که بتوان به کنترل او توسط ساختارهای موجود امید بست. آقای دکتر جلیلی متکی بر یک نیروی تشکیلاتی و همبسته و سخت ایدئولوژیک است که به دلایل مختلف آزادی عمل بسیاری پیدا کرده

kham.jpgایران وایر - اذعان رهبر جمهوری اسلامی به مشارکت پایین در انتخابات، اتفاقی بی‌سابقه است. او با وجود اذعان به این موضوع، در عین حال انواع و اقسام دلایل را برای کاهش مشارکت بیان کرد تا دلیل اصلی را نپذیرد. تنها تفاوت این بود که او این‌ بار بر خلاف سابق از نقش «دشمن» در دلسرد کردن مردم سخن نگفت.

گویا رهبر جمهوری اسلامی نیز مانند برخی دیگر، نظرسنجی‌ها را باور کرده بود که مشارکت در انتخابات را بالای ۵۰ درصد اعلام کرده بودند. هر چند که از نگاه برخی، در همان نظرسنجی‌ها نیز می‌شد نشانه‌هایی یافت که مشارکت پایین‌تر از ۵۰ درصد خواهد بود.

«علی خامنه‌ای» در چند انتخابات گذشته در عین تاکید بر مشارکت، کدهایش نیز بیشتر درباره نامزدهای مطلوبش بوده‌اند. اینک اما باید تا مدتی استراتژی «مشارکت کم-نتیجه مطمئن» را کنار گذاشته و استراتژی جدیدی اعمال کند.

اذعان بی‌سابقه

اذعان خامنه‌ای به مشارکت پایین در انتخابات، از جهات مختلف بی‌سابقه است. تنها انتخابات مرحله دومی در ایران مربوط به سال ۱۳۸۴ بود و او نیازی به پیام دادن در فاصله دو دوره نمی‌دید.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

رهبر جمهوری اسلامی همچنین پیش از این اساسا موضوع کاهش مشارکت را منکر شده و حتی در پیام به مناسبت انتخابات سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود: «حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ عواملی که هریک به‌گونه‌‌ای می‌توانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رای‌گیری در سراسر کشور نشانه‌ آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ بیدار بود.»

Election.jpgفشرده این مقاله دو حکم زیر است: بی هراس و بی فریفتگی، تحریم قاطع دور دوم در پی دور اول و حتی قویتر از آن، قدرت خامنه‌ای و ظلم و خودکامگی او علیه ملت ایران را، به چالش می‌کشد و چشم انداز دارد. تحریم، ادامه مبارزه است، بدنبال آن، مبارزه مصممانه تر ادامه می‌یابد. بر عکس، با مشارکت در فریب انتخاباتی خامنه‌ای، حتی با برد پزشکپان، سیاست و برنامه خامنه‌ای ادامه می‌یابد که کارنامه کنونی و عواقب شوم آن برای کشور و مردم، نتیجه آن است. این نمایش انتخاباتی، در صورت تحریم نشدن، سرکوب و به هزیمت بردن جنبش زن، زندگی، آزادی را در پی دارد، که بقای جمهوری اسلامی مستلزم آن است. مشارکت در این دور دوم تجربه‌ای است آزموده شده و شکست خورده که طی ۲۷ سال گذشته، از زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی و بخصوص با نقشی که او بازی کرده، اتفاق افتاده است.

***

بار دیگر تمام نیروی رسانه‌ای و تبلیغاتی جناح‌های مختلف جمهوری اسلامی بسیج شده، و برخی افراد غیر خودی را نیز به کمک گرفته‌اند، تا خلایق را با رقیب هراسی، به شرکت در دور دوم نمایش انتخابات دوره ۱۴ ریاست جمهوری اسلامی، در روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳، تشویق و تحریک کنند. دسته پر سر و صدا تظاهر می‌کنند که برای خواندن نماز میت دوره‌ای گرد هم آمده‌اند. بی آن که مسئول اصلی کارنامه ویرانگر، نامش به میان آید یا از جایش تکانی خورده باشد. گروهی هدفشان این است که سعید جلیلی ببازد و سعید پزشکیان ببرد. اگر پزشکیان، از نقشی موثر در سرنوشت کشور برخوردار می‌شد، حتی با همه کسری‌های او برای احراز مقام عالی کشور داری، باز هم ترجیح پزشکیان بر جلیلی قابل قبول بود. اما، در این هدف از شرکت و فراخوان به شرکت و دعوت به حمایت از پزشکیان، چهار فریب نادیده می‌ماند.
فریب در کاندیدا، فریب در کارنامه، فریب دربرنامه و فریب در انتخابات در جمهوری اسلامی. در اینجا تنها به فریب در انتخابات و فریب در کاندیدا و دو رویکرد متفاوت به آن‌ها اشاره می‌کنم.

Abolfasl_Mohagheghi_2.jpgبه یاد "حدیث نجفی" در روز‌های کشاکش دو نماینده حکومتی طلبکار از مردم.
دختری زیبا با چشمانی درخشان گیسوان بلند و طلائیش راگره می‌زند.
کفش‌های کتانیش را می‌پوشد. بی هراس از گزمگان پناه گرفته در پشت ستون‌های شب قدم در کوچه می‌نهد.
گلوله نابکاری سینه جوانش را می‌شکافد. با شعار آزادی بر زمین می‌غلتد.
دخترک زیبا این همه شجاعت از کجا آورده‌ای؟

Mehran_Rafiei_2.jpg


شنیدی پاسخِ مبسوطِ ملت؟
چشیدی تلخیِ خسران و ذلت؟
مکُن حاشا شکست و اُفتِ آرا
مَکِش هر جا ز نو پایِ خدا را
ز هر سو می‌کشی افسارِ قدرت
دگر کارت شده کشتار وغارت
بسازی بهرِ بازی آدمک‌ها
بسوزانی سپس این انترک‌ها
نه دردی کم شود با این عروسک
نه ارزانی رسد با آن ملوسک
یکی را می‌کُشی با زهر در خواب
کسی را می‌کنی نابود در آب
بخوانی منحرف آن نوچه‌ات را
بِرانی از دَرَت هم مسلکت را
نه هرگز می‌کِشی بارِ خطایت
نه شرمی داری از جعلِ روایت
چرا پنهان شوی در اندرونی؟
مگر رنجت دهد دستانِ خونی؟
چو بد مستی کُنی در این خرابات
مگو با ما دگر از انتخابات
بخوانی عاقبت آرایِ ما را
که دارد مهلتی دورِ مُدارا
نداری چاره‌ای جز ترکِ قدرت
بترس از نهضت و روزِ اسارت

مهران رفیعی

Masoud_Noghrehkar_3.jpgگفته و نوشته‌اند این مرتضی علی منظور حضرت علی‌شان نیست که در اصل گربه مرتاض علی بوده که به گربه مرتضی علی تبدیل‌اش کرده‌اند. مرتاض علی را مرتاضی معرفی کرده‌اند که معرکه می‌گرفت و تردستی و شعبده بازی و چشم بندی می‌کرد. گربه مرتاض علی گربه‌ای سیاه و براق و دست پرورده‌ای بود که مرتاض آن بی نوا را گاهی ازسر و گاهی از پا یا دم می‌چرخاند و به هوا پرتابش می‌کرد، حیوان به هر شکلی که به هوا پرتاب می‌شد با دو دست و دوپا پایین می‌آمد بی آنکه پشتش به زمین برسد، بدون کمترین آسیب و إحساس ناراحتی به جست و خیز و کارهای دزدانه خود ادامه می‌داد و...
در فاصلۀ بین هر معرکه انتخاباتی، یا هنگامی که جنبشی آزادیخواهانه و عدالت جویانه علیه ستمگری‌های حکومت اسلامی در ایران بر پا می‌شود، به شکل و شمایلِ مخالفان حکومت اسلامی در می‌آیند و آزادیخواه و عدالت جو و اهل مدارا می‌شوند. نمایش‌های انتخاباتی و فرود و نشیبِ جنبش‌ها سرشت‌شان رو کرده، پته‌شان روی آب انداخته و آنها را به اصل ونِسبِ سیاسی - ایدئولوژیک‌شان برگردانده است. سالیانی ست اینگونه‌اند و اینکاره، و خبره تر هم شده‌اند. هر طوری به هوا پرتاب شده‌اند یا خود را پرتاب کرده‌اند، پس از کله معلق‌های پُر شمار، چهاردست و پا جای اول‌شان فرود آمده‌اند!
.....
از فیس بوک مسعود نقره کار

rp.jpg«هدف هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در رژیم جمهوری اسلامی، چپاول بیشتر منابع و ثروت مردم، و برداشتن سهم بیشتر از «سفره انقلاب» است»

ایندیپندنت فارسی - رضا پهلوی با انتشار پیامی ویدیویی با تمجید از مشارکت نکردن بخش عظیمی از مردم ایران در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم گفت که این «نهِ قاطع و آگاهانهٔ شما به جمهوری اسلامی و مضحکهٔ انتخاباتش» به «این رژیم اهریمنی و نامشروع» ضربه‌ای مهلک وارد و «صفوف میهن‌پرستان و آزادیخواهان را متحدتر» کرده است.

براساس آمار رسمی که وزارت کشور جمهوری اسلامی از مشارکت عمومی در انتخابات منتشر کرده‌است تنها ۳۹ درصد از واجدین شرایط رای داده‌اند. این در حالی است که تردیدهای جدی در مورد صحت همین آمار رسمی هم وجود دارد.

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه پیامش به تقلای جمهوری اسلامی برای فریب مردم و کشاندنشان پای صندوق رای در دور دوم انتخابات اشاره کرد و گفت: «رژیم درمانده، همهٔ نیروها و ابزارهایش را به خدمت گرفته‌ است و با برپایی کارزاری مبتنی بر فریب و ترس، تلاش می‌کند مردم را به پای صندوق‌های قلابی رای در دور دوم سیرک انتخابات خود بکشاند، و از این طریق، دست‌کم بخشی از شکست بزرگی را که متحمل شده‌، جبران سازد.»

به باور ولیعهد ایران «بنیان این کارزار فریب و ترس، همان دروغ تکراری بد و بدتر است. اما آیا بعد از چهار دهه آزمون و خطا، برای مردم ایران، اساسا بد و بدتری هم وجود دارد؟»

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از پیامش به جنایات متعددی که جمهوری اسلامی در طول دوران حکمرانی‌اش مرتکب شده است، پرداخت و این سوال را مطرح کرد که «آیا بعد از چهار دهه آزمون و خطا، برای مردم ایران، اساسا بد و بدتری هم وجود دارد؟»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

شاهزاده رضا پهلوی در بخشی از پیام خود با اشاره به سابقه مسعود پزشکیان گفت: «فردی نامزد اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌هاست که در کارنامه‌اش پاکسازی‌ها و اعمال غیرقانونی حجاب اجباری در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها در همان هفته‌های اول بعد از بهمن شوم ۵۷ را دارد و به آن افتخار هم می‌کند.»

aliL.jpgخطر شکل گیری دیکتاتوری تمام عیار با رای ندادن مردم

علی لاریجانی در نامه‌ای خطاب به مردم ایران نوشت:

«کشورهایی به سمت دیکتاتوری می‌روند که از طریق قهر مردم، یک اقلیتی سوار بر همه امور می‌شوند یا ساختارهای حکومت گاهی کاری می‌کنند که مردم روش اشتباهی را انتخاب کرده و نتوانند حضور پیدا کنند.»

اگر زمانی یک ساختاری از حکومت اشتباه کرد، مردم باید با حضور خود آن اشتباه را رفع کنند و به حکومت بگویند ما راه خود را متوجه شدیم. رای ندادن مسیری است که کشور را به سمت سلطه اقلیت خواهد برد. اگر اشکالاتی هم وجود دارد، باید با رأی دادن اصلاح شود.

اگر خدایی ناکرده رای ندادن‌ها شرایط را به سمت یک دیکتاتوری ببرد خسارت بسیار بزرگی است.

قطع به یقین نارضایتی بخش اعظمی از مردم درست است، اگر کارها درست انجام می‌شد، ما دچار این یاس نشده بودیم. اما سوال این است که این یاس چگونه باید جبران شود؟

زمانی که فردی ناتوان‌تر به ریاست جمهوری برسد، قطعا مسائل اقتصادی حل نمی‌شود

مشروح بیانیه

3-3.jpg[دیدگاه / وحید وحدت حق کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل] - کیهان لندن

- جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب با اقدامات سرکوبگرانه‌ی بی‌امان توانست قدرت خود را تثبیت کند و بر هر نوع آزادیخواهی چیره شود. جمهوری اسلامی با سرکوب عریان می‌تواند با یک سوم واجدین شرایط انتخابات نیز حکومت کند، با خشونت توتالیتری.

- کشورهای غربی به این حقیقت واقف هستند که مشکلی که جلوی سیاست‌های صلح‌آمیز را در خاور میانه می‌گیرد اسلامگرایی جمهوری اسلامی در ایران است. بخش نظامی حزب‌الله لبنان و حماس نه فقط در تضاد آشتی‌ناپذیر با اسراییل قرار دارند بلکه خطرهایی برای اروپا به شمار می‌روند.

- ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا ثابت نموده‌اند که خواستار کمک به فلسطینی‌ها و حل مشکل همزیستی یهودیان اسراییل با مسلمانان در منطقه هستند. در درجه اول این سیاست اشتباه و خطرناک اسلامگرایان است که خواهان نابودی اسراییل هستند و هر راه حل سیاسی در منطقه را غیرممکن می‌سازند.

- جمهوری اسلامی ایران در یک خصومت استراتژیک نسبت به غرب قرار دارد و اصلاح‌طلبهای اسلامگرا هم نه می‌توانند و نه می‌خواهند سیاستی را دنبال کنند که والاتر بودن موازین دموکراتیک و حقوق بشری را قبول داشته باشد. این بیانگر واقعیت راهبردی جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی است و همین نیز نقطه‌ی عطف در رابطه رژیم ایران با غرب است که هر روز بیشتر نمایان می‌شود.

- سئوال اصلی البته این است که چنانچه مناقشات روسیه با غرب حل بشود آیا روسیه و چین جمهوری اسلامی را از سنگرهای خود بیرون خواهند انداخت یا نه؛ زیرا هم چین و هم روسیه در کشورهای خود مشکلات جدی با اسلامگرایی دارند.

2-6.jpgطیب نیا، فرمانده اقتصادی تیم پزشکیان گفت: هدف اول من از پیاده کردن برنامه مبارزه با پولشویی مبارزه با فساد در ایران بود؛ هدف دوم نیز این بود که از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شویم، با بودن در لیست سیاه تعاملات ما با خارج از کشور دچار محدودیت می‌شود، درآمدهای نفتی را هم نمی‌توانیم متنقل کنی

به گزارش انتخاب، طیب نیا افزود: عده ای دوباره با دست خود کشور را وارد لیست سیاه کردند.

ئیس کل بانک مرکزی ترکیه به دلیل خروج از لیست خاکستری گفت باید جشن ملی بگیریم، ما تنها کشوری هستیم که قبل از اجرای برنامه اقدام از لیست سیاه خارج شدیم، ولو به صورت تعلیق؛ این شایسته تقدیر بود نه اینکه عده ای به خاطر اینکه در دوران روحانی انجام می‌شود ناراحت شوند.

چرا شخص بزرگواری که در دوران مسئولیت خودش می‌گوید عضو شوید، امروز نمی‌گذارد الحاق ما به تصویب برسد/ اگر در لیست سیاه باشیم نمی‌توانیم از مزایای لغو تحریم بهره بگیریم.

در شرایط تحریمی بیشتر نیاز داریم در لیست سیاه نباشیم، مگر می‌خواهیم جرائم سازمان یافته کنیم؟ بیش از هر کشوری هم از تروریسم آسیب دیدیم، برترین شخصیت این مملکت یعنی آیت‌الله دکتر بهشتی را در این مسیر از دست دادیم، چرا باید متهم به حمایت از تروریسم شویم؟

عده ای با اقدامات بیجا، زمینه برگشت مجدد مارا به این لیست چیدند.

رسانه‌های کانادا از آغاز روند اخراج پنج تن از وابستگان جمهوری اسلامی از این کشور خبر دادند.

جزئیات بیشتر در گزارش مهسا مرتضوی، ایران اینترنشنال

khatami.jpgایران اینترنشنال - محمد خاتمی در جمع مشاورانش تحریم انتخابات را از سوی ۶۰ درصد مردم، بی‌سابقه و نشانه نارضایتی عمومی و «قهر اکثریت با نظام» دانست. رهبر جریان اصلاحات که در دور اول هم از مسعود پزشکیان حمایت کرد، از مردم خواست در دور دوم کار را تمام کنند و مانع انتخاب «فردی با رای اندک» شوند.

خاتمی تحریم انتخابات را از سوی عموم مردم «امری بی‌سابقه پس از انقلاب» توصیف کرد.

جمهوری اسلامی میزان مشارکت در دور نخست انتخابات را حدود ۴۰ درصد اعلام کرد اما بسیاری از کارشناسان نسبت به واقعی بودن همین آمار هم تردیدهایی جدی دارند.

خاتمی آمار پایین مشارکت را نشانه نارضایتی مردم از اوضاع و احوالی خواند که بر جامعه می‌گذرد و گفت که این وضعیت حاکی از «قهر اکثریت با نظام حکمرانی» است.

او ادامه داد: «این نارضایتی مختص کسانی نیست که در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند بلکه بسیاری از کسانی که شرکت کرده‌اند نیز ناراضی‌اند و به امید تغییر، رای داده‌اند.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

خاتمی پیش از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌‌شدگان از سوی شورای نگهبان گفته بود اگر نامزد مورد قبول اصلاحات تایید صلاحیت شود، اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت خواهند کرد.

با تایید صلاحیت پزشکیان از سوی شورای نگهبان، خاتمی با انتشار پیامی خبر داد که به او رای خواهد داد.

علاوه بر خاتمی، تقریبا تمام اصلاح‌طلبان از پزشکیان حمایت کردند.

این حمایت گسترده نشان داد شرط خاتمی محقق شده است.

محمدحسین مهدیخانی

یادش بخیر مرحومه مهسا امینی دختر مظلوم کردستان فقط اندکی روسری اش عقب رفته بود اما مانتواش حتی کفش هایش را هم پوشانده بود، از بد شانسی اش زمان انتخابات نبود تا عکس نامزد مورد حمایت بعضی ها را در دست بگیرد، حتی به عکاس و خبرنگار منتشر کننده خبر مرگ غیر طبیعی اش هم چندین سال زندان هدیه دادند!

projalili.jpgحتی بنده نیز بخاطر فوروارد ویدیو حمایت آقای پزشکیان از خانم مرحومه مهسا امینی مورد نوازش و جریمه پرونده سازان قرار گرفتم !

اما امروز دختران این سرزمین مدیون فداکاریهای افرادی هستند که سال چهارصد و یک تاوان دادند و قبل از انتخابات آزادانه عکس آقای جلیلی را با پوشش انتخابی در دست میگیرند، امیدوارم بعد از انتخابات بجای گل، باتوم دریافت ننمایند!

بیشتر بخوانید:

نقل قول عباس عبدی از فرد نزدیک به رئیس مجلس:

قالیباف گفته است به جلیلی رای نمی دهد

عباس عبدی نوشت: امروز به واسطه‌ای با یکی از افراد نزدیک به آقای قالیباف صحبت می‌کردم. گفت رای آقای قالیباف جلیلی نیست. گفتم چرا اعلام نمی‌کند؟ گفت به من اجازه داده بگویم. علت آن را هم نقض عهد میان خودش با جلیلی دانسته.

2-1.jpgخبرگزاری میزان، رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۱۲ تیر خبر داد که دادستان مرکز استان اردبیل، دستور پلمب محل برگزاری «مراسم هنجارشکنانه و غیرقانونی رقص و آواز داملا، خواننده اهل باکو» را صادر کرده است. داملا، خواننده آذربایجانی، در اینستاگرام حدود سه میلیون دنبال‌کننده دارد.

در روزهای اخیر، ویدیوهایی ازاین خواننده زن جمهوری آذربایجان در حال اجرای زنده در ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در بیانیه خبرگزاری قوه قضاییه به «پوشش نیمه‌عریان و ظاهر شدن در ملاء‌عام» اشاره شده است.

جلال آفاقی، دادستان مرکز استان اردبیل، در این باره گفت: «این تبعه آذربایجانی معروف از حسن نظر و اعتماد کشور ایران در پذیرش ورود و مهمان‌نوازی سوءاستفاده کرده است.»

کارشناس ميراث فرهنگی به‌ صورت‌ علمی خطرات برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید را شب گذشته بررسی کرد. نتیجه‌ جالب توجه است. ببینید...

01_nsr_ele.jpgمهدی نصیری - رأی نمی دهم اما....

این بار نیز مانند بار قبل رأی نخواهم داد (و البته امکان رأی دادن در کانادا وجود ندارد) و در زمره بیش از ٦٠ درصدی ها (و شاید بسیار بیشتر از ٦٠ درصد) هستم که انتخابات را تحریم کردند و یک نه بزرگ به نظام گفتند اما لازم می دانم یک بار دیگر یادآور شوم که کمترین مشکلی با همه کسانی که در جهت راهگشایی و روزنه گشایی مسیر رأی دادن به آقای دکتر پزشکیان را برگزیده اند و جمع بندی شان این است که این مسیر، منافع ایران و مردم را بهتر تامین می کند، ندارم و بلکه خوشحالم که در این ماجرا یک گفتگوی ملی بین دو جریان در گرفته است که علیرغم همه بداخلاقی هایی که بعضا از سوی دو طرف صورت می گیرد، یک تمرین و تجربه بسیار گرانبها برای ایران آینده است که دیگر قرار نیست یک رهبر کاریزماتیک، خرد جمعی را تعطیل و امور را رتق و فتق کند بلکه باید همه مردم در میدان سیاست ورزی و تصمیم گیری باشند و با گفتگو و در نهایت با سازوکارهای دموکراتیک، تصمیمات اتخاذ و قوانین تصویب و اجرا شود.

واقعیت این است که امور سیاسی و اجتماعی و انسانی اغلب آن قدر واضح و روشن نیست که کسی یا کسانی ادعا کنند ما قطعا به حقیقت رسیده ایم و دیگران در بطلان محضند و آنچه در کتاب «عصر حیرت» در مورد ظنی بودن و عدم قطعیت در استنباطات دینی و فقهی نوشته ام، عینا در عرصه استنباطات و اجتهادات سیاسی و اجتماعی نیز موجود است، بنا بر این از یک سو گریزی نداریم که با استناد به همین شواهد ظنی با مسائل مواجه شویم و بالاخره به یک جمع بندی و تصمیم برسیم و از سوی دیگر باب بحث و گفتگو و تجدید نظر را هرگز نبسته و روادارانه با دیدگاههای مقابل خود مواجه شویم.

IMG_3245.jpegجناب آقای حسن روحانی، معروف به حسن بنفش و حسن کلید، ملقب به روباه کلک، در سخنانی فرمودند که آن هایی که انتخابات را تحریم می کنند بی مسوولیت هستند و ایران را به ورطه ی جنگ و نابودی می کشند!

واووووو! خیلی این حرف جناب روحانی بر من سنگین آمد چون هیچوقت در زندگی بی مسوولیت نبوده ام و اگر کاری کرده ام یا نکرده ام مسوولانه بوده بی هیچ شک و شبهه ای!

از طرف دیگر من اصلا کاره ای نیستم که بخواهم انتخابات را تحریم کنم یا نکنم! جمعه تلویزیون فیلم پخش می کند و من یک پاکت تخمه خریده ام بنشینم فیلم تماشا کنم. یعنی حوصله ی رای دادن ندارم. نامزدی هم که قابل بدانم نمی بینم که به خاطرش پیژامه ام را در بیاورم و شال و کلاه کنم و کلی راه بکوبم تا کنسولگری بروم ۸ یورو هم پول مترو بدهم رای بدهم و برگردم.

حالا آقای روحانی مرا ترساند و من تصمیم گرفتم به حرف ایشان گوش کنم و مرارت تا سفارت جمهوری نکبت رفتن را تحمل کنم و رای ام را به یکی از دو پاسدار، دو خواهان حجاب، دو نوکر سدعلی، دو فرد مورد تایید شورای نگهبان و سپاه بدهم. گور پدر فیلم و تخمه هم کرده.

اما یک شرط کوچولو دارم!

جناب روحانی طوری می فرمایند رای بده که انگار رای ما اصلا شمرده می شود و به حساب می آيد.

خب اگر قرار باشد رای ما شمرده نشود و به حساب هم نیاید مگر بلانسبت بلانسبت خر تشریف داریم که این همه خودمان را به زحمت بیندازیم؟

pzeurobanner.jpgچرا مسعود پزشکیان (به احتمال زیاد) رئیس جمهور آینده ایران است؟

بابک کامیار - یورونیوز

اگر آیت‌الله خامنه‌ای ادامه حیات سیاسی خود و خانواده‌اش را در گرو سپردن دولت به پزشکیان می‌داند، این بار برخلاف دوره‌های گذشته، نه تنها باید به او اجازه دسترسی به قفل [قدرت] را بدهد، بلکه باید کلید [اختیار تصمیم‌گیری] را نیز به او بدهد.

چه مرگ ابراهیم رئیسی یک حادثه بوده و چه اینکه نتیجه یک توطئه از پیش طراحی شده از سوی نیروهای داخلی نظام جمهوری اسلامی باشد؛ اما واقعیت این است که به بن‌بست خوردن دولت سیزدهم در حل مشکلات بی‌پایان اقتصادی و رسیدگی به مساله برنامه هسته‌ای ایران با غرب به ویژه در بحبوحه بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید، شرایطی را به وجود آورد که علی خامنه‌ای، رهبر ایران را به یک «سرباز» جدید و متفاوت نیازمند کرده است.

جامعه ایران در حال حاضر همچون آتش زیر خاکستر می‌ماند و کوچکترین جرقه می‌تواند به راحتی آن را دوباره شعله‌ور کند. شعله‌های قبلی هنوز به طور کامل خاموش نشده و نیاز فوری دولت به افزایش قیمت سوخت می‌تواند ناآرامی‌ها را دوباره دامن بزند.

مشخص نیست که آیا جمهوری اسلامی با توجه به وضعیت کنونی روابط بین‌الملل، توانایی مدیریت مجدد چنین شرایطی را دارد یا خیر.

ایران از یک سو برای اولین بار در چندین دهه گذشته وارد یک رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو شده است.

از سوی دیگر، قدرت‌های اروپایی با تشدید فشار بر ایران برای ارائه توضیح درباره آثار اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده خود و درخواست از جمهوری اسلامی برای یافتن راه‌هایی برای همکاری مناسب‌تر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور فزاینده‌ای با برنامه‌های تهران به مخالفت برخاستند.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

بعید به نظر می‌رسد که دولت بایدن با سیاست‌های کمتر سخت‌گیرانه خود برای مدت طولانی‌تری در قدرت باقی بماند. از طرفی، روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین نیز ممکن است در نهایت مجبور به پذیرش صلح با ولودیمیر زلنسکی از اوکراین شود که بالقوه می‌تواند نقطه پایان حمایت ظاهری روسیه از جمهوری اسلامی باشد که کاملاً بر اساس منافع ملی روسیه در حال انجام است.

در حالی که ریاست جمهوری فرد محافظه‌کار تندوریی همچون سعید جلیلی ممکن است برای روس‌ها جذاب باشد و فاصله تهران از غرب را تضمین کند، اما واقعیت این است که شخصیتی مانند مسعود پزشکیان به دلیل اختلافات اساسی که با رقیبش در دور دوم انتخابات دارد، می‌تواند برای رژیم به عنوان «سوپاپ اطمینان» در مواقع خطر عمل کند.

پزشکیان که اغلب به او برچسب اصلاح‌طلبی می‌زنند، می‌تواند با تضمین برخی آزادی‌های اجتماعی برای جوانان، مانند نرمش در برابر حجاب اجباری و ارائه برخی آزادی‌های نسبی در جامعه، از تبدیل خشم مردم به نفرت جلوگیری کند.

عدم مشارکت ۳۷ میلیون واجد شرایط

برخی از منتقدان بر این باورند که احراز صلاحیت مسعود پزشکیان از سوی اعضای ۱۲ نفره شورای نگهبان تصادفی نبوده و ریاست‌جمهوری او ممکن است تلاش هسته اصلی رژیم برای جلوگیری از فروپاشی باشد. به همین دلیل است که طرفداران «تغییر رژیم»، پزشکیان را راه فراری برای جمهوری اسلامی می‌دانند و خواهان تحریم کامل انتخابات هستند.

پزشکیان که در دولت اصلاحات محمد خاتمی وزیر بود، توانست در روزی که مشارکت مردم کمتر از ۴۰ درصد بود نزدیک به ۱۰.۵ میلیون رای به دست آورد و با پیشی گرفتن از سعید جلیلی، با او به دور دوم انتخابات راه یابد.

2-10.jpgتابناک - فرشته روح‌افزا، استاد دانشگاه تهران و نماینده زنان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، گفت: در دولت پزشکیان مردان در ظاهر نهج البلاغه می‌خوانند و زنان ظاهرا محجبه هستند، اما باطن آن کاملا آمیخته با فرهنگ غربی است؛ رییس جمهور شدن پزشکیان نه تنها حجاب بلکه کل دین را مورد خطر جدی قرار می‌دهد.

وی افزود: با موفقیت پزشکیان در انتخابات پیش رو، مذهب از بین خواهد رفت. رییس جمهور شدن پزشکیان نه تنها حجاب بلکه کل دین را مورد خطر جدی قرار می‌دهد.

او ادامه داد: فرهنگ در موضوع خانواده و روابط زن و مرد بیچاره شده است و ۲۰ میلیون نفر در غرب پدر خود را نمی‌شناسند! در صورتی که ۴ سال پزشکیان در مسند قدرت قرار گیرد وضعیت خانواده و روابط نامشروع مانند غرب می‌شود.

kharazi.jpg- پزشکیان امروز داوازده تیر در بازار تهران در میان مردم: من این قول را به شما می دهم که دروغ به شما نخواهم گفت،
راه های ارتباط با دنیا را باز خواهم کرد

- کمال خرازی: سیاست خارجی پس از انتخابات هیچ تغییری نخواهد کرد

ایندیپندنت فارسی - کمال خرازی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌و‌گو با فایننشال‌تایمز تاکید کرد که استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی پس از انتخابات و فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور شود، ثابت می‌ماند.

به گفته او سیاست خارجی همانی خواهد بود که خامنه‌ای درباره آن تصمیم‌گیری کرده است.

برخی می‌کوشند از مسعود پزشکیان تصویر چهره‌ای را ارایه کنند که روابط جمهوری اسلامی با جهان را بهبود می‌بخشد.

این درحالی است که او بارها تاکید کرده که ذوب در رهبر جمهوری اسلامی و پیرو نظر او است.

Kourosh_Golnam_3.jpgویژه خبرنامه گویا

آقای زید آبادی پس از روشن شدن شکست در سیرک انتصابات، با شتاب مقاله‌ای با تیتر: مسئولیت تراژیک و ناخواسته" نوشته و ادعا نموده:
"این "دور دوم" چه مسئولیت ناخواسته، سنگین، هولناک و تراژیکی به دوش آن دسته از منتقدان وضع موجود گذاشت که به انحاء مختلف از زیر بار حضور در انتخابات فراری بودند! " منتشر شده در ۲۹ ژوئن در خبرنامه گویا
نخست این‌که گویا آقای زیدآبادی آشنایی درستی باکاربرد واژه‌ها ندارند. "منتقدان وضع موجود" نه تنها فرار نکردند که با قدرت ایستادگی کردند و هردو جبهه بدنام اصلاح‌خواهان حکومتی شکست خورده و اصول‌گرایان پیشانی سفید را درهم کوبیدند. این شما و هم‌اندیشان شما چون آقای عبدی بودید و هستید که از پذیرش حقیقت موجود در ایران فرارکرده و خود را به خواب خرگوشی می‌زنید. مردم دانا و دلیر ایران یک‌بار دیگر در یک همه‌پرسی "نه بزرگ" خود را بر چهره شما و رهبر متوهم و بیمار شما کوبیدند. دستِ کم آقای موسوی، بانو زهرا رهنورد، آقایان تاج‌زاده، مدنی و دیگر زندانیانی چون بانو نسرین محمدی و.. با استواری و دلیری خود را از اصلاح‌خواهان شکست‌خورده حکومتی جدا کرده و در این سیرک تکراری و فریب‌کارانه شرکت نکردند و هم‌راه با بیش‌ترین شمار مردم نشان دادند که دیگر نمی‌پذیرند بازیچه دست حکومت شوند.

Taraneh_Javanbakht.jpgwww.javanbakht.net

ما از زمان جنبش زن، زندگی، آزادی شاهد تحول عمیق فرهنگی و اجتماعی در ایران بوده‌ایم. زنان ایران که نمی‌خواهند اسیر فرهنگ برده‌داری حکومت فعلی باشند قیام کرده‌اند. با وجود کشتارها و شکنجه‌های جسمی و روحی زنان ایران همچنان در این مبارزه فعال هستند.
ما ایرانیانی که در خارج از کشورمان زندگی می‌کنیم به یمن اینترنت از سراسر جهان شاهد مقاومت زنان ایران در مقابل سرکوب و حجاب اجباری هستیم. هر روز و هفته مردم ما از سراسر ایران با تلفن‌های همراه صحنه‌های مقاومت زنان در برابر این سرکوب را ثبت و با انتشار در اینترنت مورد توجه جهانیان قرار می‌دهند.



ji.jpgهمانطور که می‌دانید و در یادداشت «پزشکیان کاندیدای نظام برای خروج از بحران» قبل از برگزاری مرحله اول انتخابات نوشتم، تاکید می‌کنم مسعود پزشکیان کاندیدای اول حاکمان تهران است تا حکومت ملایان را از سقوط نجات دهد. پزشکیان با حمایت نصف و نیمه آذری‌زبانان کمی‌ فضای انتخابات را رونق بخشید و جلوی رسوایی ناشی ازعدم استقبال مطلق مردم را گرفت. زیرا اگر او نبود مطمئنا درصد مشارکت مردم طبق آمار رسمی نیز به کمتر از ۲۵٪ می‌رسید و نگاه دنیا به حاکمان تهران کاملا عوض می‌شد. باید بپذیریم که پزشکیان امید نظام برای تغییرات و اصلاحات درون سیستم است تا هم بتواند با آمریکا و اروپا مذاکره کند و هم حمایت جمهوری خلق چین و روسیه‌ی پوتین را داشته باشد.

Akbar_Karami_3.jpgپس از دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در ایران نموداری که برآمد انتخابات را برجسته و به عدد و رقم توضیح می‌دهد، بسیار دیدنی است. مصطفا پورمحمدی ۸/. درصد از رای‌ها را گرفته بود؛ و مسعود پزشکیان ۴۲. ۶ درصد. (۱)

با همه‌ی گوناگونی‌ها، دعواها و داوها بر سر انتخابات در ایران، یک نکته در این نمودار بسیار برجسته است؛ ایرانی‌ها (حتا کسانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند) با همه‌ی فراموش‌کاری و گوناگونی، انگار به آسانی کسانی را که دست در خون مردم برده‌اند نبخشیده‌اند.

frbanner.jpgفرزانه روستایی

نظام ولایی اصلا متوجه نیست که خطرناکترین فرو نشست زمین در سراسر کشور جمعه پیش در آدرس زیر رخ داده است:

تهران خیابان، جمهوری اسلامی، انتهای خیابان شهید کشور دوست، دفتر مقام معظم رهبری

این آدرس دفتر علی خامنه ای است که برای حداقل سه دهه با مردم ایران و با همه جهان جنگید و به بهانه جهاد فی سبیل الله کشور را به خاک سیاه نشاند تا مجتبی به هر قیمتی رهبر شود، اما از نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری می شود فهمید که هم رویاهای رهبر شدن مجتبی احتمالا با ادامه تحریم انتخابات بر باد رفت و هم اینکه به غیر از آرای مردم ایران، کسی، در جایی که نمی دانیم کجاست آهسته آهسته دارد سیم خود رهبری و مجتبی و کل خانواده او را نیز از برق می کشد.

پرده اول:

طبق آمار
۶۱.۴۵۲.۳۲۱ میلیون نفر واجد شرایط رای هستند.
۲۴.۵۳۵.۱۸۵ میلیون نفردر دور اول انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند

۴۰٪ حائزین شرایط در انتخابات شرکت کردند
‎ ۶۰٪ انتخابات را تحریم کردند (۶۰ درصد تحریمی+ ۴۰ درصد شرکت کننده ها = ۱۰۰ حايزین شرایط که حدود ۶۱ میلیون هستند)

۶۰٪ در صد تحریمی
+ ۱۷٪ درصد رای پزشکیان
+ ۱٪ در صد آرای باطله
----------------------------
٪۷۸ نه بزرگ به جمهوری اسلامی ( ٪۶۰ + ٪۱۷ + ٪۱ =٪۷۸ )

‎نتیجه انتخابات نشان می دهد که جمهوری اسلامی با یک جمعیت ۷۸ درصدی مخالف مواجه است که با مطالبات حداکثری خود نه کوتاه می آیند و نه دیگر گول بازی جناح های داخلی را می خورند. این جمعیت ۷۸ درصدی هم با همه ارکان نظام مخالف هستند و هم از قضا همان هایی اند که جنبش اجتماعی زن زندگی آزادی را هدایت کردند و منتظرند تا در اولین فرصت دوباره به خیابان بیایند.

Farid_Ansari_Dezfouli_2.jpgمردم ایران با عدم حضورشان در ۵۱ هزار حوزه انتخاباتی بار دیگر فریاد برآورند.

اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمام شد ماجرا!

روز ۸ تیر روز مبارکی بود و نشان داد مردم ایران بر شعار خود "جمهوری اسلامی نابود باید گردد" و پیمان خود برای عبور از جمهوری اسلامی ایستاده‌اند. مردم ایران روز به روز بر تصمیم خود برای عبور از جمهوری اسلامی مصمم‌تر و ایستاده تر می‌شوند. زمانی ابزار انتخابات و بیان اصلاح طلبی برای مردم تازگی داشت و فریبنده بود. امروز دیگر ابزار انتخابات و بیان اصلاح طلبی بین مردم اعتبار خود را از دست داده‌اند. بخصوص بعد از ضربه‌ای که آنان بعد از انتخابات سالهای ۹۲ و ۹۶ خوردند. مردم از هر نظر به جلو رفته‌اند و از هر نظر دارند در مقابل رژیم ایستادگی می‌کنند و قرار می‌گیرند. اما اصلاح طلبان و اصولگرایان هنوز در وادی گذشته به سر می‌برند و حرف تازه‌ای و نویی برای مردمی که کمرشان زیر بار مشکلات زندگی چون مشکلات معیشتی و اقتصادی و سلامتی خم شده است بخصوص نسل جوان ندارند. زمانی مردم به حکومت فرصت دادند شاید برایشان کاری کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین در پاسخ به حامیان تحریم انتخابات گفت: «ما جمعه داریم انتخاب می‌کنیم، اگر پس فردا من گفتم خودمان انتخاب کردیم دلخور نشوند.» او افزود که شرکت نکردن شصت درصد شهروندان در انتخابات پیامی مربوط به گذشته بوده و باید در جمعه آتی برای «آینده» رای داد.

ایران وایر - حسن روحانی، رییس جمهور سابق حکومت ایران، در بیانیه‌ای شهروندان تحریم کننده انتخابات را تلویحا به «بی مسئولیتی» متهم کرد و تحریم انتخابات را معادل «خودکشی جمعی» دانست.

روحانی در این بیانیه که روز دوشنبه ۱۱ تیر منتشر شد از مسعود پزشکیان حمایت کرد و گفت با روی کار آمدن «دولت تندور» سعید جلیلی، «ایران به ورطه جنگ، تحریم و فلاکت می‌افتد».

«آقای جلیلی! من ۳۰ سال وزیر بودم و شما نفس‌تان درنیامد؛ امروز کرسنت، کرسنت می‌کنید؟»

2-14.jpgایندیپندنت فارسی - غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، شیوه‌نامه‌ای را تحت عنوان «احراز توبه مجرمان» به نهادهای زیرمجموعه دستگاه‌ قضایی جمهوری اسلامی ابلاغ کرد و مسئولیت اجرای آن را به دادستان کل کشور سپرد.

طبق این شیوه‌نامه که در ۹ ماده تنظیم و ابلاغ شده‌ است، افرادی که از نظر حاکمیت «مجرم» محسوب می‌شوند، درصورتی مشمول عفو یا تغییر روند پرونده قضایی می‌شوند که علاوه بر «توبه» با قوه قضاییه و نهادهای امنیتی همکاری کنند.

مجازات جرائم در جمهوری اسلامی بر پایه فقه شیعه تعیین شده‌اند، مطابق با اصول فقه شیعه نیز توبه به «حالتی نفسانی است که بازگشت فرد به سوی خدا را رقم می‌زند».

در جمهوری اسلامی، هرگونه فعالیت مدنی و تبلیغی که شائبه مخالفت با حاکمیت را ایجاد کند تحت عنوان «محاربه» و جرائم مشابه تحت پیگرد قرار می‌گیرد و جرم‌انگاری می‌شود.

ابراز ندامت افراد نیز تحت عنوان «توبه» یا همان بازگشت به خدا تفسیر می‌شود؛ به این ترتیب که افراد باید ضمن اعتراف به «زشتی عمل» خویش و «ابراز ندامت» بر ترک آن در آینده مصمم باشند و برای «اصلاح و جبران خسارت» اقدام کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

شیوه‌نامه توبه قوه قضاییه نیز در همین چارچوب متهمان قضایی را به «اعتراف، ابراز ندامت و جبران» وادار می‌کند. به این ترتیب که افراد باید ضمن التزام عملی به انجام فرایض دینی، آنچه را که تحت عنوان «ضرر و زیان ناشی از جرم» نامیده می‌شود جبران کنند یا از شاکی خصوصی رضایت بگیرند.

payan.jpgآنچه امروز می‌بینیم، نوید پایان نظامی را می‌دهد که با مرگ مشکوک ابراهیم رئیسی شتاب گرفت و با برگزاری انتخاباتی زودهنگام، واقعیت‌های پشت‌پرده را آشکار کرد

کاملیا انتخابی فرد - ایندیپندنت فارسی

ساعات رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری نظام در نیمه شب جمعه به گونه‌ای به اتمام رسید که گویی دفتر حکومت جمهوری اسلامی در ساعات پایانی جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ بسته شد.

شگفتی اصلی در این انتخابات را مردم ایران به گونه‌ای آفریدند که از هر تظاهرات ضد حکومتی و براندازانه‌ای قوی‌تر و محکم‌تر بود؛ بی‌اعتنایی به انتخابات حکومتی.

با آوردن قالیباف، جلیلی و پورمحمدی، روی رای بدنه سنتی، مذهبی و هواداران حکومتی برای مشارکت حساب کرده بودند و حضور پزشکیان را عاملی برای جلب جوانان ناراضی، آنهایی که دنبال تغییرند و همچنین شهروندان آذربایجان و کردستان درنظر گرفته بودند.

پزشکیان را با این هدف به تبریز و کردستان فرستادند که چند کلمه‌ای به زبان‌های محلی صحبت کند تا در مناطق پرجمعیت و ناراضی از حکومت، برای او حمایتی بومی ایجاد کنند.

اما مردم چه دیدند؟

گروهی ورشکسته را دیدند که در بین‌ آنها چنان اختلافاتی بود که در مهمترین برهه در تاریخ حکومت جمهوری اسلامی، قادر به مدیریت آن نبودند.

در جبهه اصلاحات، مسعود پزشکیان به اصطلاح اصلاح طلب، نتوانست پشتیبانی تمامی اصلاح‌طلبان را به‌دست بیاورد، محمد خاتمی و محمدجواد ظریف و حسن روحانی از او حمایت کردند، اما دیگر اصلاح‌طلبان مانند میرحسین موسوی و فائزه هاشمی رفسنجانی، خاموش ماندند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

بنابراین جبهه اصلاح‌طلبی در انتخابات وجود نداشت و یا بعضی از نمایندگان سنتی آنها ترجیح دادند که وارد این نمایش حکومتی نشوند و محترمانه خاموش بمانند.

اما دیدن اختلاف در جبهه اصولگرایان، مهمتر از دیدن گروه ورشکسته اصلاح‌طلبان بود.

2-13.jpgایران اینترنشنال - احتمال افزایش بی‌ثباتی سیاسی در فرانسه در پی انتخابات پارلمانی در این کشور، به نگرانی‌ها در خصوص تامین امنیت بازی‌های المپیک پاریس دامن زده است.

مایکل پاین، مدیر پیشین بازاریابی کمیته بین‌المللی المپیک سه‌‌شنبه ۱۲ تیر گفت شیوه مناسب حمل مشعل المپیک در فرانسه نشان داد این رویداد مستقیما درگیر کشمکش‌های سیاسی نخواهد شد.

پاین در عین حال افزود اعلام نتایج دور دوم انتخابات می‌تواند شرایط را در خیابان‌ها به گونه‌ای دیگر رقم بزند.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه پس از شکست حزبش در انتخابات پارلمان اروپا، روز ۲۰ خرداد پارلمان فرانسه را منحل و فرمان برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد.

دور اول انتخابات پارلمانی در فرانسه روز ۱۰ تیر برگزار شد و حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» با کسب حدود ۳۴ درصد آرا، رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در پی اعلام نتایج این مرحله، مخالفان حزب اجتماع ملی در پاریس و تعداد دیگری از شهرهای فرانسه، تجمعات اعتراضی بر پا کردند.

دور دوم انتخابات برای تعیین سرنوشت کرسی‌های باقی‌مانده پارلمان فرانسه روز ۱۷ تیر برگزار خواهد شد.

2-15.jpgایران وایر - در دوره اول انتخابات اخیر ریاست جمهوری، انتقادات مختلفی درباره سلطه تیم «سعید جلیلی» بر صداوسیما مطرح شد. اینک نیز حامیان «مسعود پزشکیان» اعتراض می‌کنند که رسانه‌های دولتی دربست در اختیار رقیب او قرار گرفته‌اند.

****

ستاد پزشکیان در نامه به قوه قضاییه، خواستار برخورد با رسانه‌های «حاکمیتی»، «دولتی» و «نظامی» به دلیل مداخله به نفع جلیلی شده است.

در این میان اما نقش شبکه‌های ارتباطی نهادهایی مانند بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم‌تر از رسانه‌های علنی است. نامزدی «محمدباقر قالیباف» و جلیلی در دور اول سبب شده بود که سپاه به صورت تشکیلاتی و گسترده در انتخابات به نفع نامزدها وارد نشود اما اینک آن محدودیت وجود ندارد و حداقل بخش‌های حامی جلیلی در سپاه پاسداران ممکن است اقداماتی را به نفع او انجام دهند.

تیم جلیلی در صدا و سیما

موضوع حضور نزدیکان سعید جلیلی در صداوسیما در سال‌های گذشته بارها مطرح شده است. «علیرضا خدابخشی»، معاون سیاسی سابق صداوسیما از اقوام سعید جلیلی بود و در دوره‌ دبیری جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاونت رسانه‌ای این شورا را برعهده داشت. او پس از پخش مصاحبه «حمید رسایی» درباره حمایت رسانه‌های سپاه پاسداران از قالیباف برکنار شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سال ۱۴۰۰ نیز «وحید جلیلی»، برادر سعید جلیلی به عنوان قائم مقام رییس صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد «تحول رسانه ملی» منصوب شد. در دوره اول انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، برخی خواستار استعفا یا مرخصی وحید جلیلی در ایام انتخابات شده بودند.

2-5.jpgاعتمادآنلاین - وزیر اسبق ‌خارجه گفت: پای صندوق رای نشان خواهیم داد که نمی‌پذیریم و نمی‌گذاریم کسی ما را تحریم کند؛باید کسانی که برای ما تحریم‌ آورده‌اند را برای همیشه به خانه بفرستیم!

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف در جمع حامیان مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: کشوری هستیم پر از فرصت و امکانات؛ اما گرفتار کسانی شدیم که یک جهان فرصت‌سوزی و یک جهان توهم داشتند؛ ما گرفتار کسانی شده‌ایم که در جهل مرکب مانده‌اند و ما را گرفتار کرده‌اند. این‌ها برای کشور سرکوب و تحریم ها را به همراه آورده اند.

وی افزود: حق نداریم مردم را تحقیر کنیم، حق نداریم با تحریم‌ها سفره مردم را کوچک کنیم و آن وقت یک جای نامعلوم پول بیاوریم و به خانه‌های مردم بسته ارزاق و کارت 300 هزار تومانی بفرستیم.

وزیر پیشین امور خارجه تصریح کرد: این مردم عزیز هستند، چرا این کار را می‌کنیم؟ مگر رای این مردم خریدنی است؟ شرم کنید؛ این پول را از کجا آوردید، اگر از بیت‌المال است که هرکس آن را هزینه کرده باید به زندان برود. اگر از جای دیگر است آن وقت ثابت می‌شود چرا می‌گفتیم کاسبان تحریم با خون به دل مردم کردن و تحریم موافق هستند.

ظریف گفت: ما مردم، گرفتار افرادی شدیم که برای ما تحریم و تحقیر همراه آوردند، هیچ ایرانی نباید در انتظار دیدن فرزندش باشد یا منتطر باشد تا او را از پشت صفحه تلفن همراه ببیند، بلکه باید فرزندان خود را در کشور پر از فرصت و دارایی در کنار خود داشته باشد.

وزیر پیشین امور خارجه بیان کرد: اگر می‌خواهید کسی به ایران تحریم را تحمیل نکند، اگر می‌خواهیم کمر تحریم را بشکنید باید اول به جهان نشان دهید ما نمی‌پذیریم و نمی‌گذاریم کسی ما را تحریم کند و این کار را پای صندوق رای نشان خواهیم داد؛ افرادی که در 20 سال گذشته ما را تحریم کرده‌اند، دیگرانی که به جای محکوم کردن دشمنان، ما را متهم می‌کنند با رای شما باید همیشه به خانه بروند.

2-12.jpgامیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در یک سخنرانی در جمع خانواده‌های کشته‌شدگان در غزه، اسرائیل را تهدید کرد.

حاجی‌زاده در این سخنرانی در شامگاه دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ در تهران گفت: «درعملیاتی که علیه هواپیمای متجاوز آمریکایی در خلیج فارس اقدام کردیم، با یک موشک، هواپیمای گلوبال هاوک را سرنگون کردیم.

در عملیات دوم علیه آمریکا ۱۳ موشک به عین الاسد زدیم و درعملیات سوم درعملیات وعده صادق ۳۰۰ فروند موشک شلیک کردیم.» این فرمانده سپاه ضمن تأیید دوباره حمایت نظامی جمهوری اسلامی از گروه‌ تروریستی حماس و حزب الله لبنان گفت: «آرزومند فرصت عملیات وعده صادق ۲ هستیم.» حاجی‌زاده گفت که تعداد موشک‌هایی که برای این عملیات ادعا شده در نظر گرفته شده را نمی‌داند.

01_nbvi_jil_pz.jpgابراهیم نبوی - زیتون

آری به پزشکیان، «نه» به جلیلی

مرحله اول انتخابات کشور برگزار شد و رقابت میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم کشیده شد. برای من که در مرحله اول گفتن یک آری به پزشکیان لازم بود، اما در این مرحله نه فقط رای آری به پزشکیان، بلکه یک نه بزرگ به جلیلی لازم و ضروری است.

مردم بزرگ ایران!

ما که من خود را یکی از شما می‌دانم، روزهای تلخ و سیاهی را پشت سر گذاشتیم، اما هرگز در هیچ زمانی ایران به اندازه امروز در خطر نبوده است. در حال حاضر حدود ده سال است که چه در اواخر دوره اول روحانی، چه در تمام دوره دوم روحانی و چه در سه سال دولت رئیسی، یک باند خطرناک به رهبری جلیلی تمام تلاش خودشان را برای جلوگیری از بازگشت ایران به ریل کشورهای مهم جهان( اروپا و آمریکا) انجام دادند. هرچه گروه لیبرال‌تر و معقول‌تر حکومت به رهبری ظریف و روحانی و گروهی از اصلاح‌طلبان تلاش کردند با برجام مانع از ادامه انزوای ایران و تحریم سنگین ایران شوند، باند خطرناک سعید جلیلی با دولت پیدا و پنهان‌شان مانع این امر شدند. رئیسی، نمی‌دانست و نمی‌فهمید، قالیباف هم واقعا آنقدر که جلیلی خطرناک است، سیاست‌های دشمنانه با ایران ندارد، اما باور کنید سیاست‌های باند جلیلی علیه استقلال، آزادی ، جمهوریت و صلح است. جلیلی مصداق همان دزدی است که با چراغ آمده است. امروز صلب‌ترین و سخت‌ترین و سیاه‌ترین بخش جمهوری اسلامی در معرض قبضه‌کردن تمام قدرت در دست خود است. ممکن است گفته شود که عامل برهم ریختن برجام، دونالد ترامپ بود. شکی در این نیست، اما دشمنی جلیلی با حیات و رشد و شکوفایی سرزمین ایران اگر بیش از ترامپ و نتانیاهو نباشد، کمتر نیست. از یک سو خطر ورود ترامپ به کاخ سفید جلوی چشم ماست و از طرف دیگر خطر ورود جلیلی و باند خطرناکش به پاستور. رای به پزشکیان فقط یک آری مثبت به عدالت بیشتر، آزادی بیشتر و سلامت بیشتر جامعه نیست، بلکه یک نه به خطر جلیلی و باند اوست.

مردم بزرگ ایران!

من به عنوان کسی که دو بار به زندان جمهوری اسلامی رفتم، حداقل بیست سال است که آرزوی زندگی در ایران و راه رفتن در خیابان‌های تهران و شیراز و اصفهان را دارم، به عنوان کسی که از ۸۱ کتابی که نوشتم و ۴۶ مورد آن در ایران منتشر شده بود و حالا آثارم در ایران حق چاپ ندارد. به عنوان مردی که دو دهه عمرش را در دوری از خواهران و برادرانم گذراندم، حاضرم همه این مصائب تلخ و دردناک را تحمل کنم و هر تاوانی که لازم است بپردازم که کشور ایران به دست باند خطرناکی مانند سعید جلیلی که مثل دکتر استرنج لاو استنلی کوبریک هیستری ضد دشمن دارد و حاضر است خودش هم نابود شود تا آسیای بادی دشمن موهوم‌اش را نابود کند، نیافتد. امروز ایران در خطر بزرگی است. از شما می‌خواهم اهمیت این روزهای کمیاب را بدانید و در هر جایی که هستید روز جمعه آینده به پای صندوق‌های رای گیری بروید و با رای دادن به پزشکیان مانع ورود یک جریان خطرناک روی صندلی قدرت قوه مجریه بشوید.

من برای گفتن آری به پزشکیان هیچ تردیدی ندارم، او هیچ پرونده ناسالمی ندارد، هیچ فسادی در کارنامه او نیست، از نظر سلامت سیاسی و اخلاقی و شرافت انسانی حزو معدود سیاستمدارانی است که نه اهل دروغ و دغل‌بازی است و نه اهل ریا و پشت هم اندازی. من واقعا با تمام وجود قصد دارم به پزشکیان رای بدهم. جمعه آینده من باید بروم تا نگذارم موجودی خطرناک مانند جلیلی روی صندلی قدرت ننشیند.

او آمد!

| No Comments

1-13.jpgانتخابات فرانسه؛ پیروزی چشمگیر راست افراطی در دور اول، واکنش‌های متفاوت سیاستمدران اروپایی

بی بی سی - حزب راست افراطی «اجتماع ملی» پس از کسب بیش از ۳۳ درصد آراء و پیروزی چشمگیر در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه، اکنون در پی کسب اکثریت است. امانوئل مکرون از ائتلاف چپ که در انتخابات دوم شد، خواست با ائتلاف میانه‌رو او همکاری کند تا مانع اکثریت راست افراطی شوند. سیاستمداران اروپایی هم واکنش‌های متفاوتی به دستاورد این حزب در این انتخابات نشان داده‌اند.

حزب اجتماع ملی با فاصله‌ای قابل توجه نسبت به احزاب میانه‌رو برنده دور نخست این انتخابات شد که به معنی نزدیک شدن این حزب به در دست گرفتن قدرت در فرانسه است.

با مشخص شدن کسب بیش از ۳۳ درصد آراء از سوی حزب راست افراطی «اجتماع ملی»، مارین لوپن رهبر این حزب در جمع هواردارانش که هورا می‌کشیدند گفت: «بلوک حامیان مکرون حذف و محو شد.»

سیاستمداران اروپایی واکنش‌های متفاوتی به دستاورد این حزب راست افراطی در این انتخابات نشان داده‌اند.

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان و از مقام‌های پیشین اتحادیه اروپا، هم هشدار داد که این یک چرخش خطرناک است. او همچنین ادعاهایی درباره «نفوذ روسیه» در «بسیاری از احزاب راست افراطی در اروپا» مطرح کرد.

آنالینا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، نگرانی‌های مشابهی را در مورد کشوری که «نزدیک‌ترین شریک و بهترین دوست» می‌داند، تکرار کرد و گفت: «حزبی که اروپا را مشکل و نه راه‌حل می‌پندارد، [در انتخابات] خیلی جلوتر است.»

اما خیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرای «آزادی» هلند، با انتشار شکلک‌های (ایموجی‌های) قلب و عضله بازو ابراز خوشحالی کرده است.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، هم گفته است که تلاش‌ها برای «اهریمن‌سازی» از رای‌دهندگان راست افراطی تاثیر خود را از دست داده است.

کی‌یر استامر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، هم گفت که این نتیجه نیاز سیاستمداران به پاسخگویی به رای‌دهندگان ناراضی را برجسته می‌کند.

نتایج شمارش آراء در مرحله اول و برآوردهایی که بر اساس آن و همچنین نظرسنجی‌ها در حوزه‌های رای‌گیری نشان داده است حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه حدود ۳۳/۲ درصد آراء در مرحله اول انتخابات سراسری فرانسه را به دست آورده است که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ است که ۲۸/۱ درصد آراء را کسب کرد. ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون با ۲۱ درصد آراء در رتبه سوم قرار دارد.

ژردن باردلا، رهبر ۲۸ ساله حزب اجتماع ملی، یکشنبه شب در حالی که بسیار شاد به نظر می‌رسید گفت: «اگر فرانسه به من رای دهد، من در پی آنم که نخست‌وزیر همه مردم فرانسه شوم.»

رای‌دهندگان فرانسوی دیروز یکشنبه (۳۰ ژوئن) با حضور بی‌سابقه‌ای در این انتخابات زودهنگام شرکت کردند.

سه بلوک سیاسی بزرگ در این انتخابات رقابت کرده‌اند: اجتماع ملی راست افراطی، ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، و ائتلاف جبهه مردمی جدید متشکل از نیروهای چپ میانه و سبز و چپ.

حزب «اجتماع ملی»، به رهبری مارین لوپن و ژردن باردلا، سه هفته پیش هم در انتخابات پارلمانی اروپا پیروز شدند.

مارین لوپن بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات امروز فرانسه در سخنانی در جمع هوادارانش در حوزه شمالی خود در هنین-بومونت گفت: «دموکراسی حرف خودش را زده است و فرانسوی‌ها حزب اجتماع ملی و متحدانش را در راس قرار داده‌اند و عملا اردوگاه مکرون را از بین برده‌اند.»

dePolice.jpgایران وایر - یک مرد ایرانی که با چاقو به نیروهای پلیس در منطقه «میتل‌فرانکن» واقع در ایالت بایرن آلمان حمله کرده بود با شلیک این ماموران کشته شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان، این حمله عصر یک‌شنبه ۱۰ تیر و در نزدیکی یک ایستگاه راه آهن به وقوع پیوسته است.

سخنگوی پلیس محلی گفت که به رغم انجام کمک‌های اولیه، مرد مهاجم در محل حادثه در ایستگاه قطار جان باخت.

جراحت جان باخت».

:::

در این حمله که هنوز انگیزه اصلی آن مشخص نیست به هیچ یک از ماموران پلیس فدرال آلمان آسیبی وارد نشده است.

بر اساس گزارش پلیس، فرد مهاجم ابتدا به یک خودروی گشتی در ایستگاه قطار حمله کرد، سپس با چاقو به سمت افسران پلیس یورش برد.

وی پس از واکنش و تیراندازی پلیس به شدت مجروح شد و با وجود اقدامات اولیه درمانی توسط پلیس و اورژانس، عصر روز یکشنبه بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

گزارش پلیس آلمان گفته، پلیس جنایی «شواباخ» با همکاری نزدیک با دفتر دادستانی نورنبرگ-فورت تحقیقات را برای روشن شدن پیشینه این رویداد آغاز کرده است. ایستگاه قطار نیز در حال حاضر تا تکمیل اقدامات پلیس جنایی بسته شده است.

پیش‌تر و در روز ۱۱ خرداد، یک پناهنده مرد افغان با حمله به گروهی در شهر مانهایم آلمان، یک پلیس را کُشت و پنج تن دیگر را زخمی کرد. در میان مجروحان یک فعال ضد اسلام دیده می‌شود. روز ۱۶ خرداد نیز یک سیاست‌مدار راست‌گرا در این شهر هدف حمله با چاقو قرار گرفت.

sorosh.jpgاز کرامات سروش: غیب‌بینی علیه چپ‌ها، تیزبینی به نفع اصلاح‌طلبان

حسن ستایش ــ رادیو زمانه

عبدالکریم سروش چشمانی دارد به قدرت سوپرمن. از یک سو، روزنه‌های کوچک امید به اصلاح‌طلبان را می‌بیند و برایمان تبلیغ‌شان را می‌کند؛ و از سوی دیگر، آنچه را هرگز رخ نداد، در عوالم غیب می‌بیند تا خود را در کنار مد روزِ مشترک جمهوری اسلامی و سلطنت‌طلبان، «چپ‌هراسی»، قرار دهد.

عبدالکریم سروش، واعظ و نویسنده‌ی لیبرال‌ـ‌مذهبی، بار دیگر در آستانه‌ی دور اول انتخابات بر منبر خطابه تکیه زد و با ادبیات مطنطن‌اش، مریدان‌ را به شرکت در انتخابات فراخواند.

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی هشتم تیر و با حضور محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، و مصطفی پورمحمدی برگزار شد. پزشکیان و جلیلی در انتخاباتی که بر اساس آمار رسمی کمترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را داشت، به دور دوم راه یافتند.

واعظِ پوپری پیش از برگزاری دور اول فراخوان به مشارکت داد و گفت که «تحول‌خواه» است و می‌خواهد نظامی جدید جایگزین نظام کنونی شود اما انتخابات پیش رو «روزنه کوچک امیدی» را باز کرده است.

این تنها حرف عبدالکریم سروش نبود. او سخنانش را با انتقاد از چپ‌ها و دیگر مخالفان نظام پادشاهی در انقلاب ۵۷ آغاز کرد و تلویحاً مدعی شد که بهترین نتیجه‌ی حاصل قدرت‌گرفتن طیف خمینیست‌ها بود چون دیگر نیروهای حاضر در انقلاب در صورت رسیدن به قدرت از این هم بدتر بودند.

در واقع، سروش یکی از کرامات‌اش، یعنی غیب‌گویی را به نمایش گذاشت. غیب‌گویی او اما درآمیخته بود با عیب‌پوشی و پنهانکاری و فرار از پاسخگویی. چرا که دست‌آخر این توده‌ای‌ها و چپ‌ها و چریک‌ها و حتی مجاهدین خلق نبودند که به قدرت رسیدند، دولت تشکیل دادند و انحصار خشونت را در دست گرفتند. بلکه اسلام‌گرایان و خمینیست‌ها، یعنی جبهه‌ای که عبدالکریم سروش به آن تعلق داشت، در صدر نشستند و دست به اعدام و جنایت و تصفیه گسترده مخالفان‌شان از نهادهای گوناگون زدند.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

عبدالکریم سروش ــ که خود از اعضای ستاد انقلاب فرهنگی و همسنگر مصباح یزدی در مناظره‌های تلویزیونی علیه دیگر مخالفان چپ‌گرا بود و هرگز به خاطر نقش خود در تصفیه بسیاری از دانشگاه‌ها عذرخواهی نکرده است ــ با کنار کشیدن خود از همه‌چیز، چنین موعظه‌ی غیب‌گویانه‌اش را ادا کرد:

از انقلاب بهمنی چنین انتظاری داشتیم و فکر می‌کردیم با برافتادن یک نظام استبدادی نظام عادلانه‌ای جای آن خواهد نشست. اما این اتفاق نیفتاد و استبدادی سکولار با استبدادی دینی جایگزین شد. چنانکه من بارها گفته‌ام، تقریبا هیچ یک از آن وعده‌ها که انقلابیون می‌دادند، هیچ‌کدام محقق نشد. البته این معنایش این نیست که اگر گروه‌های دیگر هم به قدرت رسیده بودند، چنان می‌کردند. نه خیر. اگر مجاهدین یا چریک‌ها هم به قدرت می‌رسیدند، بدتر از این نظام و این رژیم بودند. آنها هم در فشردن گلوی آزادی و محترم نشمردن جان آدمیان عقب‌تر که نه، پیشروتر از این نظام کنونی بودند. همچنین اگر چپ‌ها و توده‌ای بر سر کار می‌آمدند، با کمال تأسف، اینها همه‌شان دچار استبداد نظری هستند و بنابراین روزگار خوشی را برای آدمیان نمی‌آورند...

عبدالکریم سروش خود از کسانی بود که در «فشردن گلوی آزادی» در سال‌های ابتدایی انقلاب نقشی اساسی داشت. او حالا هر گونه نقشی در انقلاب فرهنگی و «پاکسازی» دانشگاه‌ها را انکار می‌کند و آن را به گردن این یا آن رئیس دانشگاه می‌اندازد؛ اما آن زمان در ۲۹ خرداد ۵۹ در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی گفته بود:

لازم است در دانشگاه ها پاکسازی و تصفیه صورت گیرد تا اثرش در همۀ جامعه آشکار گردد، هوسناکان و پیروان سایر مکاتب چون اندیشه خود را به جای دیگر فروخته‌اند دم از عدم امکان انقلاب فرهنگی می زنند.

آن زمان که واعظِ اخلاق به تصفیه و پاکسازی توصیه می‌کرد، توده‌ای‌ها و فدائیان و حتی «مسلمانان مبارز» ــ که بر خلاف چپ‌های رادیکال از جمهوری اسلامی حمایت کرده بودند ــ علیه این اقدام موضع گرفتند. بسیاری دیگر از روشنفکران دیگر هم به این تاخت‌و‌تاز علیه آزادی بیان در نهاد دانشگاه حمله کردند. سروش ولی در میزگردهای «کیهان فرهنگی» از ضرورت انقلاب فرهنگی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها دفاع می‌کرد.

ma.jpgتوانا - بخش‌هایی از سخنان مصطفی مهرآیین جامعه‌شناس در مناظره با بیژن عبدالکریمی درخصوص مشارکت یا تحریم انتخابات: «می‌گویند ازجلیلی می‌ترسیم ایشون طالبان هستند...

ما مگر بزرگتر از جلیلی یا طالبان نداشتیم؟

ما یک رهبر ولی فقیه مطلقه کاریزماتیک دارای عنصرالهی بسیار متنفذ بر روح و‌ روان مردم به اسم آیت‌الله خمینی تجربه کردیم. ما را از جلیلی می‌ترسانید؟»

:::

IT.jpgشیطان‌سازی از واژه راست افراطی دیگر اثر خود را از دست داده است

ایندیپندنت فارسی - ملونی در نخستین موضع‌گیری خود پس از انتخابات فرانسه ضمن تبریک به مارین لوپن و حزب راست‌گرای اجتماع ملی گفت:‌ «تلاش برای شیطان‌سازی و به حاشیه راندن افرادی که به چپ‌ها رای نمی‌دهند، تله‌ای است که روز به روز افراد کمتری در آن می‌افتند.»

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا پس از پیشتازی راست‌گرایان در دور نخست انتخابات فرانسه گفت: «تلاش‌ها برای شیطان‌سازی از راست افراطی دیگر اثر خود را از دست داد است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملونی در نخستین موضع‌گیری خود پس از انتخابات فرانسه ضمن تبریک به مارین لوپن و حزب راست‌گرای اجتماع ملی گفت:‌ «تلاش برای شیطان‌سازی و به حاشیه راندن افرادی که به چپ‌ها رای نمی‌دهند، تله‌ای است که روز به روز افراد کمتری در آن می‌افتند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ملونی، راست‌گرا‌ترین رهبر ایتالیا از جنگ جهانی دوم به این سو به‌شمار می‌رود.

jalili.jpgرادیو بین المللی فرانسه - به گزارش برخی رسانه‌های ایران، کلیه دروس این هفته حوزه علمیه قم با هدف «مشارکت بیشتر در جهاد تبیین» تعطیل شدند. همزمان ستاد سعید جلیلی با ارسال پیامک از روحانیون و طلبه‌ها برای اعزام به روستاها، مساجد و مناطق مختلف کشور دعوت کرده است.

درحالی که تنها چهار روز تا برگزاری دومین دور چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، برخی منابع خبری در ایران خبر دادند که معاونت آموزش حوزه علمیه قم درس‌های هفته پیش رو را تعطیل اعلام کرده است.

در بیانیه این معاونت که توسط رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده، آمده است: «با توجه به ضرورت نقش آفرینی طلاب و اساتید در دعوت مردم به مشارکت حداکثری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت بیشتر در جهاد تبیین، کلیه دروس (...) تعطیل اعلام می‌شود.»

برخی رسانه‌ها همچون وب‌سایت خبری «انتخاب» هدف از این اقدام را در راستای حضور روحانیون حوزه علمیه در روستاها به منظور تبلیغ برای سعید جلیلی ارزیابی کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بر اساس گزارش این وب‌سایت، ستاد تبلیغاتی جلیلی، با ارسال گسترده پیامک برای روحانیون و طلبه‌ها از آن‌ها برای اعزام به روستاها، مساجد و مناطق مختلف کشور دعوت کرده‌اند.

انتشار این خبر واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. از جمله اینکه افرادی با انتقاد از این موضوع گفتند که چرا روحانیون بایستی با بودجه دولتی برای تبلیغ برای نامزد اصولگرایان بسیج شوند. افرادی دیگری با اشاره به عدم محبوبیت روحانیون در جامعه، در ماهیت اثرگذاری چنین اقدامی تردید کردند.

enr.jpgمتن سخنرانی اسماعیل نوری علا در مهستان سکولار دموکرات ها

جمعهء پیش عملیاتی به نام «انتخابات» در ایران به پایان رسید و نتیحه آن هم دیروز به این صورت از جانب ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شد: «هیچ کدام از چهار نامزد این انتخابات نتوانستند نیمی از آرا را به خود اختصاص دهند. مسعود پزشکیان با حدود ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار رای به دور دوم راه یافتند».

من البته وقتی خود را آماده انجام گفتار امروز می کردم امیدوار بودم که تا امروز رئیس جمهور بعدی حکومت اسلامی روشن شده باشد و من بتوانم موضع گیری های نیروهای مختلف را در رابطه با این نتیجه مورد بحث قرار دهم. اما چنین نشد و انتخابات به دور دوم رفت و حالا ما می دانیم که جمعهء آِنده خواهیم دانست که آقای مسعور پزشکیان رئیس حمهور حکومت اسلامی خواهد بود و یا سعید جلیلی. بنا بر این تا جمعهء آینده سخن من نه دربارهء نتایج انتخابات بلکه دربارهء دلایل کسانی است که در دادن رأی شراکت کرده اند. بخصوص، همانگونه که از عنوان این مطلب بر می آید، قصد من تشریح موضعی است که از طرف گروهی گرفته شده که آقای محسن رنانی، استاد دانشگاه اصفهان، آنها را «وسط باز» می خواند و خواست شان را انجام «انقلاب از بالا» اعلام می کند و، برای وصول به این مقصود، در رأی گیری شرکت کرده و به پزشکیان (که نامزد اصلاح طلبان خوانده شده) رأی می دهند.

ایشان در مورد وسط بازی می نویسد: «پیدایش طیف گسترده‌ای از روشنفکران و کنشگران "وسط ‌باز" طلیعهء شکل‌گیری یک جامعه مدنی ژله‌ای است و نشانه‌ای امیدبخش از ورود جامعه به مرحلهء "سال صفر توسعه"، یعنی آغاز مرحلهء بلوغ مدنی جامعه است... پیدایش طبقه‌ای از روشنفکران، کنشگران و نخبگان "وسط ‌باز" ضروری و امیدبخش است. چند نخبه "وسط‌ باز" کاری از پیش نمی‌برند اما وقتی آنان به طبقه تبدیل شوند، تحولات تاریخی را کم‌هزینه‌تر می‌کنند. چون جامعه همیشه قشر‌های وسط ‌باز دارد اما وقتی "نخبگان وسط ‌باز" آنها را نمایندگی نمی‌کنند، قشرهای وسط‌ باز جامعه هم مجبورند به سوی یکی از دو قطب افراطی بپیوندد.»

ایشان در مورد خود می افزایند: «من به تمام معنا یک "وسط ‌باز"‌ام و این نوشته را هم بر اساس ماموریت "وسط ‌بازی" که سال هاست بر دوش خود گذاشته‌ام منتشر می‌کنم. با وجود خطر خشمی که ممکن است با انتشار این یادداشت از سوی حکومت برانگیزم، و با وجود احتمال ناخشنودی بسیاری از جوانان معترض و یا حمله و اهانت آن بخشی از هموطنانم که براندازی خشونت‌بار را تنها راه رهایی از ناکارآمدی و جور نظام حاکم می‌دانند، وظیفهء روشنفکری و روشنگری من حکم می‌کند که هشدار خودم را نسبت به روند موجود با صدای بلند به هر دو طرف اعلام کنم».

1-3.jpgمحمدعلی ابطحی، معاون خاتمی در دولت اصلاحات، در اینستاگرام نوشت: «با انتخاب یک رییس‌جمهور تندرو حکومت سقوط نمی‌کند.« او افزود: «فکر چهل ساله سقوط نظام را از سر بیرون کنید. نمی‌شود. با رای دادن در مرحله دوم حماسه اعلام نارضایتی را تکمیل کنید.»

یک عده در داخل و خارج میگویند باید کاری کرد که جلیلی بیاید تا زمینه سقوط جمهوری اسلامی سریعتر فراهم آید.

میگویند ترامپ و جلیلی به عنوان دونفر افراطی به تیپ وتاپ هم می زنند و سریعتر جمهوری اسلامی سقوط می‌کند.

ولی تجربه کردید با انتخاب یک رییس‌جمهور تندرو‌ حکومت سقوط نمی‌کند. خیلی ها به همین دلیل به احمدی نژاد رأی دادند.
فکر ۴۰ ساله سقوط نظام را از سر بیرون کنید. نمی‌شود.

ولی با رای دادن بقول شروین برای یک زندگی معمولی به مردم ایران کمک کنیم.

در دور اول نارضایتی جدی ای از مردم ایران به نمایش گذاشته شد.

با رأی دادن به پزشکیان در مرحله دوم بنوع دیگری می توانید از وضع موجود و سیاستهای آقای جلیلی ابزار نارضایتی کنید

01_parastui.jpg

پرویز پرستویی - شما بویی از انسانیت نبرد‌ید

واکنش تند پرویز پرستویی به ضرب و شتم شهروند تبریزی در حمایت از پزشکیان؛ شما بویی از انسانیت نبرد‌ید

اعتمادآنلاین - پرویز پرستویی در واکنش به ضرب و شتم شهروند تبریزی در حمایت از دکتر پزشکیان توسط گروهی از افراد تندرو متنی را منتشر کرد.

به گزارش سینما اعتماد او نوشت: ((باز این چه شورش است که در خلق عالم است ))

ایّام ،ایّام انتخابات ریاست جمهوری است و ...

یکی دلش میخواد شرکت کنه و رای بده

یکی دلش نمیخواد شرکت کنه ورای نمیده

اونی هم که شرکت میکنه ،به هرکسی که تشخیص بده و قبول داشته باشه رای میده...

این حق طبیعی هر شهروندی است ،مثل همه جای دنیا...

حالا خودتون قضاوت کنید ، یک شهروند در تبریز به دلیل نصب تبلیغ دکتر پزشکیان روی شیشه خودرو شخصی در مقابل چشم همسر و کودکان خردسال خودش مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته و با شوکر این چنین مورد شکنجه و آزار جسمی و روانی قرار می گیرد.

این ویدئو نمایشگر چیست ؟

کی قراره دست از این کارها برداریم ؟

گناه اون دو کودک و مادر چیست که باید به دلشوره و تن لرزه بیافتند؟

به نظرم اون مامور خاطی بویی از انسانیت نبرده وباید شناسایی و مورد مواخذه قراربگیرد..

آیا این رفتار ،قانونی است ؟

--پرویز پرستویی

tajik.jpgمحمدرضا تاجیک، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به رای ندادن اکثریت مردم، گفت: «جامعه به یک بلوغی رسیده که دیگر به راحتی از سوی شخصیت‌ها تحریک‌ به مشارکت نمی‌شود.»

او افزود: «جامعه تحلیل می‌کند و اسیر جو و تبلیغات نمی‌شود و نمی‌شود با ایجاد یک جو تبلیغاتی سنگین او را متحول کرد.»

محمدرضا تاجیک با اشاره به دومرحله‌ای شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اکنون روند به سمتی می‌رود که در آن کسی که بتواند نبض دوران آستانه‌ای امروز را فهم کند و براساسش ستادهای انتخاباتی خود را به حرکت درآورد و از مولفه‌های جدید استفاده کند تا ریزش آرا نداشته باشد و بتواند آرای رویشی هم جذب کند، پیروز است.

متن کامل گفت‌وگو با محمدرضا تاجیک را در ادامه می‌خوانید:

تحلیلی از فضای انتخابات باتوجه به میزان مشارکت ارائه می‌دهید؟

نتیجه انتخابات یک رخداد بود. رخداد قابلیت پیش‌بینی‌ ندارد، تحلیل‌ها را دچار لکنت و نظرسنجی‌ها را با بن‌بست مواجه می‌کند؛ یک مصاف نظری ایجاد می‌کند و بهت و حیرانی روشنفکران، کارشناسان و تحلیلگران را به همراه دارد. نظرسنجی و تحلیل‌هایی نداشتیم که چنین پیش‌بینی‌ای از مشارکت ارائه کرده باشند. قبل از انتخابات گفته بودم امکان مشارکت با دم مسیحایی هم ممکن نیست و گفته بودم احساس شدیدی در جامعه وجود دارد که همان احساس مهجوری و بی‌قدرتی سیاسی، بی‌تاثیری و بیگانگی و یک نوع استیصال و ناباوری سیاسی است.

قشر خاکستری ما از قشر خاکستری گذشته متفاوت شده است. این قشر، خاکستریِ کدر است و با انگیزش‌های گذشته به حرکت درنمی‌آید و نمی‌شود با همان محرک‌ها و اقدامات تهیجی که در گذشته انجام می‌شد و درصدی از آن را به حرکت درمی‌آورد الان هم حرکتی انجام داد.

یعنی توصیه‌های رهبری بر مشارکت حداکثری با مخالفت ساختارهایی در نظام مواجه شد؟

برخی نهادهای قدرت، محرک‌هایی را وارد فضای انتخابات کردند که خیلی مشارکت‌برانگیز نبود.

گفتید ارزیابی درستی نسبت به قشر خاکستری وجود نداشت و نیز اینکه جریان اصلاحات توان خود را برای مشارکت به کار گرفت و اصولگرایان هم به میدان آمدند، جریان اصلاحات هم تاکید داشت که قشر خاکستری اگر به میدان بیاید آرایش به آنان تعلق می‌یابد. اینکه ذائقه قشر خاکستری تفاوت یافته است می‌تواند دلیلی بر این موضوع باشد؟

جامعه تغییر ذائقه داده ولی ما در یک جای تاریخ قفل شده بودیم. جامعه رفته بود و ما ایستاده بودیم و تحول در جامعه را درک نکرده بودیم.

Nikrooz_Azami_3.jpgدر این دوره از معرکه‌گیری «انتخابات» اتفاق جالبی افتاده که نشان از تغییر بنیادی در نحوه نگرش‌ها و عملکردها دارد. پیش از این همه‌ی آنهایی که اصلاح طلبی را به ایدئولوژی خود تبدیل کرده بودند مدام خارج و داخل می‌کردند تا با کوبیدن ایرانیان خارج بگویند داخل همینی است که ما می‌گوییم و ما رفتار می‌کنیم.

رضا رشیدپور در توییتر نوشت: اتفاقا گاهی باید به عقب برگردیم و ببینیم چه بر ما گذشته است. این فیلم یک دقیقه‌ای را شما هم ببینید. ارزشش را دارد.

Hamed_Aiynehvand_3.jpg۱. به عنوان یک تحریمی جمهوری خواه که پس از انتخابات ۹۶ آینده ایران را در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ارزیابی نمی‌کند نمی‌توانم خوشحالی خود از عدم شرکت بیش از ۶۰ در صد مردم بنا به آمار رسمی و بنا به برخی آمارهای غیر رسمی تا ۷۰ درصد در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم را پنهان کنم. آماری که به روشنی نشان می‌دهد عصر اصول گرایی و اصلاح طلبی به پایان رسیده است و قاطبه مردم خواهان عبور از جمهوری اسلامی هستند. پیش بینی می‌کردم محمد باقر قالیباف که پس از ریاست مجدد بر مجلس دوازدهم و شکست‌های پیا پی در ادوار گذشته ریاست جمهوری، مجدد اسب خود را برای این مهم زین کرده بی گدار به آب نزده وپس از هماهنگی با بیت رهبری و هم چنین کلیه گرایش‌های اصول گرایی و اطمینان از اینکه همگی پوششی ایشان هستند و شب انتخابات به نفع وی کنار می‌روند پا به میدان نهاده است. آنچه اما از صندوق بیرون آمده حکایت دیگری دارد که نیازمند تحلیل و بررسی است. بررسی پایگاه اجتماعی راست سنتی در گذشته و اصول گرایان در امروز و تحلیل نتایج انتخابات ادوار گذشته نشان می‌دهد آنها بدنه رای ثابتی دارند که عمدتا سازمانی و بوروکراتیک است و در صورتی که مشارکت پائین باشد پیروز میدان هستند. به عبارت دیگر تصور می‌شد در صورت مشارکت خیلی پائین قالیباف در دور نخست پیروز شود یا در صورت دو مرحله‌ای شدن با مشارکت بالای ۳۵ درصد رقیب پزشکیان در دور دوم باشد.

Mehrzad_Nekourouh.jpgباید به حاکمیت همیشه یادآوری نمود که "قضاوت سیاسی همیشه با مردم است نه با حاکمیت".

همچنین، توجه شهروندان ایرانی به ضریب اعتمادِ اعداد و ارقام و آمار حکومتی موجه میباشد : این ضریب در ج ا تنها ۹٪ میباشد. بنابراین جدا توصیه می‌گردد به هیچ وجه از آمار و ارقام حکومتی یا رسانه ها و نهادهای داخلی یا وابسته به کشورها و سرمایه های خارجی استفاده ننمایند.
پس چه باید کرد ؟
طبق شواهد و آنالیزهای دقیق روزمره و هفته های اخیر، تخمین کانال پوپولیسم از :
مشارکت در تهران بین ۳ تا ۸٪
در کل کشور، بین ۷ تا ۱۴٪ میباشند.

Abolfasl_Mohagheghi_4.jpgمضحکه انتخابات مرحله اول پایان یافت. مرحله دوم نیز پایان خواهد یافت. قرار نیست چیزی تغییر یابد. چرا که هنوز خودکامه مطلق با خطوط قرمز خود فرمانروای مطلق است.

انتخابات تنها نمایشی بود برای ترمیم دیوارهای فروریخته جمهوری اسلامی. دیوارهائی که هنوز دیکتاتور قادر به دیدن بنیان‌های ویران‌شده آن نیست.

حاضر به قبول فروریختن باورهای یک ملت و پشت کردن به انقلابی که ویرانگر بود. انقلابی که نه تنها در‌های بهشت را نگشود و مردم را به درجه انسانیت نرساند، بل هر آنچه داشت از کفش بگرفت و در‌های جهنم را بر رویشان گشود.

Mehdi_Kouhestani.jpgنیمه اول

تا اینجای ماجرا با خرج دهها یا صدها همت (هزار میلیارد تومان ) و لشگر کشی٬ نیمه اول بازی خودی ها برای گرفتن صندلی ریاست جمهوری تمام شد. هر دو جناح اقتصادی نه سیاست روز همانند آزادی اجتماعی-مدنی٬ زنان٬ صدها هزار زندانی٬ مطبوعات را قبول نداشتند و برنامه ای هم نداشتند زیرا می دانستند نمی توانند دخالتی در مسایل پایه ای اقتصادی حقوق بشر و دستمزدبگیران داشته باشند و هر دو جناح قبول دارند که تدارکاتچی امنیتی-اقتصادی ها و با رهبری شیعه علما هستند٬ اما برای بیرون رفتن از این بحران دو رویکرد اقتصادی متفاوت دارند.

این بازی برای داخل کشوری ها زیر ضرب روشن بود که چگونه با صرف این مقدار هنگفت پول، تمامی این فعالیت ها مهندسی شده است٬ هزینه پرداز کیست و از کجا می آید؟ از آگهی ها و تبلیغات های میلیاردی، پخش غذا ( میلیون ها غذایی نذری گونه شرکت های محصولات غذایی مانند هانی) مخارج افراد و مداحانی مانند حاج منصور ارضی تا محمد علی قلی‌ها که زمانی مدیرعامل متروی تهران در دوران شهرداری قالیباف که شبانه روز تنورانتخابات را به سبک هیئت های عزاداری- دیسکوی سالار عقیلی گرم نگه دارشتند٬ دهها هزار حامی اشان به سبک هیئت های عزاداری همه فصول استادانی هستنداین کار را پیش میبرند و در۴۵ سال گذشته یاد گرفته اند اشک در بیاورند و در مسیر راهپیمایی اربعین کربلا صدها هزار نفر را سرپا نگه دارند (از پر و خالی کردن شکم ها تا جای خواب) و از همه مهمتر اینکه چگونه کارها را باید پیش برد که کسی نفهمد مافیا چگونه کار می کند. از حمل و نقل افراد در مناطق دور افتاده تا لشگر کشی در کارخانجات و ادارات تا پر کردن سالن ها و ورزشگاهها با پخش غذایی و تنقلات نذری شان و با به پرواز در آوردن کاندیدهایشان با هواپیماهای خصوصی بدون سقوط همانند هلکوپتر رییس جمهور قبلی. البته همه این تحرکات بسیار کنترل شده بود و نقشه راه داشته و شناسایی می شد که چه کسانی باید شرکت کنند و چه بگوییند و چه کاری انجام ندهند. اما این هیئت های عزاداری-دیسکوی انتصاباتی از طرف چه جریاناتی حمایت مالی می شوند؟ یک طرف هلدینگ های کویر- سدید - آریاک، کارمانیا، کرمان خودرو٬ هانی و طرفداران بازار آزاد شیکاگویی هستتند. و در بخش دیگر بنیادهای اقتصادی وابسته به رهبری، سپاه اقتصاد-امنیتی که با در دست داشتن ۸۰ درصد اقتصاد این خیمه شب بازی را کنترل می کند و در مقابل هر نیرویی با یک رقم کوچک از طرف قرارگاه خاتم النبیا، هلدینگ‌ های بنیاد مستضعفان ، بنیاد اجرایی امام، غدیر - شرکت یاس، برکت، بهمن، اطلس مثل دیو ایستاده اند.

شب ۷ تیر ماه پمپ بنزین های تهران تا حدودی بسته شد و وضعیت امنیتی بالا رفت که همانند سال شصت بود و ایست بازرسی بسیج و سپاه فعالیت می کرد و مهم‌تر جایگاههای خالی از مردم ولی رای های میلیونی که فقط بقول مردم که می گویند طرف رای را در صندوق انداخت و عقب عقب راه افتاد و دولا و راست می شد که وقتی سوال کردند این کارها چی هست گفت دارم دعا می کنم به این صندوق که معجزه می کند اسم حسن می اندازی ولی حسین در می آید بصورت هرمی. (۱)

طرفداران اقتصاد بازار تحت پوشش پزشکیان باید هم ۱۴۰ اقتصاد دان بازار آزاد را همانند حمیدرضا برادران شرکا، ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت خاتمی، محمدباقر بهشتی - کسی که در مصاحبه اش با آژانس خبری نصر می گوید "لذا برای رونق سرمایه گذاری چاره ای نداریم که نظام اداری و اقتصادی کشور را به گونه ای اصلاح کنیم که دولت روز به روز کوچکتر و کارآمدتر شود." و مسعود روغنی زنجانی- رئیس سازمان برنامه و بودجه، باید فیلم خرانه پنهانش را دید. تا سعید لیلاز مشاور اصلی خودروسازی ها و از نمایندگان اصلی گرایش شیکاگویی اقتصاد ایران که می گویید : حاکمیت خود را برای رییس جمهور شدن پزشکیان آماده کرده است. ؟!؟!!

1-10.jpgاکبرنژاد: در شرایطی که نگاه امنیتی حاکم است، عملکرد رؤسای جمهور چقدر می‌تواند متفاوت باشد؟

۴۵ سال است نتیجه‌ی این ریل‌گذاری را دیده‌ایم. همه‌ی دولت‌ها با ایده‌های مختلف، در نهایت به بن‌بست خورده‌اند. آقای پزشکیان واقعا می‌تواند کاری بکند یا فرصت فرافکنی برای نظام درست می‌کند؟

فردا دوباره همین بدبختی‌ها را خواهیم داشت و عامل آن، دولت اصلاح‌طلبان خواهد بود.

Ali_Khamenei.jpgآقای خامنه‌ای روز سه شنبه پنجم تیر ماه سال جاری در حضور عقب افتادگانی مشخص و دائمی چنین می‌گوید:
" دولت سیزدهم از ظرفیت‌های کشور خوب استفاده کرد و اگر دولت ادامه پیدا می‌کرد بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می‌شد. "
برای ترجمان چرندیات این موجود، ناگزیر به بیان مختصر درباره چند اصطلاح و مفهوم مربوط به هم به شرح زیر می‌باشد.
۱. توسعه، فرآیندی است از تغییر و تحول فراگیر که طی آن جامعه توان و قدرت استفاده از ظرفیت‌های تاریخی خود را به دست می‌آورد؛ و فرآیند توسعه از مراحل زیر عبور می‌کند:
۱-۱. فرو پاشی جامعه کهن
۲-۱. ایجاد دولت مدرن توسعه خواه
۳-۱. مدرن شدن فنون تولید
۴-۱. مدل فنی و تولید و مصرف انبوه اقتصادی

01_zeydabadi_jil_pz.jpg

احمد زیدآبادی نوشت: برخی دوستان می‌گویند؛ شرکت در انتخابات انگشت زدن در خون قربانیانِ حوادث خونبار سال 1401 است. این در حالی است که رأی دادن، شانس مسعود پزشکیان را بالا می‌برد و رأی ندادن سبب پیروزی سعید جلیلی می‌شود. حال پرسش این است که آیا فقط تمهید پیروزی پزشکیان، انگشت زدن در خون قربانیان است ولی زمینه‌سازی برای ریاست‌جمهوری جلیلی، تکریم آن جانباختگان؟

فقط تمهید پیروزی پزشکیان، انگشت زدن در خون قربانیان 1401 است ولی زمینه‌سازی برای ریاست‌جمهوری جلیلی، تکریم آن جانباختگان؟!

اعتمادآنلاین - احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی اش نوشت: برخی دوستان می‌گویند؛ شرکت در انتخابات انگشت زدن در خون قربانیانِ حوادث خونبار سال 1401 است. این در حالی است که رأی دادن، شانش مسعود پزشکیان را بالا می‌برد و رأی ندادن سبب پیروزی سعید جلیلی می‌شود.

حال پرسش این است که آیا فقط تمهید پیروزی پزشکیان، انگشت زدن در خون قربانیان است ولی زمینه‌سازی برای ریاست‌جمهوری جلیلی، تکریم آن جانباختگان؟

این منطق، درست شبیه برخورد برخی تندروهای داخلی با افراد مخالف و منتقد خود است که هر انتقادی از عملکردشان را به "خیانت به خون شهدا" نسبت می‌دهند.

انتخابات امری عرفی و مبتنی بر حسابگری‌های سیاسی افراد و گروه‌ها و اقشار مختلف است. برخی اما از موضع مذهبی و برخی نیز از موضع سکولاریستی و حتی ضدمذهبی، این پدیدۀ عرفی را قدسی می‌کنند. مذهبی‌ها در قدسی‌سازیِ امور عرفی، دچار خلط مبحث یا عوامفریبی می شوند، اما دچار تناقض ذهنی نمی‌شوند، حال آنکه سکولارها و بخصوص ضدمذهبی‌ها، با قدسی‌سازی از یک امر عرفی و دنیوی مثل انتخابات، نه فقط دستخوش تناقض می‌شوند بلکه عملاً تمام پیش فرض‌ها و بنیان‌های اعتقادی خود را نفی و ابطال می‌کنند.

1-11.jpgرکنا - پرونده‌ای سیاه در شمال ایران(بهشهر)در حال بررسی پلیسی و قضایی است که بهتر است لا به لای اخبار سیاسی گم نشود! تجاوز یک مرد به ده‌ها پسر یک روستا.20پسر شکایت کرده‌اند. یک پسر 17ساله به نام بنیامین را نیز زنده به گور کرد. این مرد قبلا عضو شورای روستا بود.

به گزارش رکنا، روز 15 اردیبهشت ماه امسال بود که پسر 15 ساله ای به نام بنیامین از خانه شان در بهشهر مازندران خارج شد و دیگر بازنگشت و خانواده اش چند روز نخست احتمال می دادند که پسرشان به مسافرت رفته باشد اما پس از 2 روز بی خبری نگرانی خانواده بیشتر شد.

روز 17 اردیبهشت ماه بود که خانواده بنیامین به پلیس مراجعه کردند و از ناپدید شدن پسر 15 ساله شان خبر دادند و از پلیس برای پیدا کردن سرنخی از فرزندشان کمک خواستند.

خانواده این پسرنوجوان عنوان کردند که بنیامین ساعت 10 صبح روز 15 اردیبهشت به بهانه دیدن دوستانش از خانه خارج شده و پس از تماس های مکرر پدرش برای برگشتن به خانه جواب منطقی نداده و بعد از آخرین صحبتش تلفن او ساعت 14 همان روز برای همیشه از دسترس خارج و تا کنون هم پیدا نشده است.

پس از اعلام خانواده مهدوی مبنی بر ناپدید شدن پسرشان و مراجعه حضوری به کلانتری بهشهر بنابر دستورات قضایی تیمی از ماموران برای ردیابی پسر گمشده وارد عمل شدند.

عکس بینامین در فضای مجازی منتشر شد و همه به دنبال این پسر نوجوان بودند تا اینکه نخستین روز خرداد ماه پسر جوانی همراه با خانواده بنیامین پای در کلانتری گذاشتند و پسر جوان پرده از جنایتی هولناک برداشت.

بنیامین را زنده زنده دفن کردند

این پسر که (م) نام دارد از دوستان قدیمی بنیامین است که تنها 3 سال با او تفاوت سنی دارد و مدعی شد به خاطر عذاب وجدانی که به سراغش آمده تصمیم گرفته پرده از این جنایت بردارد.

پسر جوان گفت: بنیامین چند ماهی با یک مردی حدود 60 ساله دوست شده بود که در محله شان از اسم و رسم خوبی برخوردار نیست تقریبا تمام محل از دست او و کارهای بی اخلاقش شاکی هستند.

در گام بعدی پلیس با بازجویی از (م) علت اصلی دوستی این 3 نفر با هم را جویا شد که گفت: من و بنیامین چند سالی بود که باهم دوست بودیم و به هم اعتماد زیادی داشتیم اما چند هفته قبل از این اتفاق یک روز با مرد 60 ساله صحبت می کردم که ناگهان فیلمی از داخل گوشی موبایلش به من نشان داد و گفت با بنیامین سر این فیلم و عکس ها به مشکل برخورده است و بارها همدیگر را تهدید کرده اند.

lastElections.jpgیدالله کریمی پور نوشت: بگذارید بنویسم و شما بر من بخندید و مسخره ام کنید: بنا بر تحلیل، ارزیابی و حدس و گمان من، چنان چه در 15 تیرماه 1403, به هر دلیل مسعود پزشکیان از صندوق بیرون نیاید، دیگر انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار نخواهد شد. والسلام علی من اتبع الهدی

دکتر یدالله کریمی پور، پایه 50 استاد تمامی دانشگاه خوارزمی تهران

شهاب الدین حائری شیرازی

حاشیه

نکته ای که آقای کریمی پور گفته مسئله مهم و بسیار قابل تأملی است.

حاکمیت از اینکه مردم به یک اهرم فشاری دست یافته اند با عنوان تحریم انتخابات ناراضی است.

در انتخابات اخیر علی رغم تایید صلاحیت نامزد اصلاح طلبان و تاکید حاکمیت بر نیاز به مشارکت بالا برای تثبیت نظام، 60 درصد مردم به اذعان وزارت کشور در انتخابات شرکت نجستند.

1-5.jpgبه گزارش سایت دیده بان ایران؛ محسن رنانی اقتصاددان در یادداشتی به انتخابات اخیر ریاست جمهوری پرداخت و در یادداشتی نوشت: معجزه این انتخابات، «بلوغ ملی» بود. ملت ما عمیقاً رشید و بالغ شده است. نه تنها دیگر نمی‌ترسد، نه تنها دیگر جوّگیر نمی‌شود، نه تنها دیگر با شعارهای چرب‌وشیرینی مثل یارانه طلایی و مسکن رایگان فریب نمی‌خورد، بلکه دیگر تحلیل‌ها و درخواست‌های روشنفکران و کنشگران و دانشگاهیان هم در او اثری ندارد. او فقط به تشخیص خود عمل می‌کند و این، پیشرفت بزرگی در رفتار دموکراسی‌خواهی ملی ما در تاریخ پس از مشروطیت ایران است.

به گمان من کنش مردم ایران در این انتخابات، در کلِ تاریخ پس‌ازمشروطیت، بزرگترین کنش مبتنی بر یک توافق بین‌الاذهانی خشونت‌پرهیز سیاسی بود که بدون حضور یک رهبری واحد یا متحد و بدون یک ایدئولوژی انسجام بخش رخ داده است. این یعنی اکنون «روح جمعی ایرانیان» هم نقش رهبری سیاسی را برعهده گرفته است و هم نقش ایدئولوژی را. این همان اکسیر فرهنگی ایرانی است که در تاریخ ایران بارها شاهدش بوده‌ایم.

اکنون دیگر روح جمعی ایرانیان، با این‌همه تنوع و تفاوت، خوب می‌داند که چه وقت باید چه کنشی را داشته باشند. کی در خیابان اعتراض کند؛ کی به خانه برگردد؛ کی سکوت کند، کی فریاد بزند؛ کی رأی بدهد و کی رأی ندهد. زیباترین دستاورد انتخابات چهاردهم همین جلوه بلوغ ملی مردم ایران بود

روزهای پیشین ده‌ها پیام از دوستان و دانشجویانم داشتم که می‌گفتند دوستت داریم و احترامت می‌گذاریم و می‌دانیم که خیرخواهی، اما با نگاه تو به انتخابات مخالفیم و رأی نمی‌دهیم! و این پیام‌ها چقدر عمیق، بوی توسعه‌یافتگی می‌داد.

دستبوس همه مردمی هستم که براساس خِرد و تحلیل و تشخیص خود عمل کردند. هم آنانی که با رأی دادن خود اجازه دادند تا نماینده نیروهای توسعه‌خواه به مرحله دوم برود؛ و هم آنانی که با «رأی ندادن» پاسخ منفی خود را خیلی روشن و بی‌لکنت به همه ما رساندند: هم به حاکمانی که گفتند هر رأی در این انتخابات یک رأی به جمهوری اسلامی است و هم به محکومانی مثل من که از روی نگرانی، می‌گفتیم رأی ندادن فقط افق آینده ایران را تیره و تار می‌کند.

واقعیت این است که رأی ندادن شما هم افق‌ها را روشن‌تر کرد و هم قدرت شما را آشکارتر کرد و هم صحنه‌بازی را عوض کرد. دستمریزاد.

این‌عدم مشارکت فراگیر، یک گام به پیش بود. همه ما تحلیل‌گران باید برخیزیم و به احترام مردم ایران کلاه از سر برداریم و تعظیم کنیم. به گمان من ملت ایران بعد از جنبش مهسا، سطح بازی سیاسی را به‌نحو حیرت‌انگیزی دگرگون کرده است.

تنوع خیره کننده افکار مردم ما و درعین‌حال همکاری نانوشته و دلپذیری که در دور اول این انتخابات بین این همه تنوع افکار رخ داد این انتخابات را به یک پدیده منحصربه‌فرد تبدیل کرده است:

آن ۶۰ درصد تغییرطلب و معترض و مخالفی که شرکت نکردند، دور اول انتخابات را به یک رفراندوم تبدیل کردند؛

و آن ۲۰ درصد تحول‌خواه و اصلاح‌جو و توسعه‌خواهی که شرکت کردند و به تنها نامزد خارج از گفتمان رسمی رأی دادند نیز این فرصت را ایجاد کردند که ملت ایران اکنون در مرحله دوم انتخابات بتواند با داشتن دو کاندیدا از دو طیف کاملا ناهمگون فکری، زمینه را برای شکل‌گیری یک رقابت قطبی‌شده و شفاف فراهم آورد.

من اکنون پس از شوک بزرگ این انتخابات و مشاهده بلوغ و رفتار پیچیده‌ای که ملت ایران از خود بروز داده است چیدمان انگاره‌های ذهنی‌ام تغییر کرده است و مدتی می‌گذرد تا چارچوب اندیشگی خود را بازیابم. بنابراین دیگر به‌خودم اجازه نمی‌دهم که برای مرحله دوم انتخابات توصیه‌ای داشته باشم.

یعنی معتقدم که مردم فهیم ایران، آنچه بهینه است را انجام خواهند داد و در دور دوم نیز میان رأی دادن و ندادن، گزینه‌ای را انتخاب خواهند کرد که گمان می‌کنند پیام قاطع آن‌ها را ابلاغ می‌کند و برای بازیگری مجدد ملت ایران، «خلق امکان» می‌کند.

توسعه نیاز به قصه‌ای دارد که انتهای آن باز باشد. اصولا دموکراسی یک قصه جمعی با انتهای باز است. من به‌طور شهودی احساس می‌کنم مردم ایران در فضای غیردموکراتیک کنونی دارند قصه‌ای با انتهای باز رقم می‌زنند.

به رغم اعتراضات گسترده، کنسرت علیرضا قربانی به عنوان نخستین اجرای زنده موسیقی صحنه‌ای شب گذشته در تخت‌جمشید برگزار شد.

در بخشی از این کنسرت علیرضا قربانی به انتقاد‌ها برای انتخاب این مکان تاریخی برای برگزاری کنسرت واکنش نشان داد و ضمن برشمردن اهمیت بنای تخت جمشید و تاکید بر حفظ و نگهداری آن گفت « تمام اسپیکرها به سمت پشت بنای تاریخی قرار گرفتند و تلاش شده تا محل اجرا نزدیکی با ابنیه نداشته باشد»

IMG_3219.pngاولا جناب آقای ظریف، موقع حرف زدن با مردم دهان ات را که گرد و گشاد می کنی ببند که آدم فکر نکند الان می زنی توو گوش سوال کننده!

ثانیا لطف کن یکی از اون پروتکل های جهانی برای قطع اینترنت در کشورهای آزاد و متمدن جهان را موقعی که اعتراضات در کشوری بالا می گیرد به ما نشان بده که نگیم اونجای آدم دروغگو!

ثالثا ما که می دانیم برای صحبت کردن معمولی با واتس آپ هم باید چند جور فیلتر شکن از مافیای اینترنت بخریم. شما که این را می دانی بفرما چه قدمی برداشته ای که بساط این کار مسخره و البته درآمد زا برای عده ای از ما بهتران جمع شود؟! لابد برای توجیه فیلتر اسلامی هم می گویی کشورهای جهان پروتکل هایی دارند برای این که مردم به سایت های بچه بازی و ساخت بمب و اسلحه و نژادپرستی دسترسی پیدا نکنند.

رابعا شما که دست ات توو کار هست بفرما چه سرعت اینترنتی برای ایران و ایرانیان بس است؟

الان من سرعت اینترنت ام یک گیگابیت در ثانیه است که این قدر زیاد است که سرورها به این سرعت جواب نمی دهند. یعنی اگر سرور بکشد، می تواند در ثانیه ۱۲۵ مگابایت اطلاعات دانلود کند.

دو سه روز پیش هم در جایی خواندم که سرعت اینترنت دو گیگابیت در ثانیه به زودی در آلمان ارائه خواهد شد.

یادش بخیر! اوایل که در ایران کامپیوتر به بازار آمده بود و اطلاعات روی دیسکت ها ذخیره می شد و هارد دیسک نسبتا گران بود بیشترین ظرفیت هارد ۳۰ مگابایت (مگابایت نه گیگابایت) بود که همه می گفتند: واووو! چقدر زیاد! به چه درد می خورد این حجم از هارد؟!

1-9.jpg[دیدگاه / سیاوش پندار استاد علوم سیاسی]

سیاوش پندار - کیهان لندن

با افتضاح «سیزده ضربدر سه» رژیم در انتخابات ۸ تیرماه که شاهد تحریم گسترده‌ی سیرک انتخابات از سوی مردم آگاه ایران بودیم، اندک آبروی رژیم نزد آن معدود حامیان و نیروهایش نیز رفت و در دست و پازدن خنده‌دار در حال هراس‌افکنی از جلیلی است تا با طالبانی و تندرو خواندن او و ایجاد جوّ وحشت در مردم آنان را به پای صندوق‌های رای بکشانند. نه آنکه جلیلی طالبانی نمی‌اندیشد بلکه آنچه همه می‌دانند آن است که نه رئیس قوه مجریه، بلکه که خود نظام وحشتناک است و با افکار طالبانی بیش از چهار دهه بر کشور حکومت می‌کند و تغییر یک چرخ‌دنده که کل تأسیسات نظام بر آن بنا شده تاثیر منفی یا مثبتی نخواهد داشت.

این در حالیست که مشروعیت‌زدایی از رژیم با تحریم سیرک انتخابات تاثیر بسزایی در روحیه و امید و باور مردم به سرنگونی رژیم اسلامی دارد و همین امر نیز وابستگان دور و نزدیک حکومت را به این تکاپو انداخته که گویا بیرون آمدن سعید جلیلی از صندوق نظام، فاجعه‌ای بی‌همتا را رقم خواهد زد! انگار پیش از او چه خردمندانی بر کرسی ریاست جمهوری اسلامی تکیه زده بودند که حال باید نگران رسیدن این کرسی به جلیلی بود!

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این میان، تبلیغاتچی‌های اصلاح‌طلب مسعود پزشکیان گمان می‌کنند مردم گشت‌های ارشاد و سرکوب و کشتارهای دی ۹۶ و آبان ۹۸ و ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و فلاکت‌های اقتصادی و اجتماعی را در دولت کسانی که امروز پزشکیان را جلو انداخته‌اند فراموش کرده‌اند. آن اصلاحطلبانی که به خیال خود سخنان مثلا تند می‌گفتند و ژست مخالفت با رهبری رژیم را می‌گرفتند ولی در عمل از هم برای اجرای دستورات او با هم رقابت می‌کردند حالا جای خود را به پزشکیانی داده‌اند که حتی در ظاهر نیز وعده‌ای جز اجرای فرامین خامنه‌ای ندارد.

نرخ ارز در بازار

| No Comments

3-2.jpgمسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه افق صداوسیمای جمهوری اسلامی مدعی شده بود که «معاینه زنان از نظر اعتقادی برای من قابل قبول نبود، نمی‌تونم بگم چی کار می‌کردیم ما،‌ بخش زنان دانشکده پزشکی را چون با اعتقاداتمان جور نبود تعطیل کردیم، آمدند ما را بردن پیش امام جمعه آیت‌الله ملکوتی، ایشان گفت مشکلی ندارد اما من کوتاه نیامدم».

pezeshkian.jpgمناظره دوم پزشکیان و جلیلی

اولین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته است. به ویژه این گفته آقای پزشکیان که اگر سعید جلیلی نتوانست وعده رشد ۸ درصدی را محقق کند باید پاسخگو باشد و «اعدامش کنید» با واکنش‌های بسیاری همراه شده است. آقای پزشکیان همچنین درباره «موی دماغ» شدن قاسم سلیمانی صحبت کرد که این بخش هم واکنش‌برانگیز بوده است.

مسعود پزشکیان که شب گذشته خواستار اعدام سعید جلیلی در صورت محقق نشدن وعده رشد اقتصادی هشت درصدی شده بود، شامگاه سه‌شنبه ۱۲ تیر، در مناظره دوم و در مورد برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی گفت: اگر حرف‌های او دروغ نباشد من حاضرم محاکمه شوم و اگر حرف‌های او دروغ بود این آدم را محاکمه کنید.

پزشکیان، همچنین هنگامی که سعید جلیلی او را «ادامه دهنده راه حسن روحانی» دانست، با لحنی تند این اظهارات جلیلی را «تهمت» قلمداد کرده و تاکید کرد: «من برای امام و مقام معظم رهبری کار کرده‌ام».

در ادامه جنگ لفظی میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، جلیلی با اشاره به حدیث‌خوانی مکرر پزشکیان گفت: احادیثی که پزشکیان میخواند را ائمه جماعت مساجد هم خوب می‌خوانند

در حالی که مشاور خامنه‌ای گفته در صورت حمله اسرائیل به لبنان جمهوری اسلامی با تمام امکانات وارد جنگ می‌شود، پزشکیان و جلیلی، این‌باره سکوت کرده‌اند چون هیچ اختیاری ندارند. پزشکیان در مناظره اعتراف کرد درباره مسائل مهم کشور، هرچه خامنه‌ای بگوید همان می‌شود

نظرسنجی کانال تلگرام سپاه:

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در یک نشست خبری درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: «به نظر ما، این انتخابات نه آزاد است و نه منصفانه، و بعید است که منجر به بهبود وضعیت حقوق بشر و کرامت بیشتر برای ایرانیان شود.»

:::

ویدیویی از مصاحبه مسعود پزشکیان در ۶ آذر ۹۳ که در فضای مجازی پر واکنش شده است

پزشکیان در آن مصاحبه گفته بود: اول انقلاب مسئول پاکسازی بودم هنوز بحث حجاب نشده بود حجاب را در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اجباری کردم با دادگاه انقلاب هماهنگ کردم بخشنامه کردم که همه باید روسری و مانتو و لباس آستین‌بلند بپوشید دانشگاه را ما بستیم. انقلاب فرهنگی و بستن دانشگاه‌ها را ما شروع کردیم.

شامگاه دوشنبه 11 تیرماه 1403 اولین مناظره میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برای دومین دور انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. در یکی از لحظات مناظره اول، پزشکیان جمله ای در مورد سردار سلیمانی گفت که با واکنش هایی همراه شد.

:::

vbanner.jpgسینا آزادیانی، ویولنیست، در اینستاگرام ویدیویی را از نواختن ویولن خود منتشر کرده که با رقص باله یک رقصنده زن در میدان تجریش تهران همزمان شد.

او نوشته است: «هنر! التیامی برای جان. من سرگردان در هر کوچه، پی آرامشی موقت. از عزیزی شنیدم، که ما نمی‌توانیم درون خود را به تمامی بیان کنیم. آدمیزاد آنچه ناگفتنی است با هنر بیان می‌کند. مودیلیانی، پیکاسو، موتزارت تا این آخریا، آقام ابتهاج، گفت کمتر از ۲۰٪ آنچه را می‌خواستم، گفتم. غریب موجودی است، آدمیزاد! برای من؟

هنر به‌مانند ابری شخصی است. ابری که در روزهای گرم، سایه‌ات می‌شود و در روزهای سرد، برف می‌بارد تا خوشحال شوی:) ابر شخصی داری؟

چند نفر رو می‌شناسید که در مواجه با موسیقی، خود را به تمامی ابراز کنند؟ شاید به تعداد انگشتان دست باشه. دختری که بدون ترس از قضاوت، در نهایت شجاعت، خودش رو به تمامی، ابراز می‌کنه:) تو زیبایی دختر! هر بار می‌چرخی، تسکینی برای سرگردانی امروز من!»

2-9.jpgسانسور مستند سوم مسعود پزشکیان در صداوسیما

ایران وایر - همزمان با تبلیغات دو نامزد نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری چهاردهم، امروز دوازدهم تیرماه بخش‌هایی از سومین مستند مسعود پزشکیان در صدا و سیما سانسور شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ایران، صداوسیما بخش‌هایی از این مستند درباره اعتراضات ۱۴۰۱ و اعلام موضع پزشکیان درباره جانباختن مهسا امینی را از نسخه نهایی این مستند حذف کرده است.

پیشتر بخش‌هایی از دومین مستند مسعود پزشکیان نیز سانسور شده بود.

سانسور بخش‌هایی از مستند مسعود پزشکیان در حالی است که امروز ستاد او در نامه به قوه قضاییه، خواستار برخورد با رسانه‌های «حاکمیتی»، «دولتی» و «نظامی» به دلیل مداخله به نفع جلیلی شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

موضوع حضور نزدیکان سعید جلیلی در صداوسیما در سال‌های گذشته بارها مطرح شده است.

2-11.jpgواکنش جامعه به پیروزی جلیلی چه خواهد بود؟ سلحشوری: حتی طرفداران قالیباف هم حاضر به کنار آمدن با تفکرات جلیلی نیستند. نباید کشور را به دست کسی بسپاریم که خودش هم نمی‌داند چه می‌خواهد.

دور دوم، رفراندوم دوم نیست؛ رفراندوم برگزار شد و مردم خودشان را نشان دادند. مشارکت در دور دوم، این پیام را می‌رساند که «ما تأثیرگذار هستیم».

2-4.jpgتوانا - سخنان دکتر حاتم قادری در مناظره با دکتر محمد فاضلی، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. آقای قادری در سخنانش درباره اختیارات و قدرت پایین رئیس‌جمهور در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی و نظام ولایی سخن می‌گوید.

او از جمله از تعیین سیاست‌های کلان کشور به ویژه در صداوسیما، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، کمک به نیروهای نیابتی و ... سخن می‌گوید. او مخالفت شرکت در انتخابات با شرایط موجود و خواستار به رسمیت شناختن خواسته اکثریت مردمی است که انتخابات اخیر را تحریم کرده‌اند.

edam.jpgتایید تحریم بزرگ از سوی پزشکیان و جلیلی

نخستین مناظره دو نفره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه دوشنبه ۱۱ تیر برگزار شد.

در دقایق پایانی این مناظره، مسعود پزشکیان در واکنش به ادعاهای جلیلی درباره رشد ۸ درصدی اقتصاد گفت حاضر است از رقابت انتخاباتی کنار برود اگر سعید جلیلی رشد ۸ درصدی را تضمین کند. پزشکیان گفت اما اگر جلیلی نتوانست این رشد ۸ درصدی را اجرا کند، اعدامش کنید.

این مناظره در حالی برگزار شد که دور اول انتخابات ریاست جمهوری تنها با مشارکت ۴۰ درصد شهروندان برگزار شد و طی دو روز گذشته نیز شمار دیگری از زندانیان سیاسی، فعالان کارگری و کنشگران مدنی داخل و خارج ایران خواهان بایکوت و تحریم دور دوم انتخابات شده‌اند.

به گفته دبیر ستاد انتخابات صدا و سیمای جمهوری اسلامی، محور اصلی مناظره نخست پزشکیان و جلیلی، مسائل فرهنگی و سیاسی خواهد بود.

این دو روز سه‌شنبه ۱۲ تیر هم در مناظره تلویزیونی دیگری با محوریت مسائل اقتصادی شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری مهر در گزارش خود از این مناظره نوشته است تلویزیون بعد از ۱۵ سال مناظره‌های ۲ نفره برگزار می‌کند و این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد تفاوت‌های جدی دارد.

بنا بر اعلام صدا و سیما، مجری این مناظره قرار است «فعالانه‌تر» سؤال بپرسد و سوالات برای هر فرد «به صورت اختصاصی‌سازی شده» مطرح خواهد شد.

در این اعلامیه گفته شده است که سوالات مجری که نامزدها از آن اطلاعی ندارند، مبتنی بر دیدگاه‌هایی است که آنها ارائه کرده‌اند یا از طریق ستادهای‌شان اعلام شده است.

پزشکیان: رای ندادن ۶۰ درصد مردم نگران کننده است

مجری برنامه در آغاز مناظره جلیلی و پزشکیان به مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و درباره دلایل این مشارکت پایین و برنامه کاندیداها برای افزایش مشارکت در آینده پرسید.

سعید جلیلی پاسخ داد نتیجه انتخابات و اینکه همه منتظر اعلام نتایج بودند نشان می‌دهد که مردم تعیین‌کننده هستند و نتیجه از پیش تعیین نشده است.

جلیلی وعده داد در صورت به قدرت رسیدن زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم فراهم کند. او گفت «نمی‌شود برای انتخابات با هلیکوپتر صندوق رای به روستا برد و بعد آنها را ول کرد.»

پزشکیان نامزد ریاست جمهوری چهاردهم پیش از اینکه به اولین سوال مجری پاسخ دهد، درباره شایعه پراکنی در خصوص گرانی بنزین گفت: من بنزین را گران نمی کنم؛ قاطعانه می گویم.

sardar.jpgالعربیه - امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران دوشنبه 11 تیر طی اظهاراتی گفت شرایط برای حمله مستقیم کشورش به اسرائیل فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران ایران، حاجی‌زاده که در جمع تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان غزه سخن می‌گفت، تصریح کرد: «در عین حال که قدرت حمله به اسرائیل را داریم ولی دست‌مان بسته است و شرایط این‌که بتوانیم مستقیم علیه اسرائیل اقدام کنیم خیلی برای ما فراهم نیست».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان این‌که «تلخی جنایات» اسرائیل در غزه برای ایران «مضاعف» است، گفت:«در عین حال که قدرت آن را داریم ولی دستمان بسته است».

وی در ادامه سخنان خود ابراز آرزومندی که فرصت دیگری برای حمله مستقیم ایران به اسرائیل فراهم شود.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران ضمن برشمردن برخی از اقدامات‌ بی‌ثبات‌کننده ایران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه، گفت:«همانگونه که از سلاح‌های عزیزان ما در فلسطین و لبنان و جاهای دیگر معلوم است دیگر مشخص است در واقع از طریق ایران کمک و تغذیه می‌شود و از هر کاری که از ما بربیاید کوتاهی نکردیم و کوتاهی نخواهیم کرد».

گوشی رئیس مجلس و دستگاه قانون‌گذار کشوری که قانون ممنوعیت واردات آیفون را تصویب کرده آیفون است.

GRWcJTnb0AAuVeK.jpg

Monthly Archives

Pages

  • about
Powered by Movable Type 6.3.11

About this Archive

This page is an archive of entries from July 2024 listed from newest to oldest.

June 2024 is the previous archive.

Find recent content on the main index or look in the archives to find all content.